2023-12-08, 07:27
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Har mycket hellre kärnvapen i landet än ryssar Sen är det givetvis så att inga kärnvapen planeras att placeras här. Men det visste du.

Nädu, ingen tror att vatniks stöder Tidö. Din husse är uppenbart V. Putler. Och han är supersur över Sveriges avtal med USA. Därav att han låter sina troll jobba övertid i denna tråd. Inte för att det hjälper eftersom alla (vettiga) svenskar självklart är team Sweden-US och helt onåbara för Kreml-propaganda. Vi är oerhört glada åt avtalet med USA och sover numer mycket gott om natten. Go´kväll på sig Kamrat!

Jag ogillar starkt Ryssland i allmänhet och Putin i synnerhet. Men om de inte lyckat vinna mot några bönder i Ukraina, hur ska de då kunna ta sig över Östersjön, och alla Natoländerna som numera omringar oss, för att invadera oss?

Vi har levt i fred i 200 år, delvis under kalla kriget. Men nu plötsligt ska vi med i NATO utan ett reellt hot från Ryssen. Detta helt utan debatt och folkomröstning (men om högertrafik fick vi rösta!) .

Det planeras inte att placeras kärnvapen i Sverige ÄN! Tror folk som du glömmer vilket hot för mänskligheten kärnvapen är. Mycket allvarlige än klimatförändringarna. Rekommenderar att du ser filmen Dr. Strangelove.
Citera
2023-12-08, 08:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag säger inte emot dig när det gäller ditt första stycke. Samtidigt anser jag ändå skyddet bli bättre med amerikaner på plats. Det kan agera avskräckande mot andra scenarier än det du tar upp. Ryssarna skjuter drönare och missiler dagligen mot städer i Ukraina, och det är ett scenario jag tror risken minskar för ska inträffa ifall vi har amerikanare och deras utrustning här.
Ryssarna är inte rädda för svenskar, även om vi har helt ok ubåtar och jas-plan. Ryssarna blir däremot avskräckta av USA.

Ditt andra stycke däremot är jag inte lika säker på. Det är riktigt svårt att bedöma risken för att ryssarna får för sig att anfalla oss. Och det i sig är ett argument för att ta ett sådant scenario på största allvar.
Ett scenario är att ryssen tågar ned från Vitryssland till Kaliningrad och därefter tar Gotland. Då skär de av baltstaterna och får kontroll över mitten av Östersjön. Troligt, inte troligt? Tja vem vet vad som rör sig i huvudet på Putin. Hur troligt var det att Hitler skulle anfalla en jävla massa länder...? Kanske inte så troligt då det var så otroligt dumt, men ändå gjorde han det. Då är det lika bra att vara förberedd den här gången också. Gubben är väl 70 bast. Jag kan tänka mig att hans bucketlist är lite mer ambitiös än min...

Jag har hört rykten om att Finnarna valde F-35 delvis PGA att dom fick delar av produktionen i Finland. Man köpte alltså delvis Amerikanskt skydd genom att placera en produktionsanläggning i Finland. Så ja, Amerikansk militär och militärbesläktad närvaro är viktig på olika sätt.

Det här var ju såklart som bekant innan man valde NATO-vägen.

Med en labil person som Putin vid Rysslands roder vet man såklart aldrig. Men jag gissar att vi tror att vi är viktigare än vad vi är för Ryssarna. Finlands anslutning till NATO har gjort det rejält jobbigt För ryssarna att komma landvägen. Båtvägen skulle jag säga är i princip omöjlig med NATO inblandat och blir nog jobbig även om det bara är Sverige. Dom skulle säkert vinna, men det skulle kosta många stridsflygplan och båtar. För båda sidor. Förutsatt att man inte stärker upp Östersjöflottan rejält innan då.
Citera
2023-12-08, 08:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag har hört rykten om att Finnarna valde F-35 delvis PGA att dom fick delar av produktionen i Finland. Man köpte alltså delvis Amerikanskt skydd genom att placera en produktionsanläggning i Finland. Så ja, Amerikansk militär och militärbesläktad närvaro är viktig på olika sätt.

Det här var ju såklart som bekant innan man valde NATO-vägen.

Med en labil person som Putin vid Rysslands roder vet man såklart aldrig. Men jag gissar att vi tror att vi är viktigare än vad vi är för Ryssarna. Finlands anslutning till NATO har gjort det rejält jobbigt För ryssarna att komma landvägen. Båtvägen skulle jag säga är i princip omöjlig med NATO inblandat och blir nog jobbig även om det bara är Sverige. Dom skulle säkert vinna, men det skulle kosta många stridsflygplan och båtar. För båda sidor. Förutsatt att man inte stärker upp Östersjöflottan rejält innan då.
Har Ryssland överhuvud taget någon tradition av att genomföra en invasion båtledes?
Citera
2023-12-08, 08:22
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Riksdagen som fö är vald av svenska folket, kommer att rösta om avtalet skall godkännas.

Var fanns debatten om NATO vid senaste riksdagsvalet? Ingenstans. Detta då sossarna och högern var överens om att detta inte skulle debatteras. Man kan verkligen ifrågasätta det demokratiska i att ett sådant viktigt beslut varken debatterades eller folkomröstades om.
Citera
2023-12-08, 08:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Var fanns debatten om NATO vid senaste riksdagsvalet? Ingenstans. Detta då sossarna och högern var överens om att detta inte skulle debatteras. Man kan verkligen ifrågasätta det demokratiska i att ett sådant viktigt beslut varken debatterades eller folkomröstades om.
Dagens hotbild existerade inte vid sista valet.
För övrigt är det så att vissa frågor debatteras mer än andra.
Du måste försöka förstå att det är så en demokrati fungerar.
Citera
2023-12-08, 08:49
Medlem
Fortfarande oklart vad USA ska göra här. Lagra material. Öva med svenska förband antar jag. Och stirra upp i taket. Så jävla mycket händer väl inte ute på vischan i fredstid. Det är ganska kostsamt också att ha närvaro på en plats som inte betyder så mycket men har mycket mygg.
Citera
2023-12-08, 09:01
Medlem
sanning05s avatar
Varför ingår Sverige ett sådant samarbete med USA? Är USA en förebild för demokratin?

Min magkänsla säger att detta är en början på många hemskheter för Sverige. Varför ska Sverige skaka hand med USA vars historia är fylld med mördande av oskyldiga människor?
Citera
2023-12-08, 09:13
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:

Va? Ryssen invaderade Ukraina i februari 2022. Riksdagsvalet hölls i september 2022. Ändå blev NATO inte en valfråga och snart står vi kanske med stridsspetsar på svensk mark. Hurra för den svenska demokratin!
Citera
2023-12-08, 09:14
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jo vi fick påhälsning av en rysk Ubåt i skärgården utanför Karlskrona 1980, den råkade fastna på ett grund.
Efter den incidenten hade hela landet ubåtsfnatt i åratal efteråt.
De hittar faktiskt hit och nu finns det nog bättre kartor.

Den där ryska ubåten var nog mer ett misstag i arbetet "ett världsrekord i felnavigering". som en medlem i haverikommissionen uttryckte det.
Nu tänkte jag på en invasion som Normandie 1944.
Citera
2023-12-08, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Varför ingår Sverige ett sådant samarbete med USA? Är USA en förebild för demokratin?

Min magkänsla säger att detta är en början på många hemskheter för Sverige. Varför ska Sverige skaka hand med USA vars historia är fylld med mördande av oskyldiga människor?

Riskkapitallisten Christer Gardell förklarade i en intervju med en tydlig klarhet att det är Wallenberg och USA som styr Sverige. Sorgligt men sant.

https://proletaren.se/artikel/okand-riskkapitalist-talar-klarsprak-wallenberg-och-usa-styr
Citera
2023-12-08, 09:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Har Ryssland överhuvud taget någon tradition av att genomföra en invasion båtledes?

Skulle Ryssarna ge sig på Sverige och hålla NATO utanför har dom bara havet och luften. Vilket såklart blir jobbigt då luften är ett område Sverige är rätt OK på även om vi skulle behöver mer luftvärn. Våra ubåtar är ju heller inte så pjåkiga om än lite få.

Ryssarna har ju en hel del amfibietillgångar. Dock inga i östersjön vad jag vet. Skulle tro att det kan bli rätt svettigt att ge sig på Sverige med vad man har i östersjön idag. Skulle bli kostsamt för båda sidor. Nu ska ju svenska korvetter äntligen få luftvärn också.
Citera
2023-12-08, 10:00
Medlem
Citat:

Nä, Åkesson har lyckats höja hotbilden mot svenskar samt sinkat Nato-processen avsevärt.
Allt för att slippa infria sina vallöften, antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in