Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Det skulle synas veckor i förväg om något betydande är på väg att hända. Bortsett från atomvapen. Vi skulle dessutom få information av många andra länders underrättelsetjänster. Min gissning är att Amerikanerna och Britterna snabbt stationerar några båtar i Östersjön för att desarmera allt innan det börjar. Tar någon av båtarna skada, på internationellt vatten, kommer Ryssland ha dragit in hela NATO, som har strandtomt till det hela. Medan Ivan måste genom något av de två smala passager till Östersjön, som är helt kontrollerade av NATO, för att förstärka.
Chansen att bara Sverige skulle bli anfallet är dessutom marginell som bäst. Allt som kan ske snabbt är vad incidentberedskapen är till för. Vi har trotts allt ett ganska bra flygvapen. Och även ett bra ubåtsvapen, om än lite för litet.
Jag säger inte emot dig när det gäller ditt första stycke. Samtidigt anser jag ändå skyddet bli bättre med amerikaner på plats. Det kan agera avskräckande mot andra scenarier än det du tar upp. Ryssarna skjuter drönare och missiler dagligen mot städer i Ukraina, och det är ett scenario jag tror risken minskar för ska inträffa ifall vi har amerikanare och deras utrustning här.
Ryssarna är inte rädda för svenskar, även om vi har helt ok ubåtar och jas-plan. Ryssarna blir däremot avskräckta av USA.
Ditt andra stycke däremot är jag inte lika säker på. Det är riktigt svårt att bedöma risken för att ryssarna får för sig att anfalla oss. Och det i sig är ett argument för att ta ett sådant scenario på största allvar.
Ett scenario är att ryssen tågar ned från Vitryssland till Kaliningrad och därefter tar Gotland. Då skär de av baltstaterna och får kontroll över mitten av Östersjön. Troligt, inte troligt? Tja vem vet vad som rör sig i huvudet på Putin. Hur troligt var det att Hitler skulle anfalla en jävla massa länder...? Kanske inte så troligt då det var så otroligt dumt, men ändå gjorde han det. Då är det lika bra att vara förberedd den här gången också. Gubben är väl 70 bast. Jag kan tänka mig att hans bucketlist är lite mer ambitiös än min...