2023-12-07, 15:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Vi har redan tillräckliga allianser. Nato verkar vara en monetär grej.

Jag tror det är värre än så. """Kommunisterna""" flyttade till väst. De hatar ukrainare och de hatar ryssar. De hatar alla vita kristna. Man vill åt Ukrainas naturtillgångar inklusive åkerarealer precis som man vill åt Rysslands dito. Där vill man sätta GMO-grödor i bästa fall eller helt strypa produktionen av mat. Man har tidigare i Ukraina, Ryssland och Kina SKAPAT svält där tiotals kanske hundratals miljoner dött av hunger. Nu försöker man göra samma sak i både USA och i Europa. Ondskan är ofattbar. Alla som stöder deras agerande borde spärras in eller avrättas. Att svenska korrupta politiker nu låter USA få möjlighet att placera vapen och militär i Sverige och Finland känns som om det bara är en tidsfråga innan tredje världskriget sätter igång. Några atombomber över Sverige så är allt förstört i decennier eller sekel framöver. Enda hoppet är att Trump återvänder innan de hinner sätta igång, men jag tror att de trycker på knappen framför låta Trump komma till makten.
Citera
2023-12-07, 16:38
Medlem
MuscleSharks avatar
Paniken är total bland trollen och anti-usa folket på flashback.
Det stora hoppet för dessa individer va att Erdogan och hans trotjänare Orban skulle sätta stopp för Sverige, att göra Svenskar mer oroliga pga den utdragna Nato-processen.

Nu kommer alltså Sverige och USA närmare varandra i och med detta avtal. USA kan om de så önskar, och om situationen kräver det få tillgång till 17 olika baser i Sverige där olika typer av militärutrustning kan lagras. Inte minst på strategiskt viktiga Gotland som amerikansk militär gärna vill ta del av.

Rejält bakslag för er nu. Vladolf Putler kramare och anti-amerika kamrater.
Citera
2023-12-07, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det skulle synas veckor i förväg om något betydande är på väg att hända. Bortsett från atomvapen. Vi skulle dessutom få information av många andra länders underrättelsetjänster. Min gissning är att Amerikanerna och Britterna snabbt stationerar några båtar i Östersjön för att desarmera allt innan det börjar. Tar någon av båtarna skada, på internationellt vatten, kommer Ryssland ha dragit in hela NATO, som har strandtomt till det hela. Medan Ivan måste genom något av de två smala passager till Östersjön, som är helt kontrollerade av NATO, för att förstärka.

Chansen att bara Sverige skulle bli anfallet är dessutom marginell som bäst. Allt som kan ske snabbt är vad incidentberedskapen är till för. Vi har trotts allt ett ganska bra flygvapen. Och även ett bra ubåtsvapen, om än lite för litet.

Jag säger inte emot dig när det gäller ditt första stycke. Samtidigt anser jag ändå skyddet bli bättre med amerikaner på plats. Det kan agera avskräckande mot andra scenarier än det du tar upp. Ryssarna skjuter drönare och missiler dagligen mot städer i Ukraina, och det är ett scenario jag tror risken minskar för ska inträffa ifall vi har amerikanare och deras utrustning här.
Ryssarna är inte rädda för svenskar, även om vi har helt ok ubåtar och jas-plan. Ryssarna blir däremot avskräckta av USA.

Ditt andra stycke däremot är jag inte lika säker på. Det är riktigt svårt att bedöma risken för att ryssarna får för sig att anfalla oss. Och det i sig är ett argument för att ta ett sådant scenario på största allvar.
Ett scenario är att ryssen tågar ned från Vitryssland till Kaliningrad och därefter tar Gotland. Då skär de av baltstaterna och får kontroll över mitten av Östersjön. Troligt, inte troligt? Tja vem vet vad som rör sig i huvudet på Putin. Hur troligt var det att Hitler skulle anfalla en jävla massa länder...? Kanske inte så troligt då det var så otroligt dumt, men ändå gjorde han det. Då är det lika bra att vara förberedd den här gången också. Gubben är väl 70 bast. Jag kan tänka mig att hans bucketlist är lite mer ambitiös än min...
Citera
2023-12-07, 17:00
Medlem
Tintinikongos avatar
Utmärkt att vi får lagra amerikanska vapen i Sverige. Vi bör definitivt vara med i Nato. Även om svinet Erdogan gör allt han kan för att stoppa det. Sedan är ju förstås president-frågan i USA inte lätt. Biden vill fortsätta stödja Ukraina, men han hugger Israel i ryggen. Tvärtom med Trump.
Citera
2023-12-07, 17:16
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Utmärkt att vi får lagra amerikanska vapen i Sverige. Vi bör definitivt vara med i Nato. Även om svinet Erdogan gör allt han kan för att stoppa det. Sedan är ju förstås president-frågan i USA inte lätt. Biden vill fortsätta stödja Ukraina, men han hugger Israel i ryggen. Tvärtom med Trump.

Israel klarar sig själva precis som Sverige gör i samarbete med grannländer mot Ryssland. Vi behöver inte beblanda oss med usa för att klara oss, tror det kan bli ett felbeslut att ta parti med de i slutänden.
Citera
2023-12-07, 17:24
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
För sent, Sverige samarbetar redan med Usa

10 årigt avtal bara, Nato däremot blir nog för alltid.
Citera
2023-12-07, 17:56
Medlem
Jag trodde att det avtalet redan fanns!
Det verkar som att man går runt Erdogan i sin väg mot NATO
Citera
2023-12-07, 18:19
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Sannolikheten att det där blir något annat än avslag just nu är extremt låg.

2. Sverige fortsätter med koranbränningar och muslimhat. Rättsfallen har några år säg 1-4 år för att nå erforderlig stabilitet så att Turkieye vet innebörden av svensk lag och inte bara behöver ta vad politikerna påstår och som sedan inte följs av politiker i domstolar.

3. Därutöver är det oroligt i mellanöstern. Turkieye vill ha F-35 eller F-16. USAs styrande lobby vill inte ge Turkieye det pga. Israel, tidigare kupper m.m. I Turkieye diskuteras att försvara Palestinierna mot oproportionerliga angrepp, vilket förstås innebär att NATO-medlemskapet är på månen tills oroligheterna upphört och Turkieye fått allt de vill ha.

4. Vad som händer om parlamentet i Turkieye säger "nej tills allt är bra", eller "kanske ifall ni uppfyller kraven", är att regeringen i Sverige måste kasta sig för Erdogans fötter och att Turkieyes förhandlingsställning förstärks liksom att sagan om att det bara är Erdogan som säger nej är över.

Som läget är nu spelar det ingen roll med Erdogans eller Orbans förhalande längre - vi har Natos starkaste om mäktigaste armé hos oss. Med full styrka. Turken har precis vaskat alla sin trumfkort. Han kan få köpa några A6 Texan nu...

Vi behöver inte ens göra jack-shit om de anfaller Israel och IDF slår tillbaka!

Vad langoskungen ska göra nu är oklart men vi har det stöd och den backning vi behöver antingen vi är med i Nato eller inte..
Citera
2023-12-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Jag hoppas att detta är någon form av svårförståelig ironi.

Nej. Vad är det du inte fattar?
Citera
2023-12-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Som läget är nu spelar det ingen roll med Erdogans eller Orbans förhalande längre - vi har Natos starkaste om mäktigaste armé hos oss. Med full styrka. Turken har precis vaskat alla sin trumfkort. Han kan få köpa några A6 Texan nu...

Vi behöver inte ens göra jack-shit om de anfaller Israel och IDF slår tillbaka!

Vad langoskungen ska göra nu är oklart men vi har det stöd och den backning vi behöver antingen vi är med i Nato eller inte..

Känns helt fantastiskt! Beviset på att avtalet med USA är riktigt bra för Sverige är alla tokdårar i denna tråd som desperat rabblar Kreml-argument mot avtalet. Man fattar att Putin är RIKTIGT sur över avtalet eftersom Petersburg-trollen uppenbarligen nu får betald övertid. Nu kan vi i lugn och ro invänta resultat i NATO-frågan. Men som sagt: USA har tagit ställning och ryssen fattar detta. Leve Konungariket!
Citera
2023-12-07, 18:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugelleffe
Menar du att Ryssland skulle utgöra ett hot mot Sverige?
Tror inte det finns många som röstar emot.
Citera
2023-12-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Känns helt fantastiskt! Beviset på att avtalet med USA är riktigt bra för Sverige är alla tokdårar i denna tråd som desperat rabblar Kreml-argument mot avtalet. Man fattar att Putin är RIKTIGT sur över avtalet eftersom Petersburg-trollen uppenbarligen nu får betald övertid. Nu kan vi i lugn och ro invänta resultat i NATO-frågan. Men som sagt: USA har tagit ställning och ryssen fattar detta. Leve Konungariket!

Jag håller med! Det yttersta beviset på att avtalet är ett klokt beslut är att alla Rysslands lapdogs går bananas i tråden. Avtalet är dessutom ett bra sätt att tvåla till både Putler och Erdogan/Orban på samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in