2023-12-07, 16:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
I bästa fallet används bitcoin främst utan mellanhänder men på olika lager (det är allmänt vedertaget [se t.ex. Mastering the lightning network] och fullt rimligt att hävda att det som betalas över t.ex. Lightning är bitcoin, inte något annat, eftersom backningen med teknisk nödvändighet är hundraprocentig och det inte går att återkalla en betalning över lightning).
Ja, det relevanta är den hundraprocentinga backningen mellan Lightning och Bitcoin, men jag går inte med på att "Lightning är Bitcoin" lika lite som en "I owe you" -lapp är Svenska kronor.

Går något fel på Lightning lagret, så är det Lightning som gått fel, inte Bitcoin.

Och för protokollet så är Lightning en fristående teknik, som kan byggas ovanpå andra kryptos. Den är inte beroende av Bitcoin.
Citera
2023-12-07, 16:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, det relevanta är den hundraprocentinga backningen mellan Lightning och Bitcoin, men jag går inte med på att "Lightning är Bitcoin" lika lite som en "I owe you" -lapp är Svenska kronor.

Går något fel på Lightning lagret, så är det Lightning som gått fel, inte Bitcoin.

Och för protokollet så är Lightning en fristående teknik, som kan byggas ovanpå andra kryptos. Den är inte beroende av Bitcoin.
Framförallt vet vi att det inte fungerar i någon vettig skala, trots att lightning användes som ett alibi för att inte öka blockstorleken.
Citera
2023-12-07, 17:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Framförallt vet vi att det inte fungerar i någon vettig skala, trots att lightning användes som ett alibi för att inte öka blockstorleken.
Den har inte nått i närheten av någon vettig skala, så huruvida det kommer funka eller inte återstår att se. Dom som bygger på Lightning får fortsätta utforska den frågan.
Bra så.
Citera
2023-12-07, 17:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Den har inte nått i närheten av någon vettig skala, så huruvida det kommer funka eller inte återstår att se. Dom som bygger på Lightning får fortsätta utforska den frågan.
Bra så.
Vi vet med stor säkerhet att det inte fungerar som du har hävdat, bl a genom den där podcasten med svenska lightning-utvecklaren som du själv rekommenderade.
Citera
2023-12-07, 20:33
Medlem
Citat:

Svarar här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning
Citera
2023-12-07, 20:56
Medlem
EgoistNs avatar
Om jag gissar rätt så blir det en "andningspaus" för BTC som varar 6-8 dagar. Sen drar julrallyt igång på allvar.. Fast jag har haft fel många gånger tidigare..
Citera
2023-12-07, 21:03
Medlem
Den jättestora koppen med handtag med handtag har spelat ut enligt skolboken, även om rusningen skulle vara färdig nu för den här gången.
Citera
2023-12-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
1. Detta är väl närmast en apriorisk självklarhet.

Exakt min poäng! Hade folk varit mer självmedvetna så hade de troligen hejdat sig innan de gormar: "500k inom ett år!" {or insert any kort tidsspann}. Det är i själva det som ÄR hysterin, att en stor andel inbillar sig att det är en sannolik utveckling på så kort tidsspann.
Citera
2023-12-07, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Exakt min poäng! Hade folk varit mer självmedvetna så hade de troligen hejdat sig innan de gormar: "500k inom ett år!" {or insert any kort tidsspann}. Det är i själva det som ÄR hysterin, att en stor andel inbillar sig att det är en sannolik utveckling på så kort tidsspann.

Jag noterar att Bloomberg utgår ifrån att BTC kommer att nå över $500K år 2024/2025, men polisen i Örebro förstår det här bättre än Bloombergs analytiker .. uppfattat.

https://finbold.com/bloomberg-predicts-bitcoin-to-500k-in-this-crypto-supercycle/
Senast redigerad av SithMaster 2023-12-07 kl. 22:26.
Citera
2023-12-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Jag noterar att Bloomberg utgår ifrån att BTC kommer att nå över $500K år 2024/2025, men polisen i Örebro förstår det här bättre än Bloombergs analytiker .. uppfattat.

https://finbold.com/bloomberg-predicts-bitcoin-to-500k-in-this-crypto-supercycle/

Underbart när personer saknar grundläggande läsförståelse och endast läser rubriken till vad som inte ens är källan.

För att underlätta för dig så har jag fetmarkerat ett litet, men inte helt obetydligt ord: "Meanwhile, predictions about the coin’s future value vary widely, ranging from $50,000 in the short term to exceeding $530,000".

Bloombergs analytiker har alltså inte gjort någon analys. De redogör för vad ANDRA påstår att Bitcoin kan komma att hamna på inom kort. Från mediokra 50 000 USD till över 530 000 USD.

Hade du, dessutom, orkat läsa ett par till rader i texten du länkade till så hade du sett följande:
Citat:
We know from experience that a significant factor behind Bitcoin’s robust surge in 2020 and 2021 was the substantial influx of liquidity into the system during the pandemic. Without another actual liquidity program, projections of massive gains seem far-fetched.

Fetmarkerade igen för att underlätta förståelsen.
Senast redigerad av PolisenOrebro 2023-12-07 kl. 22:33.
Citera
2023-12-07, 22:52
Medlem
Citat:
Underbart när personer saknar grundläggande läsförståelse och endast läser rubriken till vad som inte ens är källan.

För att underlätta för dig så har jag fetmarkerat ett litet, men inte helt obetydligt ord: "Meanwhile, predictions about the coin’s future value vary widely, ranging from $50,000 in the short term to exceeding $530,000".

Bloombergs analytiker har alltså inte gjort någon analys. De redogör för vad ANDRA påstår att Bitcoin kan komma att hamna på inom kort. Från mediokra 50 000 USD till över 530 000 USD.

Hade du, dessutom, orkat läsa ett par till rader i texten du länkade till så hade du sett följande:

Ingen riktig hype än i alla fall då. Även google trends visar på svalt intresse från den bredare allmänheten: https://trends.google.com/trends/explore?q=%2Fm%2F05p0rrx&hl=sv

Erfarenheten från tidigare cykler är att det bredare intresset uppstår först en bit ovanför ATH från föregående cykel.
Citera
2023-12-07, 22:53
Avslutad
Citat:

Lade nyligen upp samtal mellan British HODL och James Seyffart tillhörande Bloomberg Intelligence om Bitcoin spot ETF/ETF'er på Flashback. Helt upp till dig att ignorera det, faktum är att jag, givet din personlighet, föredrar att du ignorerar detsamma.

(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av SithMaster 2023-12-07 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in