2023-12-07, 19:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Att en myndighet inte kan skicka post, ännu värre är att myndigheten är inte i strejk.

Frågan som kommer prövas, är om det är så lätt att så ut en myndighet. Dvs en myndighetsfunktion.

Fråga gäller då inte enbart Tesla utan alla i landet, att en myndighet blir utslagen via ex en strejk, blockad osv som inte gäller dom själva. Fråga är om man verkligen har rätt att göra på detta sätt.

Vilken myndighet kan inte skicka post? Mig veterligen kan alla myndigheter skicka post.

Företaget Tesla är föremål för en strejk.
Citera
2023-12-07, 19:46
Medlem
Citat:
Plåtarna är myndighetens och ingen annans rättighet, dvs det är en samhällsfunktion.
Finns ingen annanstans att beställa skyltar ifrån. varav det är en samhällsfunktion av en myndighet.

Jag förlitar mig mer på juridiska experter här, än på användaren hjorten16 på Flashback.
Citera
2023-12-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Dagens beslut kan alltså överklagas till Svea hovrätt inom 3 veckor.

Spännande, ytterligare en instans kanske…

Fortfarande är kärnfrågan om vilket av postlagen och strejkrätten som är högst. Den vill de inte ta ställning till än enligt protokollet…

Sedan är frågan om intervention av seko och ts ska tillåtas…undrar lite med vilken motivering….

Seko och Fackförbundet ST intervention handlar väl om deras rättighet till stridsåtgärder. Skulle exempelvis Postlagen stå över fackets grundlagsstadgade rättigheter till stridsåtgärder så blir det ju problem för facket. Ett sådant prejudikat kan lamslå rättigheten till stridsåtgärder.
Citera
2023-12-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilken myndighet kan inte skicka post? Mig veterligen kan alla myndigheter skicka post.

Företaget Tesla är föremål för en strejk.
Tar man vidare får inte en myndighet ta parti man ska vara neutrala. tar man vidare har Transportstyrelsen ett uppdrag från lagstiftaren att tillhandahålla dessa tjänster till alla i landet.

Dessa frågor har aldrig prövat rättsligt i Sverige, dvs post från myndighet, vs strejk, då dessa har olika lagar, rätten att få sin samhällsfunktion och post.

Varav detta kan gå långt i rättssystemet, som ända till HD.
Citera
2023-12-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Seko och Fackförbundet ST intervention handlar väl om deras rättighet till stridsåtgärder. Skulle exempelvis Postlagen stå över fackets grundlagsstadgade rättigheter till stridsåtgärder så blir det ju problem för facket. Ett sådant prejudikat kan lamslå rättigheten till stridsåtgärder.
Fast vi har redan såna lagar, exempel läkare får inte strejka hur dom vill, det skulle bli fruktansvärda konsekvenser ifall dom hade strejkrätt, nu finns det fler, som ex myndigheter osv.
Citera
2023-12-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Strejkrätten!
En grundlag.
Förvisso en grundlag. Men läs den! Den säger att stridsåtgärder inte får utföras där det är andra lagar som gäller.
Citera
2023-12-07, 20:07
Medlem
Citat:
Tar man vidare får inte en myndighet ta parti man ska vara neutrala. tar man vidare har Transportstyrelsen ett uppdrag från lagstiftaren att tillhandahålla dessa tjänster till alla i landet.

Dessa frågor har aldrig prövat rättsligt i Sverige, dvs post från myndighet, vs strejk, då dessa har olika lagar, rätten att få sin samhällsfunktion och post.

Varav detta kan gå långt i rättssystemet, som ända till HD.

Jag vet inte att någon myndighet har tagit parti.

Däremot blockerar myndighetens fackligt anställda visst specifikt arbete.
Citera
2023-12-07, 20:09
Medlem
Citat:
Jag förlitar mig mer på juridiska experter här, än på användaren hjorten16 på Flashback.
Genom att bolla förslag, lär man sig alltid något, det är inte heller så att jurister kan allt, i regel bara inom deras egna område, fastighetsjuridik, brott osv, alla är olika grenar, få jurister klara av samtliga.

Jurister brukar kolla in tidigare domar, bla från HD för att få en bild av hur rättssystemet dömer i olika fall, detta vet dom själva sällan om, samt dom kan inte heller ge några garantier om någon utgång i ett mål. ibland blir jurister lika förvånade som en vanlig svensson, ja fungerade det så.

Likande tror jag utfallet på tesla strejken kommer att bli.
Citera
2023-12-07, 20:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Plåtarna är myndighetens och ingen annans rättighet, dvs det är en samhällsfunktion.
Finns ingen annanstans att beställa skyltar ifrån. varav det är en samhällsfunktion av en myndighet.

Tesla är inte hindras från att hämta dem på plats, myndigheten är fortfarande inte hindrad från något det är Tesla som är begränsad
Citera
2023-12-07, 20:18
Medlem
Citat:
Genom att bolla förslag, lär man sig alltid något, det är inte heller så att jurister kan allt, i regel bara inom deras egna område, fastighetsjuridik, brott osv, alla är olika grenar, få jurister klara av samtliga.

Jurister brukar kolla in tidigare domar, bla från HD för att få en bild av hur rättssystemet dömer i olika fall, detta vet dom själva sällan om, samt dom kan inte heller ge några garantier om någon utgång i ett mål. ibland blir jurister lika förvånade som en vanlig svensson, ja fungerade det så.

Likande tror jag utfallet på tesla strejken kommer att bli.

Du kunde vara tydligare med att du "bollar förslag på lagtolkningar" istället för till synes uttala dig tvärsäkert?
Citera
2023-12-07, 20:18
Medlem
Citat:
Jag vet inte att någon myndighet har tagit parti.

Däremot blockerar myndighetens fackligt anställda visst specifikt arbete.
Transportstyrelsen har ingen blockad eller strejk, det är postnord som har problem.

Postnord ska utföra en tjänst till en myndighet, Myndigheten har ett uppdrag av lagstiftaren att utföra sitt uppdrag, dvs Transportstyrelsen bestämmer inte själva vad dom ska göra om dagarna.

Varav vi behöver en dom som gör det möjligt för en myndighet att kunna ta andra vägar, eller tvinga myndighet att ta andra vägar.
Göra myndigheten starkare, eller så stark en myndighet ska vara, dom ska inte stoppas av en enkel blockad.
Citera
2023-12-07, 20:19
Medlem
Citat:
Fast vi har redan såna lagar, exempel läkare får inte strejka hur dom vill, det skulle bli fruktansvärda konsekvenser ifall dom hade strejkrätt, nu finns det fler, som ex myndigheter osv.

Är man offentligt anställd så regleras strejkrätten via Lagen om offentligt anställning.

Men ingen på Transportstyrelsen är uttagen i någon form av stridsåtgärd och kan fortsätta med sitt arbete. Postnord däremot är ingen myndighet och omfattas inte av Lagen om offentlgt anställning.

Själva strejken mot Tesla är knappast samhällsfarlig och alla former av sympatiåtgärder är tillåtna om de nu inte stoppas via någon annan lag. Att ett enskilt företag inte får sina registreringsskyltar kan knappast jämföras med att läkarna skulle strejka.

Sen när det gäller samhällsfarligt stridsåtgärder så har arbetsmarknadens parter en gemensam nämnd som hanterar dessa frågor det är väldigt sällan som staten är inblandad och stoppar någon stridsåtgärd. Men Tesla har ju valt att helt stå utanför den Svenska modellen så jag betvivlar att Alega eller någon annan arbetsgivareorganisation kommer att väcka frågan om att aktivera denna nämnd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in