Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Kan du motivera vad du anser otillräckligt med Bells teorem och testerna av detta?
OM jag kunde det, på ett sätt som du och andra utbildade accepterade, hade du redan känt mitt namn som Seebach sjöng.
Nej, det är nåt om att "matematiken går ihop så vi köper skiten". Samtidigt finns det massor med websajter inkl quora där man ifrågasätter allt som inte är exakt på gränserna. Detta 5 av 9-test känns verkligen ursprunget ur sannolikhet snarare än fysisk verklighet och bara det sätter en ton.
Likt många andra teorier betvivlar jag inte att matematiken är korrekt men är den relevant? Lite som att strängteorins enda 'bevis' är att den matematiskt förefaller rätt.
Nu är det länge sedan jag i detalj läste på om Bell och i återhämtningarna efter alla operationerna fungerar jag inte direkt optimalt, men det är nånting - det var nånting - med det som irriterade mig då och det är idag. Min största invändning är dock att man använder teoretisk matematik för att bevisa ett naturfenomen - likt flera av sajterna som nämnts ovan finns det saker på marginalen som då helt enkelt missas.
Lekmannaåsikter, men det visste du ju.