Citat:
Evolutionen.
"Religiösa" begrepp och symboler är instruktioner för kognitiva och sociala processer.
Det handlar alltså om civilisation och allt som ryms däri.
Men jag valde "religiösa" eftersom vi rör oss kring begreppen Gud och moral i topic, och för att jag inte har någon mer övergripande term för tillfället.
Men inte bara uttalat religiösa använder de "religiösa" begreppen. Alla gör det utan att tänka på det.
Så visst handlar det om kognitiva och sociala processer,
men ingen sa "kognitiva processer" i civilisationens gryning.
Man uttryckte det med bilder och symboler.
Jag är öppen för den möjligheten.
Men det måste alltid prövas rättvist och sakligt.
Jag har utgått ifrån faktiska förhållanden som hur människor kommunicerar.
Jag försöker bara återge verkligheten som den är. Varför inte ta och jämföra mina premisser med verkligheten och se om de stämmer?
"Religiösa" begrepp och symboler är instruktioner för kognitiva och sociala processer.
Det handlar alltså om civilisation och allt som ryms däri.
Men jag valde "religiösa" eftersom vi rör oss kring begreppen Gud och moral i topic, och för att jag inte har någon mer övergripande term för tillfället.
Men inte bara uttalat religiösa använder de "religiösa" begreppen. Alla gör det utan att tänka på det.
Så visst handlar det om kognitiva och sociala processer,
men ingen sa "kognitiva processer" i civilisationens gryning.
Man uttryckte det med bilder och symboler.
Jag är öppen för den möjligheten.
Men det måste alltid prövas rättvist och sakligt.
Jag har utgått ifrån faktiska förhållanden som hur människor kommunicerar.
Jag försöker bara återge verkligheten som den är. Varför inte ta och jämföra mina premisser med verkligheten och se om de stämmer?
Ok! Jag gjorde ett försökte nu få ihop det till den ny uppdaterad första premiss för vad du argumenterar för.
Flammarions argument: V2
P1 "Religiöst språk är ett programspråk som skapats av evolutionen som en förutsättning för uppbyggnaden av civilisationer"?
Genom att förtydliga att evolutionen är skaparen så lösar du förvisso en del av ditt problem med att göra själva analogin (religon är mjukvara) giltig. Men å andra sidan så skapar du ett ännu större rellevansproblem istället.
Här har du problemen med ditt nuvarande agument och som du trovärdigt måste lösa för att vi ska kunna ta oss vidare.
1. Programspråk är strikt definierade och används för att ge exakta instruktioner till datorer. Religiöst språk, å andra sidan, är till största del metaforiskt, flertydigt och öppet för tolkning? Din jämförelse ignorerar alltså en av den mest fundamentala skillnaderna mellan dessa två typer av språk. Hur löser du det?
2. Att titulera evolutionen som "skapare" av religiöst språk är extremt problematiskt. Evolution är ju bara en naturlig process som inte har någon riktning, avsikt, vilje eller medvetande. Det är samma sak som att säga "gravitationen skapade religöst språk? Du kan alltså inte använda dig av ordet "skapat" utan på sin höjd kanske påstå att "religiöst språk är ett programspråk som utvecklats under evolutionen". Men det är å andra sidan väldigt långt ifrån vad du i övrigt förklarat att du menar. Så hur vill du göra? Bevisa att evolutionen har en riktning, avsikt, vilja eller medvetande? Eller ändra ordet "skapare"?
3. Påståendet att religiöst språk är en förutsättning för uppbyggnaden av civilisationer är fortfarande en övergeneralisering som du inte heller har adresserat än. Att påstå att religion och/eller religiöst språk spelat viktiga roller i många samhällen genom historien är givetvis ett rellevant påstående. Men att påstå att det är en nödvändig förutsättning, utan att samtidigt adressera andra faktorer vid bildandet av civilicationer som ekonomi, geografi, teknologi och social struktur mm är en falsk överförenkling och alltså en fallasi. Du måste även lösa detta problem?
4. Det kanske största problemet som du brottas med dock när det kommer till denna premiss, och det gäller all tre punkter ovan, det är ju att du helt saknar empiriskt stöd för premissen. Du måste ha rätt omfattande bevis, såsom historiska, arkeologiska och sociologiska studier som tydligt också visar på det religiösa språks avgörande roll i uppbyggnaden av alla civilisationer. Har du det?
Summa sumarum så tog vi alltså ett steg framåt, och två bakåt.