Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-06, 09:23
  #2233
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, inte ett enda litet alltså. Nej inte ens testbatterier utan inga batterier. Minst 2-3 hundra. Inte länge alltså, konkurs imorgon har jag hört enligt säkra källor och stor kund har övergivit dem enligt säkra källor så de lägger ner imorgon.

Trust me.


Hur många batterier har dom producerat ?
Citera
2023-12-06, 10:05
  #2234
Medlem
Likvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, inte ett enda litet alltså. Nej inte ens testbatterier utan inga batterier. Minst 2-3 hundra. Inte länge alltså, konkurs imorgon har jag hört enligt säkra källor och stor kund har övergivit dem enligt säkra källor så de lägger ner imorgon.

Trust me.
Säkra källor får större trovärdighet om de redovisas, i ditt fall finns fler än en säker källa så du borde kunna dela med dig minst en av dessa säkra källor.
Citera
2023-12-06, 15:55
  #2235
Medlem
https://cnevpost.com/2023/12/06/glob...share-jan-oct/

Intressant och helt färsk sammanställning av batteritillverkarnas marknadsandelar.

I "övriga" befinner sig såklart samtliga andra leverantörer inklusive Northvolt, ingen av dessa övriga är större än Sunwoda som är den minsta av de separat listade leverantörerna (har en marknadsandel på 1,4%).

En sökning på Northvolt separat ger ingenting (man får av någon anledning tre träffar på CATL och BMW-samarbete).

CATL och BYD har strax över 50% av marknaden och de 10 separat listade har tillsammans ca 94% av totalen.

Samtliga andra av världens leverantörer delar på resterande 6,6%

Intressant att läsa om följande nedan. Totala volymen är kraftigt stigande och ett bolag utmärker sig, CATL ångar på med oavbruten styrka. De står ensamma för 40% av den totala volymökningen (mätt från samma period förra året). Och får jag gissa så kommer de inte ligga på latsidan 2024 heller. Både imponerande och skrämmande expansivt enligt mig.

"From January to October, total global electric vehicle (EV) battery consumption was 552.2 GWh, up 44.0 percent from 383.4 GWh in the same period last year, according to data released on December 6 by South Korean market research firm SNE Research.

CATL's battery installations from January to October amounted to 203.8 GWh, up 51.1 percent from 134.9 GWh in the same period last year."
__________________
Senast redigerad av Revolutions 2023-12-06 kl. 16:04.
Citera
2023-12-06, 16:43
  #2236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
https://cnevpost.com/2023/12/06/glob...share-jan-oct/

Intressant och helt färsk sammanställning av batteritillverkarnas marknadsandelar.

I "övriga" befinner sig såklart samtliga andra leverantörer inklusive Northvolt, ingen av dessa övriga är större än Sunwoda som är den minsta av de separat listade leverantörerna (har en marknadsandel på 1,4%).

En sökning på Northvolt separat ger ingenting (man får av någon anledning tre träffar på CATL och BMW-samarbete).

CATL och BYD har strax över 50% av marknaden och de 10 separat listade har tillsammans ca 94% av totalen.

Samtliga andra av världens leverantörer delar på resterande 6,6%

Intressant att läsa om följande nedan. Totala volymen är kraftigt stigande och ett bolag utmärker sig, CATL ångar på med oavbruten styrka. De står ensamma för 40% av den totala volymökningen (mätt från samma period förra året). Och får jag gissa så kommer de inte ligga på latsidan 2024 heller. Både imponerande och skrämmande expansivt enligt mig.

"From January to October, total global electric vehicle (EV) battery consumption was 552.2 GWh, up 44.0 percent from 383.4 GWh in the same period last year, according to data released on December 6 by South Korean market research firm SNE Research.

CATL's battery installations from January to October amounted to 203.8 GWh, up 51.1 percent from 134.9 GWh in the same period last year."

Mycket intressant läsning. Hatten av för den expansionen.

Vad man får komma ihåg angående NV så släpper de inga kvartalsrapporter och därmed så kan de inte mätas i den här undersökningen.

Sedan så tror jag inte att de skulle vara med ännu... varje byggnad i skellefteå ska producera 16 GWh om jag inte minns fel. Det skulle nog kräva att minst två är i full drift för att de ska ta sig in här. Med ganke på att första linan gick på testcykler under fjolåret så tror jag inte att lina två har full fart. Ska bli spännande att se efter årsslut.
Citera
2023-12-07, 11:41
  #2237
Medlem
wwrs avatar
Våra bidragskapitalister tigger vidare. Planerna på fabrik i Borlänge lades ned och nu lyckas man krama blod ur en sten genom att tvinga av de stackars tyska skattebetalarna 8 miljarder kronor trots budgetstopp.
Citat:
Northvolts fabrik säkrad – får 8 miljarder kr i bidrag
https://carup.se/northvolts-fabrik-s...r-kr-i-bidrag/

Det blir naturligtvis inga livskraftiga företag av dessa industrins socialfall. Batterierna har "leveransproblem". Däremot produceras en strid ström politiska floskler och hotelser om att flytta om man inte får mer bidrag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-12-07 kl. 11:57.
Citera
2023-12-07, 16:45
  #2238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, inte ett enda litet alltså. Nej inte ens testbatterier utan inga batterier. Minst 2-3 hundra. Inte länge alltså, konkurs imorgon har jag hört enligt säkra källor och stor kund har övergivit dem enligt säkra källor så de lägger ner imorgon.

Trust me.


Gick NV i konkurs idag eller vad säger dina säkra källor?
Citera
2023-12-07, 22:12
  #2239
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorgars
Gick NV i konkurs idag eller vad säger dina säkra källor?
Ironi.
Citera
2023-12-08, 19:12
  #2240
Medlem
Dofternas avatar
Nu har jag varit där. Och dra åt helvete vilket jävla as till fabriksområde! Har man byggt allt detta bara för att genomföra en scam så är det nästan ändå värt en applåd.
__________________
Senast redigerad av Dofterna 2023-12-08 kl. 19:16. Anledning: Elfel.
Citera
2023-12-08, 19:18
  #2241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu har jag varit där. Och dra åt helvete vilket jävla as till fabriksområde! Har man byggt allt detta bara för att genomföra en scam så är nästan ändå värt en applåd.

Vilken smäll för hela Skellefteå stad om NV skulle dra sig tillbaka. Alla bostäder mm som är byggda och bara hur det marknadsfört detta. Har också nyligen fått uppdateringar om att få eller inga batterier lämnat fabriken. Sen är det ju en kapplöpning där även annan teknologi kan hinna före.
Citera
2023-12-08, 19:36
  #2242
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoColorClothes
Vilken smäll för hela Skellefteå stad om NV skulle dra sig tillbaka. Alla bostäder mm som är byggda och bara hur det marknadsfört detta. Har också nyligen fått uppdateringar om att få eller inga batterier lämnat fabriken. Sen är det ju en kapplöpning där även annan teknologi kan hinna före.

Det vore katastrof för Skellefteå, regionen och hela norra Sverige. Heldåligt för hela Sverige faktiskt.
Men det ska nog gå bra det där, det tuffar på.
Citera
2023-12-08, 20:35
  #2243
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoColorClothes
Vilken smäll för hela Skellefteå stad om NV skulle dra sig tillbaka. Alla bostäder mm som är byggda och bara hur det marknadsfört detta. Har också nyligen fått uppdateringar om att få eller inga batterier lämnat fabriken. Sen är det ju en kapplöpning där även annan teknologi kan hinna före.

Trodde Northvolt levererade för fulla muggar, hur många batterier levererar de egentligen?
Citera
2023-12-08, 20:59
  #2244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Trodde Northvolt levererade för fulla muggar, hur många batterier levererar de egentligen?

Ja hur länge ska de klara sig. Många anställda att mätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback