Citat:
Ursprungligen postat av
AndersStenberg
...
Om de ökar belåningen med en miljard under perioden så skulle det kunna upptas som ett plus i budgeten.
Samma med intäkter från Skelleftå-kraft.
"Vinsten" i det här fallet handlar enbart om utfall i förhållande till budget. De skulle kunna gå en miljard i vinst exempelvis om de budgeterat för att bygga ett dyrt badhus - men sedan lagt projektet på is.
Exakt ALLA kommuner i landet går numera i vinst - för att det rådande styret ska kunna uppvisa en "exemplarisk ekonomi" för medborgarna - som inte ens begriper vad de läser.
Du (och alla andra) som verkar förstå redovisning. Har du (ni) tittat på Northvolts årsredovisning för 2021? Vad säger den?
Vad gäller IPO så gissar jag att det är svårt. Det finns för många politiska drivkrafter och för få ekonomiska i detta projekt. Efter en IPO kan väl inte heller årsredovisningen för året innan bli tillgänglig så sent som i november, som den blev förra året. Efter en IPO skulle ekonomin redovisas snabbare. Under och efter en IPO skulle väl företaget genomlysas hårt? Och det undrar jag om Northvolt skulle klara. Men vi får se ...
Jag följde Tesla som är noterat, lite förut. Då fick man ju en kvartalsrapport inom någon månad efter varje kvartalsslut. Det skulle väl bli liknande för Northvolt efter IPO.
Northvolt började produktion jan 2022. Så i årsredovisningen för 2022, som kommer i år kommer vi att kunna se vad Northvolt fått in på försäljning av batterier, utgifter för råvaror, samlade löneutgifter etc? Är Northvolt lika sena som förra året får vi vänta tills november i år.