2023-12-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
I mitt fall så handlar det om en fysiskt obotbar sjukdom som skapar den typen av ångest.

Helst hade jag velat vara medicinfri som alla andra. Jag gillar inte ens Bensodiazepiner utan tar dem bara för att lindra symptom och kunna leva hyfsat normalt.

Har stått på Bensodiazepiner dagligen i 8 år, aldrig missbrukat min medicin och heller aldrig behövt höja dosen.

Skippar tom doser ibland om de känns onödigt att ta och förbrukar i realiteten mindre än vad min läkare skriver ut och som jag har rätt att ta i vissa perioder när kroppen fungerar.
Måste du ta dem så är det ju bara så. Inte lönt att fundera över. Stod oxå på benso förr. Men gav upp det för 8 år sen. Kan sakna dem ibland dock. Tar kanske 1-2 tabletter om året om det blir kris av nåt slag, eller nåt jag bara måste göra.
Citera
2023-12-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Bah!
Hellre det än att inte gå genom livet alls, eller vad tycker ett smartass som du?
Skit i honom. Han är ju bara en efterbliven svensson som tror han har bra svar... NOT
Citera
2023-12-07, 01:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Bah!
Hellre det än att inte gå genom livet alls, eller vad tycker ett smartass som du?

Konstigt att ingen upplever mig som drogad. Upplever mig själv inte som drogad heller. Doserar så att jag ligger lägst på dagtid. Och har en ganska låg dos.

Däremot undrade en av mina kompisar när jag testade Atarax vad i helvete vad jag gick på? Satt uppkrupen i hens soffa och försökte drifta bort från ångesten. När jag började somna av minskade ångesten och när jag vaknade till fick jag en ångestspik. Så gick det så, ned och upp.

På min benso är jag så normal som jag kan bli. Jag vill inte bli hög heller. Skulle jag vilja missbruka skulle jag välja en substans man blir lummig på.
Citera
2023-12-07, 01:12
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Men snälla...

Du behövs. Du har så mkt livserfarenhet att dela med dig av. En av de klokaste debattörerna här, vars
åsikter jag värderar väldigt högt. Jag skriver sällan, läser desto mer.

Hang in there!

Tack! Fan du gjorde mig nästan lite rörd med ditt inlägg.. <3

Det finns ingen anledning att "hang in there", det finns inget ljus i tunneln. Mina diagnoser är kroniska, det finns ingen hjälp att få och vården är bara på väg utför, precis som den här tråden är ett bevis för.
Citera
2023-12-07, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.
Det finns ingen koppling mellan förskrivning och missbruk av benso.

Isåfall skulle hela Asien vara bensomissbrukande.

Det är istället tusen olika anledningar som leder fram till att människor missbrukar i Sverige, den extrema hållningen mot benzodiazepiner är en.

Hela socialstyrelsen borde mördas, precis som hon psykiatrisamordnaren som sagopojken satte dit.

Sverige är ett riktigt skräcksamhälle, jag är enormt tacksam för att inte bo i Sverige.
Citera
2023-12-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Konstigt att ingen upplever mig som drogad. Upplever mig själv inte som drogad heller. Doserar så att jag ligger lägst på dagtid. Och har en ganska låg dos.

Däremot undrade en av mina kompisar när jag testade Atarax vad i helvete vad jag gick på? Satt uppkrupen i hens soffa och försökte drifta bort från ångesten. När jag började somna av minskade ångesten och när jag vaknade till fick jag en ångestspik. Så gick det så, ned och upp.

På min benso är jag så normal som jag kan bli. Jag vill inte bli hög heller. Skulle jag vilja missbruka skulle jag välja en substans man blir lummig på.
Jag hade precis samma känsla som du när jag gick på benso. Kände mig helt normal. Kanske lite mer medium, lite kyligare, men ganska marginellt.
Citera
2023-12-07, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det finns ingen koppling mellan förskrivning och missbruk av benso.

Isåfall skulle hela Asien vara bensomissbrukande.

Det är istället tusen olika anledningar som leder fram till att människor missbrukar i Sverige, den extrema hållningen mot benzodiazepiner är en.

Hela socialstyrelsen borde mördas, precis som hon psykiatrisamordnaren som sagopojken satte dit.

Sverige är ett riktigt skräcksamhälle, jag är enormt tacksam för att inte bo i Sverige.
Förr köpte man ju benso recepfritt i länder på balkan eller i Thailand. Inte helt uppdaterad på hur det blivit senaste åren men.
Citera
2023-12-07, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Tack! Fan du gjorde mig nästan lite rörd med ditt inlägg.. <3

Det finns ingen anledning att "hang in there", det finns inget ljus i tunneln. Mina diagnoser är kroniska, det finns ingen hjälp att få och vården är bara på väg utför, precis som den här tråden är ett bevis för.
Har du provat elchocker eller vad det heter nuförtiden? Läste just om en amerikansk författare som gjorde det efter ett suicidförsök och som faktiskt blev mkt bättre.
Citera
2023-12-07, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Skit i honom. Han är ju bara en efterbliven svensson som tror han har bra svar... NOT

Kan inte skita i sånt humbug.
Tänder på alla cylindrar.
Inget ämne berör mig som detta!
Citera
2023-12-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Just så. Du känner dig själv bäst.
Resten kan dra åt helvitte!
Citera
2023-12-07, 01:40
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Har du provat elchocker eller vad det heter nuförtiden? Läste just om en amerikansk författare som gjorde det efter ett suicidförsök och som faktiskt blev mkt bättre.

ECT och nej, jag varken har eller tänker prova det.
Biverkningar som permanent minnesförlust klarar jag mig utan.
Citera
2023-12-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
ECT och nej, jag varken har eller tänker prova det.
Biverkningar som permanent minnesförlust klarar jag mig utan.
Rätt skönt att rensa bort obehagliga minnen, om man nu ser det från andra sidan. Dessutom är jag inte säker på att du har rätt där, om att allt blir borta. Med all respekt. Vad har du att förlora??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in