2023-12-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Nej, jag skrev inte fel!
Jag förstår, antog att det var felskrivning och inte kunskapsbrist men då vet vi att det var det senare, allt gott.
Citera
2023-12-06, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jag förstår, antog att det var felskrivning och inte kunskapsbrist men då vet vi att det var det senare, allt gott.
Fel där! Lider inte brist på kunskap!
Allt gott!
Citera
2023-12-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Benzo är en harmlös medicin som borde kunna säljas receptfritt på apotek i mindre förpackningar vid behov.

Kan bara hålla med. Räcker med 2mg eller 5mg stesolid. 20års åldersgräns.
Även gabapentin fungerar mot ångest och det är inte narkotikaklassat men det vill dom inte skriva ut då det är mot nervsmärta enligt fass.
Fungerar på mig i alla fall och är bra att ta när man trappar ner benzo.
Citera
2023-12-06, 17:21
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Motion i all dess former är ett effektivt sätt att komma till bukt med mycket. Det finns så många fördelar med att röra på sig. Promenader är ett bra verktyg till att börja med. Frisk luft och kostar inget.

Jag kan förstå att någon som mår sämre kanske behöver en hjälpande hand i början i form av stöttning för att komma igång. Det borde satsas mer på träning på recept inom sjukvården, istället för att skriva ut bensodiazepiner frikostigt som bara leder till elände, men det ena göder det andra och sköra, svaga individer är en kassako för staten. Missbrukare är ett nödvändigt ont.
Det du skriver är inte bara förnuftigt utan även mycket riktigt. Staten och inte minst läkemedelsbolagen (Pfizer t ex) gör multum på svaga individer. Det handlar mer om att lindra symtom än att helt bota människor. Och kan man få patienten (kunden) till att bli beroende så är det ännu mer gynnsamt för råttorna. Det blir som en slags prenumeration på mindre lidande, till ett mycket högt pris, och allt detta när det faktiskt finns mycket bättre sätt.

När det kommer till motion så kan det ta emot väldigt mycket, vilket inte är särskilt konstigt under omständigheterna. Jag vet ju själv hur det är att vara på bottens djup. Man får prova sig fram. Man mår i alla fall inte sämre av att röra på sig och när man hållit på ett tag med något man faktiskt gillar så blir det snarare tvärtom. Hårt förtjänat dopamin och endorfiner är riktigt trevligt!
Citera
2023-12-06, 18:03
Medlem
Ja och nej. Bensodiazepiner är effektiva men har också en betydande toleransutveckling och beroendepotential. Läkemedel inom denna grupp ska inte förskrivas om det inte är absolut nödvändigt, vilket tyvärr inte efterföljs alla gånger idag. Jag är övertygad om att många som är förskrivna bensodiazepiner idag skulle klara sig med mildare läkemedel mot den akuta ångesten, alternativt i grunden har en behandling som inte är optimal. Skulle man se över varenda patient med förskrivning, så skulle man nog kunna skära tillbaka ganska rejält på antal förskrivningar. Med det sagt, så finns det också individer som faktiskt har svåra problem med stark akut ångest. I dessa fall är en antihistamin ingen särskilt stor tröst, och det är svårt att ta till psykologiska strategier när ångesten är så stark att man knappt kan andas. I dessa fall fyller bensodiazepinerna en viktig funktion i min åsikt. Problemet är den enorma betydelsen av att läkemedlen tas på rätt sätt för att minimera toleransutveckling och beroendeutveckling. Att förskriva potenta preparat med betydande oönskade effekter är att utsätta patienten för en risk, och den måste vägas mot nyttan med behandlingen. Därav blir det en komplex frågeställning, eftersom det finns tungt vägande aspekter på både den negativa och den positiva sidan.

Kanske skulle man kunna snäva ner indikationen gällande ångest, för att motverka felaktiga förskrivningar? Ångestsyndrom är trots allt en väldigt bred benämning som rymmer kraftigt varierande svårighetsgrader. Bäst av allt hade såklart varit en redig uppgradering av den psykiatriska vården, men tyvärr tror jag inte det kommer ske i en handvändning.
Citera
2023-12-06, 18:23
Medlem
Själv är jag en entreprenör som drar in en jäkla massa pengar till staten med mina företag. Jag har 19st anställda på heltid, och måste ibland ta in folk på timmar. samtidigt har jag bipolär sjukdom, vilket gör att jag ofta blir sängliggande och inte ens äter på flera dagar. detta gör att jag kan jobba 20 dagar varje månad. men dom övriga 10 lider jag all världens jävla ångest. då är jag tvungen att ställa vattenflaskor vid sängen för att jag inte ens förmår mig att ta mig upp och dricka vatten. under denna tid tar jag hjälp av benzodiazepiner och stilnoct för sömn. och det är det ända som gör att jag inte hängt mig för längesen.

tar dom bort detta så kastar jag in handduken. och jag har aldrig i hela mitt liv missbrukat den ända livlinan jag har. skulle så aldrig göra heller.
Citera
2023-12-06, 18:35
Medlem
Vitman-33s avatar
Det var jätte snyggt av SVT i denna artikel, mkt professionellt gjort. För det första är BENZODIAZEPINER klassifierat av WHO som en livsviktig medicin. I artikeln stavade SVT det Beznodiazepiner där en person ifrån socialtjänsten påstod att det var en dålig medicin. Det fanns ingen referens till en läkare eller annan vetenskaplig artikel som visade att dessa läkemedel var tex värre än Alkohol vid tex PTSD eller grova ångest problem samt panikångest syndrom.

Totalt ideologiskt bullshit i min mening. Någon som försöker följa regeringens noll toleranrans mot "droger" medans man läser på SVT dagligen. Där det snarare ser ut som dom flesta trycker benzodiazepiner omedvetet, bara titta på stavningsfelen på SVT:s nyhets sajt. Kan mkt väl vara alkohol också (Magdalena Anderssaon) är ett prakt exempel, borde fått den mest tveksamma att rygga till baks..

Jo vi folket ser vad som sker, vi är inte så efterblivna som ni tror vi är.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-06 kl. 18:43.
Citera
2023-12-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att ta bort benso är lite som att ta bort en cancermedicin innan det finns en ny. I det fallet skulle man inte accepterat det. Men lite ångest har ingen dött av!

Visst, ta bort den, när det finns något att ersätta den med.

Att kalla ett fysiskt beroende farligt, det blir farligt den dagen som läkaren ska rädda patienten och tar bort den.

Att ge starka antihistaminer som man kallar för "mild ångestmedicin", behandlar bara ångest för vissa, dessutom vet man att den leder till demens. Men lite demens har ingen dött av.

Nu råkar det vara just så att ångest till skillnad från cancer inte är dödligt utan en naturlig del av livet som man kan behöva lära sig att hantera snarare än att medicinera bort.

Bensodiazepiner skapar en ond spiral där brukaren hela tiden behöver höja dosen för att motverka toleransen som uppstår. När medicinen lämnat kroppen är ångesten bara starkare än vad den var innan. På lång sikt är det ungefär lika produktivt att medicinera med bensodiazepiner som att medicinera med heroin. Alla som använder bensodiazepiner långsiktigt utvecklar någon form av missbruksbeteende, viket jag själv har bevittnat på nära håll.

Att fasa ut dessa mediciner borde ha gjorts för längesedan. Bensodiazepiner kan möjligen användas vid akuta krisreaktioner, men även det får ses som tveksamt. Den som genomlider en akut krisreaktion kommer förr eller senare att behöva ta bort bensodiazepinerna och då möta verkligheten alldeles oavsett. Att skjuta fram den psykologiska reaktionen är knappast en lösning på den psykologiska anspänning som en akut krisreaktion innebär.
Citera
2023-12-06, 18:48
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Nu råkar det vara just så att ångest till skillnad från cancer inte är dödligt utan en naturlig del av livet som man kan behöva lära sig att hantera snarare än att medicinera bort.

Bensodiazepiner skapar en ond spiral där brukaren hela tiden behöver höja dosen för att motverka toleransen som uppstår. När medicinen lämnat kroppen är ångesten bara starkare än vad den var innan. På lång sikt är det ungefär lika produktivt att medicinera med bensodiazepiner som att medicinera med heroin. Alla som använder bensodiazepiner långsiktigt utvecklar någon form av missbruksbeteende, viket jag själv har bevittnat på nära håll.

Att fasa ut dessa mediciner borde ha gjorts för längesedan. Bensodiazepiner kan möjligen användas vid akuta krisreaktioner, men även det får ses som tveksamt. Den som genomlider en akut krisreaktion kommer förr eller senare att behöva ta bort bensodiazepinerna och då möta verkligheten alldeles oavsett. Att skjuta fram den psykologiska reaktionen är knappast en lösning på den psykologiska anspänning som en akut krisreaktion innebär.
Hur skulle du behandla någon med "Shell shock" tex? Skulle du prata personen till rätta?. Sluta prata om saker du inte har en jävla aning om. Medicinen finns av en anledning. Dumma jävla idiot.
Citera
2023-12-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Hur skulle du behandla någon med "Shell shock" tex? Skulle du prata personen till rätta?. Sluta prata om saker du inte har en jävla aning om. Medicinen finns av en anledning. Dumma jävla idiot.

Tror du själv på att man kan behandla PTSD på ett framgångsrikt sätt genom att använda bensodiazepiner? Länka gärna till sådan forskning.

Som jag skrev i det föregående inlägget kan benso inte göra annat än att högst tillfälligt lindra symptomen. Det finns en rad olika behandlingar mot PTSD, finns studier där KBT eller psykedelisk terapi har visat väldigt lovande resultat.
Citera
2023-12-06, 18:55
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Tror du själv på att man kan behandla PTSD på ett framgångsrikt sätt genom att använda bensodiazepiner? Länka gärna till sådan forskning.

Som jag skrev i det föregående inlägget kan benso inte göra annat än att högst tillfälligt lindra symptomen. Det finns en rad olika behandlingar mot PTSD, finns studier där KBT eller psykedelisk terapi har visat väldigt lovande resultat.
Ok, har du själv upplevt PTSD eller har PTSD symptom?. Bara så du vet så har alla mediciner som påstås hjälpa PTSD någon effekt mot GABA systemet i hjärnan. Alkohol har stark effekt mot GABA systemet även Benzodiazepiner, alla mediciner som har effekt mot PTSD har effekt på GABA systemet. Detta är vetenskapligt bevisat, Försök motbevisa mig.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-06 kl. 19:02.
Citera
2023-12-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ok, har du själv upplevt PTSD?

Du verkar blanda ihop tillfällig symptomlindring med behandling.

Om jag skulle ge heroin till en person med PTSD och sedan fråga honom om han anser att heroin är en bra behandling för hans åkomma så skulle han givetvis svara ja. Det är det som är själva kärnan i problematiken här.

Majoriteten av alla indignerade inlägg i tråden kommer från bensotorskar vars högsta prioritet är att säkerställa en fortsatt tillgång till bensodiazepiner. De, som många andra patienter inom psykiatrin, förstår inte sitt eget bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in