2023-12-05, 15:47
Medlem
Hamprs avatar
Kan redan se framför mig hur de skrivet ut Atarax istället för benso.. det är ett hån, precis som så mycket annat i det här landet.

Folk kommer att ta sig till den svarta marknaden för adekvat hjälp för det finns ingen laglig väg att gå.
Citera
2023-12-05, 15:48
Medlem
joffrey.baratheons avatar
Benzo är skadligt, sluta med den här skiten!
Citera
2023-12-05, 15:57
Medlem
Bara bra vi borde inte hålla på med sånna här gamla sketna läkemedel med tanke på vilka summor läkemedelsbolag omsätter tycker man det borde dyka upp modernare och bättre alternativ för typ smärta/ångest. Det här med benso har ju sina baksidor en gammal kollega hade gått på rätt rejäl dos av både benso och opioider och massa annat i 10 år+ och han verkade inte fungera nåt vidare trots det. Vem vet kanske vore så oavsett mediciinerna men verkar inte som dessa läkemedel e nåt o ha för långtids behandling.

Edir: Sedan borde det förstås vara lagligt att köpa om man själv vill ha det men inget sjukvården borde långtidsförskriva
Citera
2023-12-05, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Benzo dämpar ju bara symtomen tillfälligt
Allt bakomliggande finns ju fortfarande kvar
Sen blir folk beroende av skiten

Definitivt.

Men det kan ta år innan någon hjälp ifrån terapeut eller psykolog kommer. Och då är det ingen man träffar en gång i veckan, ens.

Som någon nämnde, alla har inte råd att gå till någon privat.

Att ha benso på recept år ut och in är väl inte det vettigaste. Absolut inte.

Men känner att det kanske vore bra om man inte alltid bara plockade bort saker innan andra lösningar finns (menar allt ifrån flera psykologer till kanske andra fungerande icke beroendeframkallande mediciner)

Att temporärt och/eller akut sätta in benso till vissa människor är nog nödvändigt och viktigt att det alternativet finns kvar.

Åtminstone tills andra effektfulla alternativ finns tillgängliga tämligen omgående.

Sedan finns det såklart många som inte ens borde ha diverse benso på recept år ut och år in, men det är en annan femma.

Nu tycker man att man hört detta ett tag, att man vill sluta skriva ut benso, så är väl egentligen inget nytt på tapeten.

Såklart bra om det minskar! Men då får man hoppas att det finns resurser och lösningar att behandla människor med extrem ångest akut på andra vis..

Understryker dock att man såklart ska vara noga och försiktig med att skriva ut massor hit och dit, och under tiden aktivt jobba med patienten och hjälpa denne..

Meeen.. resursfråga. Blir lite läskigt om man rycker bort mediciner då med när folk inte kan få någon annan hjälp i första taget.

Svårt.
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-12-05 kl. 16:03.
Citera
2023-12-05, 16:02
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Benzo är en harmlös medicin som borde kunna säljas receptfritt på apotek i mindre förpackningar vid behov.

Ja! Helt enligt mitt tycke!
Gärna smaksatta med barnsligt goda smaker
Citera
2023-12-05, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Tror du råkade skriva fel? Finns inget bra piller att skriva ut som läkemedelsbranschen kan tjäna pengar på vilket gör det svårt att lösa problemet genom att gå den vägen. Kost och hallucinogena droger som te.x svamp kan göra underverk för många.
Nej, jag skrev inte fel!
Citera
2023-12-05, 16:11
Medlem
Blaskas avatar
Tycker det endast ska finnas akut. Man tar bara bort symptomen inte sjukdomen.
Citera
2023-12-05, 16:40
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggare85
Ibland behöver människor tillfälliga lösningar, t ex vid chock efter traumatiska händelser.

Det säger jag absolut inte emot. Det är detta som benzo SKA vara till för.

Men att knapra benzo så fort ångesten knackar på, det är absolut inte bra. Här gäller det att ta reda på varför ångesten får för sig att knacka.

Det kan nämligen finnas säkert 100 anledningar.
Citera
2023-12-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Därför att det är ingen som riktigt vet hur skadligt det är med benzo.
Att det är skadligt för hjärnan är konstaterat, men inte hur skadligt. Det skulle kunna handla om katastrofala konsekvenser.

Folk måste ta reda på varför de får ångest istället för att bara trycka i sig kortsiktiga lösningar.
Tuggar man massa benzo så är man troligtvis redan skadad. Är väl bättre att man låter dom här jepparna tugga sina ångestdämpande än att dom vänder sig till ännu tyngre grejer/eller inte fungerar alls i samhället.
Citera
2023-12-05, 17:08
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.

det borde bara ges till folk som ligger inne på sjukhus, det finns alltför många som blir beroende av skiten. Alternativt så kan det skrivas ut till folk där en sjukvården ser över medecineringen och där man har en plan om hur det ska fasas ut.
Citera
2023-12-05, 17:36
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Här är en längre artikel på svt.se

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-varden-anvander-metoder-som-bor-fasas-ut--phe0qr

Jag försöker liksom trycka ner det faktum att det gör mig fly förbannad. Vill ju inte sprida hat, helst, egentligen. Men jag tycker inte att människor ska ha såhär mycket makt över andras väl och ve. Världen borde inte fungera så. Det är ett stort skämt att det ska finnas några byråkrater som har makten att bestämma det här. Ansiktslösa, oanträffbara, aningslösa. Näe, det går inte faktiskt. Det här går inte alls.

Håller med helt. Ätit låg dos benso länge mot panikångest/depression.. Det får mig att fungera och kunna jobba.

Fungerat i 13 år, innan dess lång sjukskrivning i perioder.

Bara tanken att den förskrivningen ifrågasätts ger mig ångest?

Visst, säkert beroendeframkallande men jag äter samma dos som för tio år sen? Inte mer.

Biverkningar, säkert.. Men om den kan göra att jag kan fungera, jobba och ha ett någorlunda normalt liv så är det OK för min del?

Har gett läkare tillåtelse att kolla så jag inte tar ut benso av flera läkare. Inget problem för mig.

Tycker den här generaliseringen att "det skall bort" tyder på okunskap.

Vill man komma åt missbruk är det fel väg att gå imho
Citera
2023-12-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Håller med helt. Ätit låg dos benso länge mot panikångest/depression.. Det får mig att fungera och kunna jobba.

Fungerat i 13 år, innan dess lång sjukskrivning i perioder.

Bara tanken att den förskrivningen ifrågasätts ger mig ångest?

Visst, säkert beroendeframkallande men jag äter samma dos som för tio år sen? Inte mer.

Biverkningar, säkert.. Men om den kan göra att jag kan fungera, jobba och ha ett någorlunda normalt liv så är det OK för min del?

Har gett läkare tillåtelse att kolla så jag inte tar ut benso av flera läkare. Inget problem för mig.

Tycker den här generaliseringen att "det skall bort" tyder på okunskap.

Vill man komma åt missbruk är det fel väg att gå imho

Vad äter du för benso och vilken dos? Intressant att du känner av effekt av samma dos i 13 år. Man brukar bygga upp tolerans snabbt på benso. Annars är jag glad för din skull att det funkar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in