Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Ja, men denna orosanmälan gällde ju inte Z specifikt. Den var skriven av sjukvårdspersonal som behandlat mamman efter fallolyckan och handlade om föräldrarnas befarade oförmåga att ta hand om 5 ganska små barn, varav ett med lungsjukdom, med tanke på mammans ADHD, EP och nedsatta rörlighet.
Inget i den anmälan handlar om vanvård eller misshandel av Z.
Socialtjänstens naturliga åtgärd var därför att först söka kontakt med föräldrarna och de hade ett 4 timmar långt samtal med dem.
Eftersom mamman duperat socialtjänsten har de nog valt att prioritera ner ärendet. Det förfaller vara ett korrekt beslut om det fanns andra mer akuta ärenden. Hade de vetat att det fanns vanvård i bilden (t.ex. om BVC och skola skulle ha anmält) så hade de nog prioriterat annorlunda.
Ungefär såhär:
1) läkare larmar om mamma med många små barn som blivit rullstolsbunden
2) socialen kontaktar föräldrarna och undersöker deras situation
3) föräldrarna ger sken av att läget är under kontroll, och det finns inga synliga tecken på att barnen far illa
4) socialen planerar ändå in samtal med barnen
Vad tycker du att socialen borde ha gjort annorlunda i det läget, med den information de hade?
Jag säger inte att socialtjänsten i Eslöv är felfri men det är inte deras fel att vanvården av Z kunde fortgå i flera år.
Jag tycker att dem skulle ha pratat med alla barnen och gjort hembesök inom 2 månader. Det är liksom basic, och enkelt, och hade allt varit i sin ordning hade dem ju kunnat avskriva ärendet. Det var ju även deras plan att allt detta skulle ha varit gjort inom 2 månader, men blev inte gjort pga personalbrist.
Jag tycker att socialen ska lyssna på sin personal när dem säger att dem är överbelastade och inte hinner med, och se till att få in mer personal. Att det är personalbrist inom socialen är ett återkommande problem överallt i landet, och i dem flesta fall där socialen misslyckats med att utreda i tid trots orosanmälan så har det varit pga just personalbrist.
BVC är väl inte obligatoriskt, det är valfritt, så dem kan inte anmäla bara för en familj väljer att inte dyka upp.