2023-12-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Det stämmer inte att skolan accepterade föräldrarnas påståenden om hjärnskador. Det framgår av FUP att Ölyckeskolan startade en utredning om lång eller upprepad frånvaro 2022-09-07, alltså några veckor in på terminen. De kom överens med föräldrarna om en anpassad skolstart för Z, men hon var bara i skolan vid fyra tillfällen under terminen.
Det som är anmärkningsvärt är att skolan inte agerade snabbare och kraftfullare med t.ex. en orosanmälan.
Tyvärr har skolan inte längre befogenhet att ta hjälp av polis för att hämta barn som inte dyker upp.

Det är en ”trådsanning” att socialtjänsten i Eslöv skulle ha försummat detta ärende. Problemet med att dreva mot socialtjänsten är att BVC, folktandvården och skolan kommer undan ansvar. I min bok är det definitivt BVC som bär största skulden för att vanvården kunnat pågå så länge. Det är bra att IVO nu ska utreda detta.

I aktbilaga 198 framgår bland annat följande fakta:

Det finns ingen registrerad orosanmälan före 2022-08-26. Påståendet att förskolan Frideboskolan skulle ha kontaktat socialtjänsten och avråtts att anmäla förefaller orimligt då socialtjänsten är skyldig att ta emot orosanmälningar. Det står att Frideboskolan övervägde en anmälan men de fullföljde aldrig.

Socialtjänsten påbörjade utredning 2022-09-19 efter anmälningar från sjukvården 2022-08-26 och 2022-09-01. Läkare JG, akutsjukvården Lund, har träffat mamma J, därefter orosoanmälan till socialtjänsten med info om att J har grav ADHD och numer grav epilepsi, oro för att barnen ska fara illa, särskilt med anledning av att ett av barnen har särskilda behov (de syftar på den lungsjuka V.) Anledningen var mammans fallolycka och anmälan gäller alltså inte Z specifikt. På s.221 och framåt finns utredningen av orosanmälningarna från aug-sep 2022 med mycket historik sammanfattad. Det står bl.a. att Z inte varit föremål för tidigare utredning inom socialtjänsten.

Föräldrarna gjorde en ansökan 2022-12-01 om korttidsvistelse på 100% för Z enligt LSS. Utredningen om detta startades direkt och finns i FUP.

2022-12-27 inkommer orosanmälningar från polis och 2022-12-29 från sjukvården och folktandvården. Detta är alltså efter att Z blivit förgiftad och lagts in på sjukhus.

I LVU-utredningen som gjordes för familjehemsplaceringen 2023 står det att under 2017-2020 uteblir Z från totalt 11 bokade BVC-besök och 2021-04-14 ser BVC att hennes längdtillväxt har minskat. De kopplar in en dietist som avslutar ärendet efter information från mamman att Z börjat äta ordentligt (vilket var en ren lögn.)

Tack för att du redogör för allt på ett väldigt bra sätt. Håller helt med dig om att vi inte tjänar på ett socdrev, när övriga aktörer slipper undan ansvar.
Citera
2023-12-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Z är deras gemensamma barn. Däremot blev hon gravid bara en månad efter Zs storasyster föddes och det var en svår förlossning med Z. Jag har tänkt några ggr när jag läst om stackars barnets skador att det nästan är som mamman vill återskapa de skador hon själv fick vid födseln.

Usch ja! Nu när du nämner det, så känns det verkligen som att de straffar dottern för den svåra förlossningen 😔 Att hon ska få lida för vad hon "ställt till med" 😖
Citera
2023-12-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likeifliksom
Usch ja! Nu när du nämner det, så känns det verkligen som att de straffar dottern för den svåra förlossningen 😔 Att hon ska få lida för vad hon "ställt till med" 😖

Alla förlossningar är mer eller mindre svåra, tror inte det alls har med saken att göra. De är helt enkelt knarkare och sadister.
Citera
2023-12-06, 11:55
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det är ingen tråd sanning, du räknar ju själv upp hur socialen utredde ärendet.
Den 10 okt 2022 fick handläggaren hand om ärendet. Den 23 december 2022 har dem fortfarande inte träffat alla barnen, inte ens hälften av barnen, och inget hembesök är gjort.

Ja, men denna orosanmälan gällde ju inte Z specifikt. Den var skriven av sjukvårdspersonal som behandlat mamman efter fallolyckan och handlade om föräldrarnas befarade oförmåga att ta hand om 5 ganska små barn, varav ett med lungsjukdom, med tanke på mammans ADHD, EP och nedsatta rörlighet.
Inget i den anmälan handlar om vanvård eller misshandel av Z.
Socialtjänstens naturliga åtgärd var därför att först söka kontakt med föräldrarna och de hade ett 4 timmar långt samtal med dem.
Eftersom mamman duperat socialtjänsten har de nog valt att prioritera ner ärendet. Det förfaller vara ett korrekt beslut om det fanns andra mer akuta ärenden. Hade de vetat att det fanns vanvård i bilden (t.ex. om BVC och skola skulle ha anmält) så hade de nog prioriterat annorlunda.

Ungefär såhär:
1) läkare larmar om mamma med många små barn som blivit rullstolsbunden
2) socialen kontaktar föräldrarna och undersöker deras situation
3) föräldrarna ger sken av att läget är under kontroll, och det finns inga synliga tecken på att barnen far illa
4) socialen planerar ändå in samtal med barnen

Vad tycker du att socialen borde ha gjort annorlunda i det läget, med den information de hade?
Jag säger inte att socialtjänsten i Eslöv är felfri men det är inte deras fel att vanvården av Z kunde fortgå i flera år.
Citera
2023-12-06, 11:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Men VARFÖR skulle Z bara gå i skolan en timme om dagen? Hon har ju ingen av den problematik som föräldrarna hänvisade till.

Redan det tycker jag visar att skolan till stor del köpte föräldrarnas uppgifter rakt av.

Det var väl i och för sig bra att skolan startade en utredning men som du säger så agerade de väldigt långsamt.

Annars håller jag med om att bvc och vården bär ett stort ansvar i det här fallet. Jag tycker det är iögonfallande att mammans vårdkontakter orosanmälde innan de vårdinstanser som skulle ha funnits till för Z reagerade.

Det var inte överenskommet att Z skulle få gå i skolan en timme per dag efter inskolningen, utan det var en överenskommelse om anpassad skolstart.
Skolan kan inte bevilja permanent dispens från skolplikten.
Citera
2023-12-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Men VARFÖR skulle Z bara gå i skolan en timme om dagen? Hon har ju ingen av den problematik som föräldrarna hänvisade till.

Redan det tycker jag visar att skolan till stor del köpte föräldrarnas uppgifter rakt av.

Det var väl i och för sig bra att skolan startade en utredning men som du säger så agerade de väldigt långsamt.

Annars håller jag med om att bvc och vården bär ett stort ansvar i det här fallet. Jag tycker det är iögonfallande att mammans vårdkontakter orosanmälde innan de vårdinstanser som skulle ha funnits till för Z reagerade.
Mamma Js påstående om att de var i gång med utredning angående skolform spelade nog in i detta och att de dessutom sagt att det var fråga om ett barn med behov av 100% insatser inom LSS.
Skolan hade fått info om att Z måste ha tillsyn konstant för att inte självskada äta och dricka vad som helst , vid ett sådant stort behov är det inte konstigt att det skulle vara mycket liten tid i skolan för att se hur det fungerade och om det alls fungerade i vanlig skola i väntan på beviljade insatser inom LSS
Citera
2023-12-06, 12:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Men återigen så är BVC INTE obilgatorisk.

Dessutom i coronatider (som 2020 iaf är) så tycker jag inte det är ett dugg konstigt att man måste boka om 11 st besök, även med kort varsel eller tom efter bokad tid. tror vi hade liknande antal med ett av mina barn under 2021 enbart. just för att man bokade om vid minsta lilla, OM man bara skitit i att dyka upp utan att höra av sig, håller jag dock med om att man borde reagerat, men tycker inte det framgår tillräckligt tydligt att dem faktiskt bara skitit i att dyka upp,
Men även om så är fallet tycker jag inte att det är BVC som har huvudansvaret av detta förfall.
Jag håller också med om att BVC borde ha reagerat på at kurvan störtdök och inte nöja sig med att man avbokar besöket hos dietist med anledning till att flickan börjat äta nu. Men detta händer ganska sent i ärendet.
Visst var det stökigt under pandemin, och visst är BVC frivilligt men det borde ändå bara ett varningstecken mot bakgrund av den information som faktiskt fanns i Zs journal från födseln.
Hennes avbrott i längdtillväxt uppmärksammades redan 2021.

Citat:
Många saker har skitit sig och det är svårt att peka ut ett enskilt ställe som har agerat fel,, många som inte gjort det dem borde.

Att skolan inte agerar trots att hon börjat i obigatorisk förskoleklass under 6 månader är däremot en fullständig katastrof. Dem kan dock inte agera innan skolstart hösten 2022.
Ja precis, håller helt med. Förskoleklassen blev väl obligatorisk först 2022.

Citat:
I övrigt är det mest slapphänt av Soc som varit överbelastade och som när orosanmälare ringt, dessutom tidigt i ärendet och frågat om att dem ev vill göra orosanmälan, sagt att det inte behövs någon orosanmälan.

Soc ska inte lägga någon värdering i om det behövs göra orosanmälan eller ej. Ringer någon och säger att man ev vill göra en orosanmälan då ska man ta emot det som en orosanmälan.

Där står ord mot ord mellan skolan och socialtjänsten i så fall. Det står i aktbilaga 198 s. 245 att Frideboskolan övervägde orosanmälan pga Zs frånvaro men gjorde aldrig någon anmälan.
Jag har svårt att tro att socialtjänsten skulle avråda någon från att göra orosanmälan eftersom de har skyldighet att ta emot sådan anmälningar.

Angående socialtjänstens utredning av den första orosanmälningen har jag skrivit i ett annat svar. Jag ser inte att de borde ha gjort en annan prioritering med den information som de hade då.
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2023-12-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Alla förlossningar är mer eller mindre svåra, tror inte det alls har med saken att göra. De är helt enkelt knarkare och sadister.

Jo, men de kanske vara mer eller mindre traumatiska. Alla reagerar ju inte så här på trauma- där är de ju sadister, men nån knäpp fick hon nog mamman. Att bli gravid så tätt, att bli uppklippt med allt vad det innebär. Jag tror det kan vara en psykologisk knäpp där. Eftersom det just är hon som drabbades.

Sen tror jag mamman är galen generellt, hon verkar ju själv inte vara så dålig som hon säger, de andra barnens åkommor verkar heller inte vara så allvarliga som hon tycker.
Citera
2023-12-06, 12:32
Medlem
Chariters avatar
Mammans syster Josefin påstår att hon anade att något var fel. I somras tog hon ju Z åt sidan och då bröt hon ihop i hennes famn och grät och sa att hon hade ont i hjärtat och att ”han” inte var snäll.
Det enda Josefin gjorde var att smygfotografera hennes svullna ögon och hämta hennes mamma som lovade att hon skulle få ringa Josefin nästa gång hon var ledsen. Z ringde aldrig.

Z bryter alltså ihop i hennes famn. Josefin anser att Daniel är obehaglig. Daniel följer efter dem och vägrar låta dem vara själva och prata. När Z brustit totalt, lägger Josefin över hela ansvaret att höra av sig på lilla Z, därefter återförs hon till sina förövare som med största sannolikhet straffade henne hårt efter det misstaget.

Jag blir så förbannad när jag läser hennes förhör. Hon gjorde inte ett skit trots att hon nu efteråt påstår att ”hon visste att något var fel”. FY SKÄMS PÅ DIG!
Citera
2023-12-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för klargörandet. Gäller detta även om det nyupptäckta brottet har annan utsträckning i tid och rum?
Eftersom bägge brotten (synnerligen grov misshandel och grov våldtäkt) har samma maxstraff, hur mycket påbackning tror du skulle vara möjlig?

Ingen orsak! Men förstår inte riktigt vad du menar med "annan utsträckning i tid och rum"?

Alltså det är svårt att svara på. Men först och främst skall dom ju dömas för Synnerligen grov misshandel (och inte t ex Grov misshandel) och därefter måste man veta vilket straffvärde gärningen anses ha. Därefter skall dom dömas för det nyupptäckta brottet som i detta fall skulle vara Grov våldtäkt (och inte exempelvis våldtäkt av normalgraden) också skall man ju veta vilket straffvärde det skulle ligga på. Därefter får man göra "avräkningen" enligt asperationsprincipen där den allvarligaste gärningen kommer sätta grunden för straffet - och påverkar ju därefter vad en ev. påbackning skulle bli.
Citera
2023-12-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja de har nog haft ett skevt sexliv eftersom åtminstone mamman har konto på BDSM sajten Darkside men att kontot nu ÄR UNDER GRANSKNING.

Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Exakt min tanke också, kände när jag läste FUP att det var den boken jag läste igen! Helt sjukt...! Hoppas verkligen de får de straff de förtjänar o att även övriga barn får en värdig uppväxt! <3

Ja verkligen!! Det är helt uppenbart att alla barnen har varit utsatta i någon mån (tex gäller mat, vardaglig emotionell omsorg och sömnmedel) men Z extra mkt.

Det framgår ju också att pappan inte fick förlängt på jobb pga sexuella trakasserier som tyvärr inte har hanterats enligt gällande lagstiftning (anmälan utredning osv) och det skulle inte förvåna mig om det är han som har utsatt lilla z även sexuellt.

Hoppas han aldrig kommer ut.
Citera
2023-12-06, 13:23
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Elchocker hjälper endast mot depressioner och inte sett någon antydan att denna kvinna har denna diagnos och det gör henne knappast ond mot speciellt ett barn. Lobotomering är inte längre tillåtet.
Jasmine och pappan är minst lika ond som mördaren Anders Eklund, men inte fasen sitter han på rättspsyk och kan botas?

Misstänktes Anders Eklund ha en allvarlig psykisk störning/sjukdom i den rättegången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in