2023-12-06, 15:17
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vad menar du mer exakt?

Hela tråden handlar om att det blivit en rusning hos svenska "jägare" att köpa en mass AR-15 så att det inte finns i lager hos knappt någon återförsäljare.

Visst kan man jaga med dem men jag har sett en stor mängd arsenaler som vid första anblick ser ut att vara till för mer än att fälla vilt och skjuta fågel. Prepping har blivit en grej i Sverige liksom i USA och folk verkar beväpna sig i största allmänhet.

Jag är knappast den enda som skulle vara nöjd först när jag har en AR-15, en hagelbössa och ett par pistoler i skåpet.
Citera
2023-12-06, 15:23
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Avseende vapen så är det väl främst invandrargäng som importerar Kalashnikovs och andra vapen från öst? Det är det jag syftar på och för att förenkla så delade jag upp i den gruppen vs den inhemska, svenska befolkningen.

Att det ska vara så svårt att diskutera ämnet istället för att märka ord i ämnen som dessa.
Antingen har man benämt ett vapen som automatiskt när det faktiskt bara är semiautomatiskt eller så generaliserar man för mycket och pratar om invandrare när det faktiskt finns svenska förbrytare med vapen också.

Det går ju inte att diskutera ämnet alls.

Ja, fast tycker ofta det är den uppdelningen här på fb. Själv skulle jag inte har något problem med invandrare om de alla skötte sig bra, men det gör de inte. Men vi har också rötägg.
Alltid tänkt uppdelningen vettigt folk kontra kriminella idioter och den uppdelningen skär genom både svenskar och icke-svenskar om än fler icke-svenskar som står för grov kriminalitet som man förstår det.
Citera
2023-12-06, 15:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Hela tråden handlar om att det blivit en rusning hos svenska "jägare" att köpa en mass AR-15 så att det inte finns i lager hos knappt någon återförsäljare.

Visst kan man jaga med dem men jag har sett en stor mängd arsenaler som vid första anblick ser ut att vara till för mer än att fälla vilt och skjuta fågel. Prepping har blivit en grej i Sverige liksom i USA och folk verkar beväpna sig i största allmänhet.

Jag är knappast den enda som skulle vara nöjd först när jag har en AR-15, en hagelbössa och ett par pistoler i skåpet.

Ja, man har öppnat på korken och låtit svenskar få känna på doften av frihet för en gångs skull. Den är väldigt beroendeframkallande. Alla skötsamma borde ha en AR eller motsvarande, och concealed carry borde vara tillåtet efter en gedigen utbildning. Visst kan de oroliga tiderna spela en roll, titta på vad som hände Israel exempelvis. Något liknande skulle mycket väl kunna hända här. Men jag tror inte du gynnar saken genom att trumpeta ut att svenskar nog vill bilda garden, när det inte finns några belägg för det. Du ger ju bara libtardsen mer ammunition i debatten. Intressant fråga, javisst, men frågeställningen är ack så kontraproduktiv.
Senast redigerad av WordWarrior 2023-12-06 kl. 15:37.
Citera
2023-12-06, 16:37
Bannlyst
Citat:
Avseende vapen så är det väl främst invandrargäng som importerar Kalashnikovs och andra vapen från öst? Det är det jag syftar på och för att förenkla så delade jag upp i den gruppen vs den inhemska, svenska befolkningen.

Att det ska vara så svårt att diskutera ämnet istället för att märka ord i ämnen som dessa.
Antingen har man benämt ett vapen som automatiskt när det faktiskt bara är semiautomatiskt eller så generaliserar man för mycket och pratar om invandrare när det faktiskt finns svenska förbrytare med vapen också.

Det går ju inte att diskutera ämnet alls.

Jag har i hela mitt liv bara träffat två andra svenskar som tycker att vapenägande ska vara en odiskutabel rättighet - min egen farfar och en annan medlem här på Flashback. Jag tror tyvärr inte att svenska vapenägare och ännu mindre svenskar i allmänhet helt plötsligt har fattat konceptet frihet.
Citera
2023-12-06, 17:00
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag har ägt AR15, och liknande vapen, i över tio år. Äger numera fler än jag kan räkna, typ. Mina 20 poäng är fulla.

Jag tycker statens misslyckande är kapitalt på de flesta områden, men jag har inga planera på att bilda något medborgargarde - speciellt inte pga av att jag äger ett visst vapen.

Lösningen är att leva i sin egen bubbla. Svenska folket har röstat, och de har fått vad de önskade.

Det är inte vapen som är farliga, utan människor. Risken att fel personer får tillgång till vapen finns alltid, men det räcker ibland med att en neger hittar en kniv på IKEA så dör oskyldiga.
Citera
2023-12-06, 17:05
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Hade jag fått gissa för typ 2-3 år sedan, hade jag inte gissat på att ljuddämpare skulle bli fria, eller att vi skulle få i princip vilka vapen som helst på jaktlicens så länge pipan är tillräckligt lång.

När det gäller jaktvapen var situationen ohållbar tidigare, Polisen bara fjantade sig om pistolgrepp och liknande. Nu har det slagit över åt andra hållet, allt verkar godkännas fast alla fattar att man inte jagar räv eller grävling med en KRISS VECTOR 18”.

Det finns två teorier:

1 - man gör så här för att få till en skolskjutning, och kunna förbjuda allt.

2 - ryZZarna kommer! Hemliga, mörkgröna män har tvingat Naturvårdsverket, så att upprustningen kan ske hemma hos folk, på deras bekostnad. Bakom varje gran finns ett vapen när de kommer!
FMV och FM har ju misslyckats med att anförskaffa en ”Ak6” i tid, och det kommer ta till typ 2035 innan vi fått alla gevären från Finland. Då är kriget redan över.
Citera
2023-12-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har i hela mitt liv bara träffat två andra svenskar som tycker att vapenägande ska vara en odiskutabel rättighet - min egen farfar och en annan medlem här på Flashback. Jag tror tyvärr inte att svenska vapenägare och ännu mindre svenskar i allmänhet helt plötsligt har fattat konceptet frihet.

Ja, det vore nog bra med mer vapen till folket. Som i USA där skolbarn tar med pappas vapen till skolan och skjuter sina skolkamrater. Det är frihet det (sarkasm).

Tidigare har ju svenska läkare fått åka till USA för att lära sig hantera trauma patienter med skottskador. För i Sverige var skottskador relativt sällsynta. Och patienten måste vara vid liv eller gå att rädda för att läkarna ska kunna träna på skottskadade patienter, för läkarna är inte patologer som tränar på LIK.

Mer vapen, vad kan gå fel liksom?
Senast redigerad av TaKampMotRasister 2023-12-06 kl. 17:12.
Citera
2023-12-06, 17:40
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Ja, det vore nog bra med mer vapen till folket. Som i USA där skolbarn tar med pappas vapen till skolan och skjuter sina skolkamrater. Det är frihet det (sarkasm).

Tidigare har ju svenska läkare fått åka till USA för att lära sig hantera trauma patienter med skottskador. För i Sverige var skottskador relativt sällsynta. Och patienten måste vara vid liv eller gå att rädda för att läkarna ska kunna träna på skottskadade patienter, för läkarna är inte patologer som tränar på LIK.

Det kan gå rätt också, som det gör i Tjeckien där mordfrekvensen går ner i takt med att befolkningen beväpnar sig.
Citera
2023-12-06, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister

Röda khmererna slaktade 3 miljoner värnlösa människor med hjälp av vapenlagar; nazisterna 6 miljoner, Stalin 20 miljoner och Mao 100 miljoner. Det är det perspektivet man ska ha och inte civila som skjuter andra civila i USA jämfört med Västeuropa.
Citera
2023-12-06, 17:46
Medlem
Citat:
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Du som har en AR-15 eller liknande, är det verkligen bara för jakt?

Har en AR15 för sportskytte, men får även jaga med den. Finns mycket bättre vapen för jakt dock. Har 5 olka vapen och kalibrar…
Citera
2023-12-06, 18:04
Medlem
Citat:
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Vem jobbar ni för? Och i avseende.

Förtydliga er för Flashbacks användare.
Citera
2023-12-06, 18:07
Medlem
Citat:

Skillnaden är dock att en AK-4 har ett läge som heter AUTOMAT...
Det kommer du aldrig få varken på AR15 eller G3:an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in