2023-12-06, 14:46
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Typisk kommentar man inte yttrar högt/i skrift på offentliga platser/forum

Jag hoppas du förstår att den där kommentaren gör att du inte har rätt att söka vapenlicens, då ditt primära syfte med vapnet inte är att bedriva jakt.
Du kommer alltså söka licens på falska uppgifter och jag skulle inte bli förvånad om du därigenom gör dig skyldig till grovt vapenbrott.

Det finns ingenting som säger att jaktvapen inte kan användas i en självförsvarssituation, även om detta inte är syftet med innehavet. Det beror helt och hållet vad som händer, men inget skiljer egentligen jaktvapnet från en brödkniv rent juridiskt, om någon angriper dig med dödligt våld. Självfalllet prövas saken juridiskt i efterhand, om försvaret stod i proportion till angreppet. Nödvärnsrätten behöver dock stärkas, men det är en annan fråga.
Senast redigerad av WordWarrior 2023-12-06 kl. 14:49.
Citera
2023-12-06, 14:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Personligen tycker jag att alla civila som har vapen bör stå till Hemvärnets förfogande vid krig eller kris och att man som vapeninnehavare ska kunna rycka in och stötta upp Polis etc. Men det vill ju inte staten.

Men snälla tilltala oss inte som "Ni svenskar" för du syftar på en annan del av befolkningen än den jag representerar. Skriv i så fall "Sossar" eller "libtards" eller nåt om du ska syfta på de som är rädda för att civilbefolkningen är beväpnade.

De flesta svenskar är libtards och väldigt totalitärt sinnande överlag, bland annat i vapenfrågor som i TS.
Citera
2023-12-06, 14:51
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns ingenting som säger att jaktvapen inte kan användas i en självförsvarssituation. Det beror helt och hållet vad som händer, men inget skiljer egentligen jaktvapnet från en brödkniv rent juridiskt, om någon angriper dig med dödligt våld. Självfalllet prövas saken juridiskt i efterhand, om försvaret stod i proportion till angreppet. Nödvärnsrätten behöver dock stärkas, men det är en annan fråga.

Mja. Idag ska du ju ha vapnet oladdat och inlåst i alla lägen utom när du är på väg till jakt/skjutbana. Brödkniven får stå i knivstället jämt.

Att "råka" ha ett laddat hagelgevär i knät när en inbrottstjuv brakar in genom fönstret är inte OK enligt lag. Så att försvara sig med detta är inte jämförbart med att dra en kökskniv från knivstället i köket.

Men ja, nödvärnsrätten bör stärkas.
Citera
2023-12-06, 14:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Mja. Idag ska du ju ha vapnet oladdat och inlåst i alla lägen utom när du är på väg till jakt/skjutbana. Brödkniven får stå i knivstället jämt.

Att "råka" ha ett laddat hagelgevär i knät när en inbrottstjuv brakar in genom fönstret är inte OK enligt lag. Så att försvara sig med detta är inte jämförbart med att dra en kökskniv från knivstället i köket.

Men ja, nödvärnsrätten bör stärkas.

Vad ska du med lagboken till om du är död? Det är väl uppenbart?
Citera
2023-12-06, 14:55
Medlem
theshades avatar
Citat:
De flesta svenskar är libtards och väldigt totalitärt sinnande överlag, bland annat i vapenfrågor som i TS.

Du verkar tro att jag målar upp ett "otäckt" scenario. Du kanske kan se över dina fördomar, putsa glasögonen och läsa tråden igen.

Jag har ett eget vapenskåp och är ingen libtard utan bara spår i min spåkula hur utvecklingen kan te sig.

Att någon pratar om AR-15 och medborgargare betyder inte att man är emot sagda utveckling. Men snälla påminn mig att inte ta med någon trångsynt tratt som dig i mitt garde.
Citera
2023-12-06, 14:58
Medlem
theshades avatar
Citat:
Vad ska du med lagboken till om du är död? Det är väl uppenbart?

Men din tröga idiot... Vem har sagt att JAG bryr mig om lagen? Jag svarade på ditt skräp om att ett laddat hagelgevär "rent juridiskt är som en brödkniv", och påpekade att det inte alls är det.

Så ta din lagbok och kör upp den i röven med dina fördomar. Fjant.
Citera
2023-12-06, 14:58
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du verkar tro att jag målar upp ett "otäckt" scenario. Du kanske kan se över dina fördomar, putsa glasögonen och läsa tråden igen.

Jag har ett eget vapenskåp och är ingen libtard utan bara spår i min spåkula hur utvecklingen kan te sig.

Att någon pratar om AR-15 och medborgargare betyder inte att man är emot sagda utveckling. Men snälla påminn mig att inte ta med någon trångsynt tratt som dig i mitt garde.

Det borde vara lagligt med miliser som i USA. Här är det brott mot lagen om olovlig kårverksamhet. En luddig lag. Är en boxningsklubb olovlig kårverksamhet? Lite tillspetsat, men ändå... I övrigt har du nog missförstått vad jag skrev. Ibland kan det vara bra att inte röra upp en massa damm i i onödan. Man borde inte ge förbudsivrarna fler ursäkter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovlig_k%C3%A5rverksamhet
Senast redigerad av WordWarrior 2023-12-06 kl. 15:11.
Citera
2023-12-06, 15:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
D

Hur "utvecklingen kan te sig". Tja, får man gissa så kommer de kriminella vara välbeväpnade och svenskarna avväpnade. Svenskar är inte rebelliska av sin natur. Tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dront
Senast redigerad av WordWarrior 2023-12-06 kl. 15:08.
Citera
2023-12-06, 15:09
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Du som har en AR-15 eller liknande, är det verkligen bara för jakt?

Det är ju verkligen inte bara invandrare. Nog för att det kommit massvis med kriminalitet med invandringen så vi har våra inhemska idioter också. Problemet är väl att ett land inte är rustat för fler människor som inte kan bete sig när det redan finns folk här som inte kan det.
Citera
2023-12-06, 15:09
Medlem
theshades avatar
Citat:
Hur "utvecklingen kan te sig". Tja, får man gissa så kommer de kriminella vara välbeväpnade och svenskarna avväpnade. Svenskar är inte rebelliska av sin natur. Tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dront

Och så leder du in dig själv på själva ämnet för denna tråd, utan att ens inse det själv...
Citera
2023-12-06, 15:13
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Och så leder du in dig själv på själva ämnet för denna tråd, utan att ens inse det själv...

Vad menar du mer exakt?
Citera
2023-12-06, 15:14
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Det är ju verkligen inte bara invandrare. Nog för att det kommit massvis med kriminalitet med invandringen så vi har våra inhemska idioter också. Problemet är väl att ett land inte är rustat för fler människor som inte kan bete sig när det redan finns folk här som inte kan det.

Avseende vapen så är det väl främst invandrargäng som importerar Kalashnikovs och andra vapen från öst? Det är det jag syftar på och för att förenkla så delade jag upp i den gruppen vs den inhemska, svenska befolkningen.

Att det ska vara så svårt att diskutera ämnet istället för att märka ord i ämnen som dessa.
Antingen har man benämt ett vapen som automatiskt när det faktiskt bara är semiautomatiskt eller så generaliserar man för mycket och pratar om invandrare när det faktiskt finns svenska förbrytare med vapen också.

Det går ju inte att diskutera ämnet alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in