2023-12-05, 18:39
Medlem
theshades avatar
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Du som har en AR-15 eller liknande, är det verkligen bara för jakt?
Citera
2023-12-05, 18:58
Medlem
franges avatar
Du har så gott som alltid kunnat köpa halvautomatiska jaktgevär förutsatt att du har jaktlicens. Ruger Mini-14 till exempel - som fungerade oerhört bra för Breivik att skjuta sossar med (kunde du köpa fram tills det att sagde Breivik gjorde dålig reklam för den).

Skillnaden nu är att tidigare blev du nekad licens på en AR15 på jakt på grund av att den ser militärisk ut, i princip. Eller nekats klassiska bolt-action jaktgevär för att de sett farliga ut.
Tikka T3 - helt okej för jakt.
Samma bössa med annan stock - dödsfarlig och förbjuden. Trots att mekanism, pipa, magasin etc är samma - utseendet är skillnaden.

Nu har man tagit bort det godtyckliga bedömandet gällande vapnens utseende. Förutsatt att vapnen är godkända för jakt utav Naturvårdsverket så är det fritt fram.
Citera
2023-12-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Jag fattar att en AR-15 kan användas på andra sätt än ett jaktgevär, men du kommer ju ganska långt på ett gevär och en hagelbössa oxå.
Citera
2023-12-05, 19:27
Medlem
Bubba00s avatar
Vad svamlar du om?

Den enda nyheten är att polisen inte längre får neka licens på grund av att vapnet har ett militärt utseende, vilket tidigare varit fallet.

Det är samma gamla kalibrar och vapen med samma kapacitet, nu som då.
Citera
2023-12-05, 20:35
Medlem
Det är bara i ett "apokalyps-scenario" det lönar sig att ha skjutvapen hemma att försvara sig med. Och i ett sånt läge kvittar det nog hur själva vapnet ser ut (det enda som har förändrats).
Och eftersom vi inte kommer hamna i en dylik situation kan du vara lugn.
Ingen kommer köpa en AR15 för det ändamål du (TS) beskriver.
Citera
2023-12-05, 20:54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Vad tänker du att en jägare med vapen ska göra åt våldtäkter och sprängningar? Ska de knalla runt i utsatta områden med ar15 på ryggen och hoppas att de ser en 15-åring med en möjlig termosbomb de kan få skjuta? Njae du, lite långsökt imho. Jägare bor i Värmlands virkesåkrar och bryter mot lagen bäst de vill själva. Gå runt med skarpladdade vapen i städerna blir en snabb resa till häktet och beslagtagna vapen så det vill de nog undvika
Citera
2023-12-05, 21:24
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Vad tänker du att en jägare med vapen ska göra åt våldtäkter och sprängningar? Ska de knalla runt i utsatta områden med ar15 på ryggen och hoppas att de ser en 15-åring med en möjlig termosbomb de kan få skjuta? Njae du, lite långsökt imho. Jägare bor i Värmlands virkesåkrar och bryter mot lagen bäst de vill själva. Gå runt med skarpladdade vapen i städerna blir en snabb resa till häktet och beslagtagna vapen så det vill de nog undvika

Jag tänker mer 20-50 år framåt men ja, typ.
När laglösa gäng med Kalashnikovs tar över hela stadsdelar och Polisen låtsas som det regnar. Det är det jag talar om.

Och till er andra: Herregud jag vet väl att vi haft semiautomatiska vapen sedan tidigare. Men en rusning till de mer militäriska vapnen tyder ju på en önskan att ha en AR-plattform som lätt modifieras med diverse frontgrepp, dubbla sikten etc.
Citera
2023-12-05, 21:56
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
När laglösa gäng med Kalashnikovs tar över hela stadsdelar och Polisen låtsas som det regnar. Det är det jag talar om.

Och till er andra: Herregud jag vet väl att vi haft semiautomatiska vapen sedan tidigare. Men en rusning till de mer militäriska vapnen tyder ju på en önskan att ha en AR-plattform som lätt modifieras med diverse frontgrepp, dubbla sikten etc.
Om vi nu, även om jag tycker det är tossigheter, föreställer oss en sån framtid, föreslår du att vanliga svennebananer (eller förlåt, rediga svenska karlar) skulle ge sig in i en livsfarlig väpnad konflikt med ett annat gäng med machokomplex för att stoppa, ja vaddå? Ska de bryta sig in i lägenheter där våldtäkter begås och hur fan ska de få reda på det? Visst, för skydd av hemmet kan jag ändå förstå vad du menar, men faktum är ju att det inte i första hand är storstadsbor som jagar. Det är lantisar som jag och här är det då inte mycket rån, våldtäkter och dörrsprängningar kan jag säga. Flytta ut på landet om du är skraj är mitt tips, där kan du ha ditt vapenskåp om det får dig att känna dig tryggare och du vet att grannarna också har vapen
Citera
2023-12-05, 22:08
Medlem
Citat:

Du behöver ju uppenbarligen utbildning då du nämner AK4 i trådstart, vilken är en automatkarbin och inget du får licens på för jakt.
Citera
2023-12-05, 22:55
Medlem
Jag tror också att vi har kommit till ett generations skifte. Dagens yngre jägare drar nog åt AR hållet för du får faktiskt mer för pengarna. Du jagar med bössan, du kan ha "skoj" på sjutbanan, du kan (om möjlighet finns) använda den till privat dynamiskt skytte son faktiskt är roligt samt att du kan mycket enklare anpassa både stock och tillbehör precis som du vill. Ett modernare jaktvapen helt enkelt. Därför föll lotten på en AR för mig.
Citera
2023-12-06, 02:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Kommer någon är jag beredd.
Två stora hundar som varnar om ngn är utanför tomten.
Men medborgargarde?
Det vet jag inte , vad skulle man göra då?
Ta min orange keps och slänga minTikka T3x över axeln och besöka Rinkeby?
Jag fattar inte.
Citera
2023-12-06, 07:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Vad svamlar du om?

Det är samma gamla kalibrar och vapen med samma kapacitet, nu som då.
Betyder det att kravet på 5-skotts magasin finns kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in