Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Håller helt med dig. Denna avsaknad av offentlig debatt i hela NATO-frågan är skrämmande. Huruvida det borde ha varit en folkomröstning som grund till beslutet tycker jag kan diskuteras, det finns både för- och nackdelar, men just den här totala avsaknaden av offentlig debatt kring ämnet är rent av skrämmande.
Tycker också det är mycket skrämmande med avsaknaden av en kärnvapen-klausul. Hade det varit samma typ av avtal som det norska, med en sådan klausul, och det dessutom skulle röstas igenom riksdagen med 3/4 majoritet, hade jag ändå känt mig hyfsat lugn, då en så bred majoritet av riksdagen utgjort någon slags garant ändå. Nu kvarstår förvisso riksdagsförfarandet, men utan klausulen tycker jag ändå det känns mycket oroväckande.
Oerhört sällan som riksdagen, och folket, varit så eniga om något som gällande detta. Alla, förutom eventuellt Mp, V(pk), Afs:are och nynazister, fattar att Sverige är i ett oerhört farligt säkerhetsläge. Ingen vill ha hit ryssen. Vi är dessutom utsatta för påverkansoperationer från främmande makt. T ex lägger troll ner tid i trådar som dessa för att hitta ett litet snökorn att kunna bygga till en snöboll. De misslyckas dock ständigt. Inte ens skrikvänstern går längre på det.
Det har genom åren varit åtskillig debatt om NATO och andra försvarsfrågor. Ta och läs på lite. Nu, när Ryssland slängt masken och kommit ut som storhetsvansinnig imperialist, finns ingen mer tid för velande och debatterande. Snabba beslut behövs och tack och lov är alla som vill Sverige väl eniga denna gång. Vad avtal med USA än innebär är det bättre än att bli terroriserade av Ryssland.