2023-12-06, 10:14
Medlem
369Qs avatar
17 baser.

Tror snarare på att USA ockuperat Sverige. Dvs det som publiceras utåt är en täckmantel för att hålla allmänheten lugn medans man arbetar bakom kulisserna tillsvidare.
Senast redigerad av 369Q 2023-12-06 kl. 10:16.
Citera
2023-12-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Enligt amerikansk media är Ryssland nummer ett rankat som militärmakt...

https://www.usnews.com/news/best-countries/rankings/strong-military

Varsågod...

Alltså nej, det är dom inte.'

Jag förstår verkligen inte vad det är med vissa människor.

USA är ett judestyrt skitland men är det något dom "kan" så är det krig. Deras militär är något så helvetes kraftig, inget annat land kommer ens i närheten. De har pengarna, de har teknologin, de har baser tammefan överallt, de har siffrorna och framförallt, de har en hel del erfarenhet av modern krigsföring, något som de flesta länderna de facto saknar.
Citera
2023-12-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med dig. Denna avsaknad av offentlig debatt i hela NATO-frågan är skrämmande. Huruvida det borde ha varit en folkomröstning som grund till beslutet tycker jag kan diskuteras, det finns både för- och nackdelar, men just den här totala avsaknaden av offentlig debatt kring ämnet är rent av skrämmande.
Tycker också det är mycket skrämmande med avsaknaden av en kärnvapen-klausul. Hade det varit samma typ av avtal som det norska, med en sådan klausul, och det dessutom skulle röstas igenom riksdagen med 3/4 majoritet, hade jag ändå känt mig hyfsat lugn, då en så bred majoritet av riksdagen utgjort någon slags garant ändå. Nu kvarstår förvisso riksdagsförfarandet, men utan klausulen tycker jag ändå det känns mycket oroväckande.

Oerhört sällan som riksdagen, och folket, varit så eniga om något som gällande detta. Alla, förutom eventuellt Mp, V(pk), Afs:are och nynazister, fattar att Sverige är i ett oerhört farligt säkerhetsläge. Ingen vill ha hit ryssen. Vi är dessutom utsatta för påverkansoperationer från främmande makt. T ex lägger troll ner tid i trådar som dessa för att hitta ett litet snökorn att kunna bygga till en snöboll. De misslyckas dock ständigt. Inte ens skrikvänstern går längre på det.

Det har genom åren varit åtskillig debatt om NATO och andra försvarsfrågor. Ta och läs på lite. Nu, när Ryssland slängt masken och kommit ut som storhetsvansinnig imperialist, finns ingen mer tid för velande och debatterande. Snabba beslut behövs och tack och lov är alla som vill Sverige väl eniga denna gång. Vad avtal med USA än innebär är det bättre än att bli terroriserade av Ryssland.
Citera
2023-12-06, 10:18
Medlem
DonaldBidens avatar
500 år av självständighet är över, äntligen har vi blivit en koloni!
Prisa gudarna!
Citera
2023-12-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har detta hänt i våra grannländer som har liknande avtal med USA?

Nu är inte våra grannländer SVERIGE så jag ser det som att risken för ett terrordåd mycket högre i här med tanke på hur mycket löske vi släppt in utan någon som helst koll.
Citera
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Vad fan hade du själv gjort om ett par hundra araber omringad ditt hus? Hade du inte skyddat dig? Vad gör Putin för fel menar du? Inte för att jag är på hans sida men enligt dig vad gör han för fel? Förklara gärna?!

Trams & off topic.

Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Själv bor jag i ett tryggt NATO-land, hoppas för din skull att du också gör det.

Jag bor på en trygg plats i Sverige. Med USA-beskydd och ett stort hav mellan oss och lille mannen i kremlin så bör man inte ligga vaken om natten.

Citera
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med dig. Denna avsaknad av offentlig debatt i hela NATO-frågan är skrämmande. Huruvida det borde ha varit en folkomröstning som grund till beslutet tycker jag kan diskuteras, det finns både för- och nackdelar, men just den här totala avsaknaden av offentlig debatt kring ämnet är rent av skrämmande.
Tycker också det är mycket skrämmande med avsaknaden av en kärnvapen-klausul. Hade det varit samma typ av avtal som det norska, med en sådan klausul, och det dessutom skulle röstas igenom riksdagen med 3/4 majoritet, hade jag ändå känt mig hyfsat lugn, då en så bred majoritet av riksdagen utgjort någon slags garant ändå. Nu kvarstår förvisso riksdagsförfarandet, men utan klausulen tycker jag ändå det känns mycket oroväckande.
Att folkomrösta om Nato är meningslöst, eftersom det bara är extremister (höger-/vänsterextrema samt islamister) som är emot dem.
Citera
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
500 år av självständighet är över, äntligen har vi blivit en koloni!
Prisa gudarna!

Självständighet baserat på andra människors lidande. Samtidigt som man bär en mask av godhet och neutralitet.

Nu kommer stålbadet.
Citera
2023-12-06, 10:22
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Sverige influeras inte enormt av USA. host, host.

Ja BUHUU, snart tar McDonalds, KFC och Hollywood över.

Eller är det kanske så att vissa faktiskt vill att Putin ska invadera. Isåfall varför och hur i helvete skulle det bli till det bättre.

BTW: har redan sett många US-ARMY fordon på vägarna i sommar...
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Att folkomrösta om Nato är meningslöst, eftersom det bara är extremister (höger-/vänsterextrema samt islamister) som är emot dem.

Det var ju det jag också skrev, om du faktiskt läser vad som står! Folkomröstning har sina för- och nackdelar, men en större offentlig debatt hade tjänat alla.
Citera
Medlem
pn222jws avatar
Vi är nog tryggare och kan påverka mer om vi är med på resan, än att stå utanför och bara titta på...det kan bli bra - omvärlden kan bli stabilare.
Citera
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Vi har länge styrts av USA. Carl Bildt t.ex är CIA eller iaf en asset. Lika bra att vi erkänner oss vara en delstat istället för att fortsätta låtsas vara ett eget land.

Tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in