Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Det jag ställer mig emot är att det inte diskuteras mer i media innan utan det passerar mer eller mindre utan debatt. Visst nu ska riksdagen godkänna avtalet men tyvärr som med Otan verkar i princip alla partier svängt och då är det den inre partitoppen som fattar beslutet som SD, vad jag vet är det inget som tagits upp på deras partidagar och röstats om av delegaterna från landet. Det här är ett svek mot demokratin när vissa stora frågor på det här viset kuppas igenom av en liten grupp.
Jag har lyssnat på Pål live vid ett tillfälle under hösten och jag kände en olust över hans närvaro och hans babbel. Jag ser honom som en jävla förädare bland många andra politiker.
Håller helt med dig. Denna avsaknad av offentlig debatt i hela NATO-frågan är skrämmande. Huruvida det borde ha varit en folkomröstning som grund till beslutet tycker jag kan diskuteras, det finns både för- och nackdelar, men just den här totala avsaknaden av offentlig debatt kring ämnet är rent av skrämmande.
Tycker också det är mycket skrämmande med avsaknaden av en kärnvapen-klausul. Hade det varit samma typ av avtal som det norska, med en sådan klausul, och det dessutom skulle röstas igenom riksdagen med 3/4 majoritet, hade jag ändå känt mig hyfsat lugn, då en så bred majoritet av riksdagen utgjort någon slags garant ändå. Nu kvarstår förvisso riksdagsförfarandet, men utan klausulen tycker jag ändå det känns mycket oroväckande.