2023-12-06, 10:01
Bannlyst
Erdogan och Orban ångrar nog att de fjäskat för Putin nu. Knappast att varbölden ryssland kommer infria de löften om diverse saker för att de förhalat Natoprocessen heller.
Citera
2023-12-06, 10:03
Medlem
BlaBalks avatar
Det har funnits bilaterala avtal sedan länge som tillåter amerikanska kärnvapen i svenska vatten. Det var förvisso illa nog, men detta avtal innebär ingen större materiell förändring.
Citera
2023-12-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja alternativen har ju, enligt mig i alla fall, vart att bli neutrala på riktigt och tillse att vi själva är en hård nöt att knäcka, alternativt alliera oss. Man kan inte ha kakan och äta den på samma gång, ja om man inte är sosse förstås.

Ett starkt militärt Sverige i neutralitet hade också vart acceptabelt. Det viktiga är att vi nu gjort ett val och börjat agera mot det mål vi valt.

Håller fullständigt med. Och förväntar man sig hjälp från andra länder så har man ju även själv ett ansvar att hjälpa till i den internationella säkerhetspolitiken.
Citera
2023-12-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Efter snart två års krig i Ukraina har vi ju facit nu.

Nej!

På vilket sätt har vi facit?
Citera
2023-12-06, 10:04
Medlem
PK-befriads avatar
Grattis nu blir ni än mer föremål för Antony Blinkens jude-nycker.
(FB) Är Biden-administrationen den mest judiska i USA:s historia?

"Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gf%C3%B6rr%C3%A4deri
Senast redigerad av PK-befriad 2023-12-06 kl. 10:09.
Citera
2023-12-06, 10:05
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det jag ställer mig emot är att det inte diskuteras mer i media innan utan det passerar mer eller mindre utan debatt. Visst nu ska riksdagen godkänna avtalet men tyvärr som med Otan verkar i princip alla partier svängt och då är det den inre partitoppen som fattar beslutet som SD, vad jag vet är det inget som tagits upp på deras partidagar och röstats om av delegaterna från landet. Det här är ett svek mot demokratin när vissa stora frågor på det här viset kuppas igenom av en liten grupp.

Jag har lyssnat på Pål live vid ett tillfälle under hösten och jag kände en olust över hans närvaro och hans babbel. Jag ser honom som en jävla förädare bland många andra politiker.

Håller helt med dig. Denna avsaknad av offentlig debatt i hela NATO-frågan är skrämmande. Huruvida det borde ha varit en folkomröstning som grund till beslutet tycker jag kan diskuteras, det finns både för- och nackdelar, men just den här totala avsaknaden av offentlig debatt kring ämnet är rent av skrämmande.
Tycker också det är mycket skrämmande med avsaknaden av en kärnvapen-klausul. Hade det varit samma typ av avtal som det norska, med en sådan klausul, och det dessutom skulle röstas igenom riksdagen med 3/4 majoritet, hade jag ändå känt mig hyfsat lugn, då en så bred majoritet av riksdagen utgjort någon slags garant ändå. Nu kvarstår förvisso riksdagsförfarandet, men utan klausulen tycker jag ändå det känns mycket oroväckande.
Citera
2023-12-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Min ursäkt missuppfattade dig, förlåt. Och låt ryssjäveln komma! Är inte rädd.

Du hittade på med andra ord. Tack, då vet vi, vatnik.
Citera
2023-12-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Haha. Du lever i en fantasivärld där din Führer Putler tror att det spontant går att attackera vilket land som helst, när som helst. Tyvärr för din del så funkar det inte så.
För det första tar det år av planering om man tänker genomföra en operation i Östersjön.
Att göra det efter 2 år av ett fullskaligt krig som fortfarande pågår, ja det är mer eller mindre otänkbart. Men i fablernas värld, där du lever så kanske det är realistiskt.

För det andra så har Sverige sedan 50-60-talet redan haft amerikanskt skydd. Detta är inget nytt.
Dock är detta försvarsavtal betydligt mer kraftfullt.

Ivan. Du måste acceptera Sverige och USA's nära relationer och gå vidare.
Din skrämseltaktik fungerar inte längre
Själv bor jag i ett tryggt NATO-land, hoppas för din skull att du också gör det.
Citera
2023-12-06, 10:08
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Nu ogillar jag USA som satan men Ryssland, Kina mfl har inte den minsta lilla chans mot USA + resten av Nato. Det finns liksom inte på papperet.

Kina har numren men deras militär är så urbota värdelös att det är tammefan skrattretande.
Ryssland har visat sig vara... ganska så värdelösa.

Ingen har en chans mot USA, ingen. Inte ens hela världen enad hade haft en suck mot USA i dagsläget.
Enligt amerikansk media är Ryssland nummer ett rankat som militärmakt...

https://www.usnews.com/news/best-countries/rankings/strong-military

Varsågod...
Citera
2023-12-06, 10:10
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du hittade på med andra ord. Tack, då vet vi, vatnik.
Nej jag missuppfattade dig trodde du menade att svenska soldater måste slåss men det gäller om vi är med i NATO. Inte under detta avtal. Men jag vet inte säkert vi övar ju tlsm med USA även nu. Och kalla mig inte för vatnik. Putin kan fara åt helvete! Ha en trevlig dag.
Citera
2023-12-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Alla tycker det är bra och att det blir säkrare mot Ryssland men ingen nämner att det här kan öka risken för terrorattentat, nu när de ser att vi allierar oss än mer med SATAN (USA).

Så kommer vi få fler "självmordbombare" som nu skrider till verket?

Osannolikt men inte helt omöjligt. Sverige kommer dock som nu äkta allierad sannolikt ha bättre tillgång till underrättelser vad t ex nätverk med syrier eller Hamas har på gång.

Ett av skälen som världens mest misslyckade självmordsbombare angav i sitt manifest var att Sverige hade trupp i Afghanistan 2010.
Citera
2023-12-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart

Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.

Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.

– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.

Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.

Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....

Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!

Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?

Så nu är vi i samma klass som andra små länder som USA har infiltrerat/invaderat. Fy sjutton. Tack så dj-la mycket, Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in