2023-12-05, 20:30
Medlem
Svarar här i egenskap av psykiater; Socialstyrelsen kan ge rekommendationer, men dem kan aldrig vilkora eller se vem som förskriver vad. Myndigheter är väldig noggrana med att aldrig "tvinga", men alltid rekommendera. Ett exempel är utredningar av NP funktionsnedsättning där Socialstyrelsen medvetet aktar sig för att begränsa vissa typer av digital utredning, men rekommenderar att man tar hänsyn till enskilda fall. Anledningen till detta är att ingen utöver förskrivande läkare håller i ansvaret.

Samma skit råkade jag ut för med mina patienter med ADHD där Socialstyrelsen och kommunerna vill begränsa förskrivning av Elvanse då detta är för dyrt jämfört med metylfenidat. De kan inte tvinga oss, men dem kan vara väldig tydliga med rekommendationer. Jag är rätt frikostig med mina patienter som önskar Elvanse.
Citera
2023-12-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskandeSnigel
Har 10 mg oxascand för nödfall, skulle aldrig få för mig att missbruka skiten. Bara för att folk pundar ska det inte drabba oss normala mäniskor som kan behöva medicin ibland.

Detsamma borde gälla cannabis…
Citera
2023-12-05, 21:18
Medlem
Problemet är att vården i Sverige kan inte ens hantera benzo fall, dom på vanliga HC är alldeles för undermåliga för att förstå hur dom ska medicinera den och inte, dom får regler från socialstyrelsen som säger att dom ska dra ner procenten som använder det, sen kan dom inte bedöma korrekt vem som ska ha och inte ha, tro mig, jag är en av dom.

Gick på benzo i vääääldigt många år och jag vart avskriven den relativt direkt enbart för jag inte kom överens med läkaren som vart arg när jag inte ville ha antidepp (som för övrigt verkligen är djävulens påfund), ingen som ens brydde sig när man bröt ihop när den försvann, utan minsta tillstymelse till riktig avvänjningsplan, eller korrekt uppföljning hur fan det går, ingen överhuvudtaget som kollat efteråt hur de gick att sluta så fort, inte konstigt folk tar livet av sig i det här jävla U landet vårdmässigt.

Sen steget vidare därifrån är psykiatrin, och dit får du knappt komma såvida du redan är död och ligger i kistan.

Detta jävla skit land behöver skaffa typ mellantinget mellan HC - psykiatrin, en mellanhand där som kanske enbart har fokus på mental ohälsa, medicinering, vem som eventuellt behöver och inte, och stadig uppföljning av FOLK SOM FÖR FAN VET VAD DOM PRATAR OM, ingen jävla tomte till jour läkare som glider runt och samlar lön och inte ens läser ens journal. Punkt.
Citera
2023-12-05, 21:27
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det finns en mängd olika sjukdomar där hela behandlingen syftar till symtomkontroll. Obotliga sjukdomar helt enkelt.

Diabetes (typ 1). Kronisk migrän. Crohns. Ulcerös kolit. Parkinsons.

Alla dessa är sjukdomar som går att leva med men endast med hjälp av läkemedel. De botar dock inte grundorsaken.Det skulle vara helt sinnessjukt att förbjuda eller begränsa användningen av dessa läkemedel.

Samma sak med svår ångest: vissa behöver benso, och mycket av dem för att överhuvudtaget fungera och ha ett drägligt liv.

Som jag sade, vid akuta fall. Precis som dom sjukdomarna utgör.
Citera
2023-12-05, 21:32
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tror inte att psiloybin är att rekommendera vid akut ångest. Det kommer inte ersätta bensodiazepiner, men kan göra underverk för människor som lider av depression och livsleda.

Man är redan restriktiv med benso, det förskrivs inte för 'normalt' lidande utan används för att häva inkapaciterande ångest. Det ligger en bit bortom vad man löser med inspirational quotes.

Du har helt rätt, jag var lite raljant.
Citera
2023-12-05, 21:34
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Detsamma borde gälla cannabis…

Cannabis är ju däremot psykosutlösande, så det rekommenderas inte.
Citera
2023-12-05, 21:44
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Benzo är en utmärkt medicin att sätta in innan folk går in i väggen.

När man är så stressad o pressad att man varken kan somna eller vara närvarande i vardagen så är en kemisk semester med Benzo oslagbart.

Allt bara rinner av en o man säger ähhhh… somnar gott o kan återhämta sig.

Dock kan det tyckas lite onödigt att läkare skriver ut 50 o 100 pack. Det räcker med 10 max 20 att återhämta sig.

Ja, det behöver väl inte vara allt eller inget. Försöker man hålla nere utskrivningar och vid utskrivning håller sig till mindre mängder bör preparaten kanske inte fasas ut helt för nog har de en effekt, på gott och ont.
Citera
2023-12-05, 21:46
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag förstår er benzobrukares oro.

Men det är en fysisk omöjlighet att inte få förvärrad ångest av långvarigt bruk av benzo.

Med det sagt så kanske det finns fall där det är värt det. Men det tjänar inget att blunda inför fakta.

Gillar du inte ångest så håll dig undan från den ångestframkallande benzon.

"Men jag har ingen ångest när jag är tar det och hemskt när jag inte är är påverkad och det blir bara värre och värre, jag kan inte klara mig utan min kära! Alltså måste det funka på mig!"
Ja, det är för att din hjärna inte gillar att vara ständigt trög, så den ökar intensiteten i sina signaler.

Detta gäller alla människor. Det är så hjärnan fungerar.

Tillfälliga enstaka tillfällen kan gå an, men regelbundet kommer att förvärra din situation
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-12-05 kl. 21:55.
Citera
2023-12-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Cannabis är ju däremot psykosutlösande, så det rekommenderas inte.

Ja, hela 270 personer om året får en cannabis psykos i Sverige…
Har du läst bipacksedeln på ett benzo-ask någongång, hade en bekant som slutade andas i sömnen sorgligt nog för att han hade blandat benzo med alkohol.
Det jag menade var att de som brukar cannabis inte ska behöva bli straffade för dessa 270 personer som troligtvis missbrukat cannabis.
Nästan 1000 personer dör av piller varje år antingen medvetet (självmord) eller omedvetet som min gamla bekanta gjorde.
Hur många dör av cannabis varje år?
Självklart är själva rökningen skadlig men då borde även tobak förbjudas.
Citera
2023-12-05, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Som jag sade, vid akuta fall. Precis som dom sjukdomarna utgör.

Hur menar du att tex. diabetes eller Crohns är en akut sjukdom? Utveckla gärna ditt svar.
Citera
2023-12-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Benzo dämpar ju bara symtomen tillfälligt
Allt bakomliggande finns ju fortfarande kvar
Sen blir folk beroende av skiten

Ja men vad hjälper de att dessa människor inte får den medicin de behöver? Kommer bli mer självmedicinering, vansinnesdåd och självmord.

Sverige ser allt så jävla svartvitt hela tiden. Det provocerar mig enormt.

Säg att vi har 10 personer som är medicinerade med benso.
1 av dem har förlorat hela sin familj och är självmordsbenägen.
2 av dem har en sån allvarlig ångest att de bara skakar och inte vill leva.
1 av de 10 har en medelsvår ångest med svårigheter att sköta sitt arbete i perioder.
Resterande 6 har mild ångest där de generellt mår ganska dåligt men klarar av det vardagliga samt sitt arbete.

Kan vi inte nöja oss med att dra in benson på de mild ångest? Eller även slänga in killen med medelsvår ångest så han blir av med sitt arbete? Kan vi inte snälla nöja oss där?

Nej vi MÅSTE dra in all benso så de svåraste fallen bryter ihop, tar självmord och begår vansinnesdåd.

Korkade inhumana vidriga jävla land!
Citera
2023-12-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Låter typiskt dumt och svenskt: Enkelspårigt och utan äkta vilja att hjälpa patienter.
Har själv (framför allt tidigare haft) ångest på riktigt. Det är som om bara för att 14-itsar med godtyckligt tonårsproblem missbrukar ordet så det inte längre betyder något, så finns inte det riktiga problemet längre. Men det gör det ju tyvärr. Äkta ångest är det vidrigaste jag känner till.

Brukar själv använda en skala:
0 - ingen ångest
1 - lätt obehag, oro
2 - påtagligt jobbigt, tar mycket energi men det går att tex arbeta och distrahera sig
3 - handikappande ångest, svårt att arbeta alls eller omöjligt att distrahera sig
4 - ångesten tar över, går inte göra något utom att lida, kanske p. akuten.
5 - verkligheten rämnar, paranoia, psykosnära vidrigheter, önskan om medvetslöshet, akuten.

0-2 skulle jag inte ta något för. Där får man stå ut och denna typ av ångest kan man jobba med KBT etc.
3 Vore bra med fungerande medicin. Kanske kan man med tiden lära sig hantera denna typ av ångest.
4 nödvändigt med medicin.
5 essentiellt med medicin.
För de tillfällen där medicin är nödvändigt enligt min skala har i alla fall inte jag blivit hjälpt av atarax, lergigan etc. Faktum är att sömnmedicin biter dåligt också i dessa lägen. Dock har Sobril i ganska måttliga doser förflyttat nivå 4 till 3 och nivå 3 till 2 så att säga.
Trots att jag aldrig blir hjälpt av atarax och lergigan får jag mer och mer av den skiten av läkaren som jag har på VC. T.om bett henne sluta skriva ut det för det finns ingen mening med skiten. Om man kunde bli behandlad som en vuxen individ skulle en person med ångest rimligtvis få tillgång till tex stesolid, sobril, xanor i små förpackningar som finns till hands för att göra livet drägligt.

Mycket bra beskrivning! Exakt så är för oss som lever med "äkta" ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in