2023-12-05, 14:53
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Rör inte mina recept på benzodiazepiner som är livsnödvändiga när jag hamnar i skov av olidlig ångest är mitt svar till nazisterna på SS.

Varför får du en olidlig ångest då? Då får ju ångest av en anledning.
Senast redigerad av Tuor 2023-12-05 kl. 15:00.
Citera
2023-12-05, 14:57
Medlem
Benzo dämpar ju bara symtomen tillfälligt
Allt bakomliggande finns ju fortfarande kvar
Sen blir folk beroende av skiten
Citera
2023-12-05, 14:59
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Har aldrig riktigt förstått vad problemet är med beroende. Så länge man har tillgång till drogen och inga planer på o sluta så är det väl bara o köra på?

Därför att det är ingen som riktigt vet hur skadligt det är med benzo.
Att det är skadligt för hjärnan är konstaterat, men inte hur skadligt. Det skulle kunna handla om katastrofala konsekvenser.

Folk måste ta reda på varför de får ångest istället för att bara trycka i sig kortsiktiga lösningar.
Citera
2023-12-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.

De tjänar väl inga pengar på benzo längre och därför vill de fasa ut det
Citera
2023-12-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Har aldrig riktigt förstått vad problemet är med beroende. Så länge man har tillgång till drogen och inga planer på o sluta så är det väl bara o köra på?

Det är åtminstone viktigt att folk lär sig skillnaden mellan beroende och missbruk.
Beroende av benzo är inte nödvändigtvis en särskilt big deal medan ett missbruk av preparatet är förödande vare sig du är beroende eller inte.
Citera
2023-12-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Därför att det är ingen som riktigt vet hur skadligt det är med benzo.
Att det är skadligt för hjärnan är konstaterat, men inte hur skadligt. Det skulle kunna handla om katastrofala konsekvenser.

Folk måste ta reda på varför de får ångest istället för att bara trycka i sig kortsiktiga lösningar.

Ibland behöver människor tillfälliga lösningar, t ex vid chock efter traumatiska händelser.
Citera
2023-12-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Bensodiazepiner är ett riktigt jävla nervgift som förstör livet totalt för många människor. Man blir beroende ganska snabbt och utvecklar brutala utsättningproblem hos vissa. Så pass allvarliga att de tar sina liv eller blir extremt mycket värre än vad de var innan. Givetvis skall man vara otroligt försiktigt vid förskrivning och endast använda det väldigt kort på vissa patienter vid extremfall.
Problemet är att alternativet i många fall är tung neuroleptika vilket inte heller är bra.

Människor måste lära sig att ångest inte är farligt och att man inte dör av det. Livet handlar om att lida grovt sett. Det är då man lär sig saker och utvecklas som människa. Man ska omfamna helvetet och ta sig därifrån. Det är definitionen av styrka och vad läkning handlar om.

Psykisk ohälsa är 3e vanligaste dödsorsaken i Sverige.
Så jo ångest är ganska dödligt och farligt för både dig själv och omgivningen.
Personer som mår bra har inte lärt sig "omfamna helvetet".
Vissa har aldrig gått igenom miljöer som skapar ångest. Andra har haft ett bra socialt nätverk som hjälpt till.
Livet är orättvist.
Citera
2023-12-05, 15:21
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Benzo dämpar ju bara symtomen tillfälligt
Allt bakomliggande finns ju fortfarande kvar
Sen blir folk beroende av skiten

Nej, för vissa är det som att du har fått en tumör i hjärnan. Du kan inte operera bort den, men du kan hålla tillbaka cancern genom att ta benzo vid behov. Oavsett vad du gör (tränar, äter bra, jobbar, god ekonomi) så finns det en inkapaciterande ångest som kan triggas. Benso håller den i shack, det finns fler än du tror som klarar sig igenom livet tack vare detta.
Citera
2023-12-05, 15:21
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Bensodiazepiner är ett riktigt jävla nervgift som förstör livet totalt för många människor. Man blir beroende ganska snabbt och utvecklar brutala utsättningproblem hos vissa. Så pass allvarliga att de tar sina liv eller blir extremt mycket värre än vad de var innan. Givetvis skall man vara otroligt försiktigt vid förskrivning och endast använda det väldigt kort på vissa patienter vid extremfall.
Problemet är att alternativet i många fall är tung neuroleptika vilket inte heller är bra.

Människor måste lära sig att ångest inte är farligt och att man inte dör av det. Livet handlar om att lida grovt sett. Det är då man lär sig saker och utvecklas som människa. Man ska omfamna helvetet och ta sig därifrån. Det är definitionen av styrka och vad läkning handlar om.

Sitt du på dina höga hästar och predika att livet handlar om att lida och det är bara att acceptera det. Du har ingen aning om hur många med ångestproblematik mycket väl är medvetna om detta men trots det behöver benzo lik förbannat för att stå ut och få huvudet ovanför vattenytan och orka med en dag till. Självmordsstatistiken kommer öka på grund av nyttiga idioter som du.
Citera
2023-12-05, 15:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Benzo är en utmärkt medicin att sätta in innan folk går in i väggen.

När man är så stressad o pressad att man varken kan somna eller vara närvarande i vardagen så är en kemisk semester med Benzo oslagbart.

Allt bara rinner av en o man säger ähhhh… somnar gott o kan återhämta sig.

Dock kan det tyckas lite onödigt att läkare skriver ut 50 o 100 pack. Det räcker med 10 max 20 att återhämta sig.
Citera
2023-12-05, 15:35
Medlem
reffis avatar
Det kommer ju öka den svarta marknaden rejält. Folk slutar ju inte bara att må dåligt för att Socialstyrelsen tycker att en medicin ska bort.

Jag själv avskyr den och har enbart träffat slödder som ätit det. Samtidigt har jag ingen aning om vilka solskenshistorier det finns eftersom en normal människa inte pratar öppet om sina mediciner. Men jag tror den behövs tills ersättare finns, annars vinner knarklangarna på det och brukarna förlorar på det eftersom tillgången begränsas och kopior från öst kommer vinna.

Tråkigt att läsa denna nyhet. Helt rätt är att den ska bort, men en fungerande ersättare är ju ett måste innan detta kan tas i bruk.
Citera
2023-12-05, 15:41
Medlem
Lappsjukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Låter typiskt dumt och svenskt: Enkelspårigt och utan äkta vilja att hjälpa patienter.
Har själv (framför allt tidigare haft) ångest på riktigt. Det är som om bara för att 14-itsar med godtyckligt tonårsproblem missbrukar ordet så det inte längre betyder något, så finns inte det riktiga problemet längre. Men det gör det ju tyvärr. Äkta ångest är det vidrigaste jag känner till.

Brukar själv använda en skala:
0 - ingen ångest
1 - lätt obehag, oro
2 - påtagligt jobbigt, tar mycket energi men det går att tex arbeta och distrahera sig
3 - handikappande ångest, svårt att arbeta alls eller omöjligt att distrahera sig
4 - ångesten tar över, går inte göra något utom att lida, kanske p. akuten.
5 - verkligheten rämnar, paranoia, psykosnära vidrigheter, önskan om medvetslöshet, akuten.

Personligen har benzo aldrig gjort ett skit för mig. Med hänsyn till hur vidrigt det är med, precis som du förklarar så tydligt, äkta ångest så tycker jag dock att benzo ska finnas för de som blir hjälpta av den. Personligen skulle jag hellre såga av mig ena foten än lida av ångest på skalsteg 4-5 någon längre period. Önskar inte någon människa det lidandet.

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad folk skulle behöva är acceptans för ett mindre optimerat liv. Och Psilocybin.

Psilocybin har fantastisk potential och fungerar ofta bättre än mediciner. Men det är fan inte utan risker heller. Det är lite väl mycket hype idag kring terapeutiska potentialen i psykedelika. Men visst, fungerar i allmänhet bättre än att tröska sig igenom halva FASS på jakt efter lindring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in