Citat:
Ursprungligen postat av
turtlesequence
Låter typiskt dumt och svenskt: Enkelspårigt och utan äkta vilja att hjälpa patienter.
Har själv (framför allt tidigare haft) ångest på riktigt. Det är som om bara för att 14-itsar med godtyckligt tonårsproblem missbrukar ordet så det inte längre betyder något, så finns inte det riktiga problemet längre. Men det gör det ju tyvärr. Äkta ångest är det vidrigaste jag känner till.
Brukar själv använda en skala:
0 - ingen ångest
1 - lätt obehag, oro
2 - påtagligt jobbigt, tar mycket energi men det går att tex arbeta och distrahera sig
3 - handikappande ångest, svårt att arbeta alls eller omöjligt att distrahera sig
4 - ångesten tar över, går inte göra något utom att lida, kanske p. akuten.
5 - verkligheten rämnar, paranoia, psykosnära vidrigheter, önskan om medvetslöshet, akuten.
Personligen har benzo aldrig gjort ett skit för mig. Med hänsyn till hur vidrigt det är med, precis som du förklarar så tydligt, äkta ångest så tycker jag dock att benzo ska finnas för de som blir hjälpta av den. Personligen skulle jag hellre såga av mig ena foten än lida av ångest på skalsteg 4-5 någon längre period. Önskar inte någon människa det lidandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
pyroclasm
Vad folk skulle behöva är acceptans för ett mindre optimerat liv. Och Psilocybin.
Psilocybin har fantastisk potential och fungerar ofta bättre än mediciner. Men det är fan inte utan risker heller. Det är lite väl mycket hype idag kring terapeutiska potentialen i psykedelika. Men visst, fungerar i allmänhet bättre än att tröska sig igenom halva FASS på jakt efter lindring.