2023-12-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ett av de områden som undersökts är vård vid depression och ångest. Där framkommer att en tredjefel av vårdgivarna fortfarande skriver ut läkemedel i gruppen bensodiazepiner trots att de kan framkalla beroende.

Under 2021 behandlades drygt 4000 patienter med ångestsyndrom med läkemedlen. ”Det visar vikten av att fortsätta arbetet med att fasa ut behandlingen”, säger projektledaren.

(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.
Citera
2023-12-04, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.
Benzo kan vara bra vid akuta åtgärder. Men att använda det dagligen gör mer skad än nytta!
Tyvärr finns inte KBT, DBT, annan terapi i den utsträckning som behövs.
Det finns andra mediciner man först provar innan benzo ens kommer på tal!
Tyvärr är många av de som mår psykiskt dåligt hänvisade till den svarta marknaden. Så det blir moment 22.
Finns ingen bra vård idag för de med ångest, oavsett vad som påstås.
De blir på sin höjd inlåsta på en psykavdelning någon vecka och sen körs de runt i systemet.
Finns självfallet privatvård vilket inte alla har råd med..
Citera
2023-12-04, 14:43
Medlem
Liberationfronts avatar
Beror ju på hur mkt du tar per dag, kruxet är ju tyvärr att det blir ett missbruk. Jag tog benzo en gång och då var det 1/2 piller 2 ggr om dagen, tyckte det funkade bra. Xanor. 1 mg. Kort period förvisso men så länge man ger fan i att överdosera daglig dos så kan det fungera.
Citera
2023-12-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Benso behövs givetvis. En del människor behöver benso, framförallt för att kunna lösa sina problem med andra metoder. Det är givetvis ingen permanent lösning, men den väntetid och de sjuka restriktioner som förekommer kring att ens skriva ut EN burk stesolid skapar otroligt mycket onödigt lidande och gör det väldigt svårt för människor som lider att komma vidare. Sedan finns det inga andra godkända alternativ.

Psykedelisk terapi är ett bra alternativ. Finns dock mycket motstånd utan grund. Men benso behövs givetvis av vissa ibland.
Citera
2023-12-04, 16:09
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Skadlig? Nej.
Beroendeframkallande? ja självklart.
Hjälper det ens mot ångest? Nej inte i längden. Det är bra att man försöker få ner utskrivning. Det är en dålig "medicin" i de flesta avseende.

Där den är ypperlig är i väldigt korta perioder hos människor utan "missbrukar-gen" o där kommer den alltid finnas. Samt i sjukhusmiljö för operationer, behandlingar, och avgiftningar.
Citera
2023-12-04, 17:13
Medlem
Låter typiskt dumt och svenskt: Enkelspårigt och utan äkta vilja att hjälpa patienter.
Har själv (framför allt tidigare haft) ångest på riktigt. Det är som om bara för att 14-itsar med godtyckligt tonårsproblem missbrukar ordet så det inte längre betyder något, så finns inte det riktiga problemet längre. Men det gör det ju tyvärr. Äkta ångest är det vidrigaste jag känner till.

Brukar själv använda en skala:
0 - ingen ångest
1 - lätt obehag, oro
2 - påtagligt jobbigt, tar mycket energi men det går att tex arbeta och distrahera sig
3 - handikappande ångest, svårt att arbeta alls eller omöjligt att distrahera sig
4 - ångesten tar över, går inte göra något utom att lida, kanske p. akuten.
5 - verkligheten rämnar, paranoia, psykosnära vidrigheter, önskan om medvetslöshet, akuten.

0-2 skulle jag inte ta något för. Där får man stå ut och denna typ av ångest kan man jobba med KBT etc.
3 Vore bra med fungerande medicin. Kanske kan man med tiden lära sig hantera denna typ av ångest.
4 nödvändigt med medicin.
5 essentiellt med medicin.
För de tillfällen där medicin är nödvändigt enligt min skala har i alla fall inte jag blivit hjälpt av atarax, lergigan etc. Faktum är att sömnmedicin biter dåligt också i dessa lägen. Dock har Sobril i ganska måttliga doser förflyttat nivå 4 till 3 och nivå 3 till 2 så att säga.
Trots att jag aldrig blir hjälpt av atarax och lergigan får jag mer och mer av den skiten av läkaren som jag har på VC. T.om bett henne sluta skriva ut det för det finns ingen mening med skiten. Om man kunde bli behandlad som en vuxen individ skulle en person med ångest rimligtvis få tillgång till tex stesolid, sobril, xanor i små förpackningar som finns till hands för att göra livet drägligt.
Citera
2023-12-04, 18:01
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Benzo kan vara bra vid akuta åtgärder. Men att använda det dagligen gör mer skad än nytta!
Tyvärr finns inte KBT, DBT, annan terapi i den utsträckning som behövs.
Det finns andra mediciner man först provar innan benzo ens kommer på tal!
Tyvärr är många av de som mår psykiskt dåligt hänvisade till den svarta marknaden. Så det blir moment 22.
Finns ingen bra vård idag för de med ångest, oavsett vad som påstås.
De blir på sin höjd inlåsta på en psykavdelning någon vecka och sen körs de runt i systemet.
Finns självfallet privatvård vilket inte alla har råd med..

Helt rätt på alla sätt och vis!

Dom borde fokusera på att få bra vård till alla innan de tänker attackera benson. Dom måste ju för fan börja leva i verkligheten och inte i fantasin.

Svensk sjukvård är urdålig så in i helvete!
Citera
2023-12-04, 18:06
Medlem
zombie-nations avatar
Att ta bort benso är lite som att ta bort en cancermedicin innan det finns en ny. I det fallet skulle man inte accepterat det. Men lite ångest har ingen dött av!

Visst, ta bort den, när det finns något att ersätta den med.

Att kalla ett fysiskt beroende farligt, det blir farligt den dagen som läkaren ska rädda patienten och tar bort den.

Att ge starka antihistaminer som man kallar för "mild ångestmedicin", behandlar bara ångest för vissa, dessutom vet man att den leder till demens. Men lite demens har ingen dött av.
Citera
2023-12-04, 21:29
Medlem
Har precis kritiserat socialstyrelsen rapport på min egen fb sida för det är korkat när det är livsnödvändigt för många. Samt deras underlag baserat på 4 diagnoser men finns ju fler diagnoser gällande depression och ångest .. nej fel beslut.
Citera
2023-12-05, 05:30
Medlem
Här är en längre artikel på svt.se

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-varden-anvander-metoder-som-bor-fasas-ut--phe0qr

Jag försöker liksom trycka ner det faktum att det gör mig fly förbannad. Vill ju inte sprida hat, helst, egentligen. Men jag tycker inte att människor ska ha såhär mycket makt över andras väl och ve. Världen borde inte fungera så. Det är ett stort skämt att det ska finnas några byråkrater som har makten att bestämma det här. Ansiktslösa, oanträffbara, aningslösa. Näe, det går inte faktiskt. Det här går inte alls.
Citera
2023-12-05, 07:09
Medlem
Det har stått rätt länge i vårdprogrammen så det är inget nytt egentligen. Bara att det är en viss eftersläpningseffekt hos behandlande läkare.

Inte mycket att göra. Tror ingen vill gå till val på mer benso i psykvården. Ja, jag tycker det är smygsadistiskt och det vetenskapliga underlaget är tveksamt. Allt ska ersättas av Buspiron verkar det som men det fungerar inte för alla. Det måste finnas behandlingsalternativ.
Citera
2023-12-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det har stått rätt länge i vårdprogrammen så det är inget nytt egentligen. Bara att det är en viss eftersläpningseffekt hos behandlande läkare.

Inte mycket att göra. Tror ingen vill gå till val på mer benso i psykvården. Ja, jag tycker det är smygsadistiskt och det vetenskapliga underlaget är tveksamt. Allt ska ersättas av Buspiron verkar det som men det fungerar inte för alla. Det måste finnas behandlingsalternativ.

Anledningen till att det släpar efter är förmodligen att läkare träffar patienter, medan socialstyrelsen tittar på papper som de tror är ett gott underlag. Men jag tror att en läkare inte kan följa alla order som de får. Det kan hända att de träffar personer som skakar som en parkinsonpatient av sin ångest. Ingen överdrift av mig, utan det finns. Och vad är då forskningsläget egentligen värt? Ingen forskning kan ge hela bilden som om det vore bibeln eller koranen direkt från Gud. Så jag tycker att de borde tagga ner lite och inte leka allvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in