Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)
Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?
Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.
Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.
Benzo kan vara bra vid akuta åtgärder. Men att använda det dagligen gör mer skad än nytta!
Tyvärr finns inte KBT, DBT, annan terapi i den utsträckning som behövs.
Det finns andra mediciner man först provar innan benzo ens kommer på tal!
Tyvärr är många av de som mår psykiskt dåligt hänvisade till den svarta marknaden. Så det blir moment 22.
Finns ingen bra vård idag för de med ångest, oavsett vad som påstås.
De blir på sin höjd inlåsta på en psykavdelning någon vecka och sen körs de runt i systemet.
Finns självfallet privatvård vilket inte alla har råd med..