2023-12-05, 08:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Det går ändra
Det gjorde en mekklare
Jag prutade på min bostadsrätt i Sthlm.
2 700 000 som jag gav blev istället 3 000 000 på statistiken. Denne mekklare som sålde mkt i min förening ändrade en annans mekklare inrapporterade pris på lyan
Helt sjukt
Lita ALDRIG på mekklare
I princip alla villor i kranskommuner och ute i bygderna ligger med angivet pris antingen i Booli högsta intervall eller ovanför prisintervallet. Vi lär se en hyfsad nedjustering under år 2024 om inte pajasekonomen Bergkvists enorma ränteras uppenbarar sig direkt efter årsskiftet.
Citera
2023-12-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det är svårt att ge ett enkelt svar på den frågan eftersom den går att tolka på så många olika sätt, och det är många aspekter i spel, så frågan kräver mer kontext. Tänker du på ekonomiska eller sociala aspekter? På individuell nivå? Eller tänker du på något annat?

Jag tänker på att styrräntan anpassas enbart efter inflationen på konsumtionsvaror. Det känns som att alla är överens om att låga priser på varor=bra och låga priser på bostäder=dåligt. Varför är det så?
Citera
2023-12-05, 17:17
Medlem
Vad tror vi om priserna på BR framöver. Villor tycks ju snart säljas med
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
slemhog rabatt

men för BR finns det fortfarande en del mörka moln på himmelen. Jag yrar givetvis om kommande avgiftshöjningar. Lån som ska omförhandlas, renoveringsbehov (till vilket för lite är avsatt), tomträttsavgälder och inflationen i allmänhet. Magkänslan säger att "Standard-BRF:ar" kommer att få höja mellan 20-40% de kommande 3-4 åren, beroende på ekonomi och renoveringsbehov. Hyrorna kommer att lagga efter med 5% årliga höjningar. Det är min gissning.
Citera
2023-12-05, 17:45
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

men för BR finns det fortfarande en del mörka moln på himmelen. Jag yrar givetvis om kommande avgiftshöjningar. Lån som ska omförhandlas, renoveringsbehov (till vilket för lite är avsatt), tomträttsavgälder och inflationen i allmänhet. Magkänslan säger att "Standard-BRF:ar" kommer att få höja mellan 20-40% de kommande 3-4 åren, beroende på ekonomi och renoveringsbehov. Hyrorna kommer att lagga efter med 5% årliga höjningar. Det är min gissning.

Tänk om. Nu kommer mega-smällen för HR.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hyresforhandlingarna-ar-i-gang-bud-pa-17-procent/

Citat:
Just nu förhandlas hur mycket hyrorna kan höjas 2024.
Runt tre miljoner hyresgäster kan stå inför en kalldusch.
I delar av landet vill allmännyttan höja mellan 11-18 procent.
Citera
2023-12-05, 17:49
Medlem
Citat:

Dina mörka moln är nog inte så mörka som du tror. Marknaden tolkar inflationskampen som så gott som över och förväntningar på RB ligger på sänkningar á 125-150p under 2024.
Källa: https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44639

BR priser är -10% sedan toppen och inkomster är +10% under samma period i nominella termer. Den som fortfarande är övertygad om att priserna kommer rasa under 2024 lever tyvärr inte i verkligheten.
Senast redigerad av FakeNews123 2023-12-05 kl. 17:52.
Citera
2023-12-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Tänk om. Nu kommer mega-smällen för HR.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hyresforhandlingarna-ar-i-gang-bud-pa-17-procent/

Nah, fastighetsaegare vill ha +10%, HGF +2% -> {Förhandling} -> Hyreshöjning ~5-6%.
Citera
2023-12-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Dina mörka moln är nog inte så mörka som du tror. Marknaden tolkar inflationskampen som så gott som över och förväntningar på RB ligger på sänkningar á 125-150p under 2024.
Källa: https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44639

BR priser är -10% sedan toppen och inkomster är +10% under samma period i nominella termer. Den som fortfarande är övertygad om att priserna kommer rasa under 2024 lever tyvärr inte i verkligheten.

Menar du att lönerna ökat 10% på ett år? Jag vet "någon" som ska ha ett surt samtal med chiefen
Citera
2023-12-05, 18:05
Medlem
Citat:
Menar du att lönerna ökat 10% på ett år? Jag vet "någon" som ska ha ett surt samtal med chiefen

Ett år? Priserna toppade Q4-21 eller Q1-22 beroende på område. Oavsett så är inkomster upp ungefär 5-6% under 2022 och lika mycket under 2023.
Citera
2023-12-05, 18:07
Medlem
Priserna kommer gå ner mer, det är självklart. Men vi är nära botten nu! Blir kör i maj!
Citera
2023-12-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Priserna kommer gå ner mer, det är självklart. Men vi är nära botten nu! Blir kör i maj!

Ligger förmodligen något i det. Men sedan är det tveksamt om det blir maj. Många tänker mer ifrån hand till mun. När den första räntesänkning kommer tror jag på en utplåningen eller svag uppgång
Citera
2023-12-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Ett år? Priserna toppade Q4-21 eller Q1-22 beroende på område. Oavsett så är inkomster upp ungefär 5-6% under 2022 och lika mycket under 2023.

Just nu: Bostadspriserna rusar!
Citera
2023-12-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Just nu: Bostadspriserna rusar!
Nä, nedåt tre månader i rad. Hus backade rätt rejält i November som väntat. När det bottnar är lite oklart, köpkraften är rätt kass för de stackare som löneslavar för Seketas iaf. Sen verkar elpriserna bli höga, drivmedel stiger i pris och löneökningarna för 2024 lär bli låga så dessa kompenserar inte för inflationen det året heller. Arbetslösheten spås öka 2024. Men bostadspriserna ska upp 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in