Citat:
Ursprungligen postat av
MustMaster
Samma här. Jag betalar 375kr per månad till Unionen inklusive a-kassa och tjänar betydligt mer än 40900kr/mån.
Är i grunden emot konceptet fackförbund, är enbart med för deras inkomstförsäkring.
IF-metall verkar också ha någon form av inkomstförsäkring men inte alls lika omfattande som Unionens.
Läser man på deras hemsida vad avgiften går till förstår jag inte hur man ens kan överväga att vara medlem.
- 26% - Medlemsavgift A-kassa
- 35% - Lokal verksamhet i avdelningarna
- 13% - Medlemsförsäkring
- 5% - LO och andra organisationer
- 4% - Centralt förhandlings och arbetsmiljöarbete
- 2% - Dagens arbete
- 8% - Information, organisering, fackliga studier, utredningar och internationellt
- 2% - Förbundsstyrelse, förbundsråd, kongress, fackligt politiskt arbete
- 5% - Administrationskostnader, ,medlemsregister etc
Har man en fackavgift på 633 kr/mån betalar man alltså ca 32 kr varje månad oavkortat till Socialdemokratin även om man röstar på något annat parti. Helt vansinnigt.
För dessa pengar köper metall fjällstugor som hyrs ut till medlemmarna. Även fast du inte har för avsikt att nyttja det erbjudandet så ska du fan i mig vara med att betala för det. Samma sak med utbildningar. Du ska betala för att andra inte vill dra sitt strå till stacken. Varierande taxa för de som utnyttjar utbildningar och stugor, de ska betala mer än de som inte vill utnyttja utbildningar och stugor. Ingen betalar mer för el eller vatten ni inte har förbrukat. Dessutom så nekar metall medlemmar att gå utbildningar även fast man har betalat till maffiafacket. Gå ur facket och bli mara medlem i A-kassan.
Spara pengar på fackutgiften till ditt eget pensionssparande eller vad ni vill spara till. Enklare löneförhöjning finns inte.
Vart går pengarna?
Andra organisationer???
PLO, Hamas, IS och andra terrorgrupper?
Internationell?
Vad har utlandet med svenska fackavgiften att göra? Det ska gå till medlemmarna och inget annat.
Fackligt politiskt arbete?
Facket ska vara opolitiskt och fokusera på att ta till vara på medlemmarna önskan. Inte bli en språngbräda in i politiken.