2023-12-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Brukar hänga ihop med hur arbetsmarknaden ser ut för respektive grupp. Ingenjörer är sällan arbetslösa. Därav lägre avgifter.

Men högre löner.

Jag tror inte det är den enda anledningen. En stor summa går ju till "lokal verksamhet".
Dvs personer som håller på med facklig verksamhet, utbildning osv.
Varför behövs det i den omfattningen för just LO facken?
Citera
2023-12-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Metallarbetare blir i högre grad rövknullade av sina arbetsgivare och tvingas därför till strejk oftare. Därför behöver de en större strejkkassa än pappersvändarna och musklickarna.

Om du har följt debatten om Tesla så framförs ju den väldigt låga strejkgraden i Sverige som ett argument för den svenska modellen.

Dvs, det strejkas väldigt lite. Alltså är ditt argument undermåligt (inte bara pga ordvalet).
Citera
2023-12-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Dem 10 miljarder du pratar om är atrejkkassan och används för att betala som ersättning för lön för de som strejkar så att de inte förlorar något på det. Det är alltså inte pengar som tillhör LO i sig.

Får medlemmarna räntan utbetalad till sig? Mer troligt så tar metall den räntan.
Citera
2023-12-05, 17:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Finns det folk som fortfarande är med i facket?
Jag är medlem i det fack jag varit medlem i de senaste 20 åren. Före det alltid medlem i facket.
Men inte a-kassa längre. (får inte)

Jo jag har både hemförsäkring och bilförsäkring också.
Citera
2023-12-05, 17:07
Medlem
TurboOMXs avatar
Jag jobbar i svensk handel och tjänar 37k. Handels vill ha 719kr/månaden för fack+a-kassa (554+165) om jag är med eller 8600kr per år...
Istället så är jag bara med i syndikalisternas a-kassa som både är icke-sossig och snorbillig (135/månaden). Stöttar fan hellre några kommunisttomtar än sossen.
Men avgiftstaket för handels toppar vid redan 30k i lön, så i värsta fall kan en handelsanställd som tjänar 30k och är med i facket betala hela 2,4% av sin lön dit....sinnesjukt.
Om man istället la fackavgiften på värdepapper med 5% årlig avkastning i 40 år så hade man haft 3 miljoner (1 miljon inputtat kapital som hade gått till sossen annars+2 miljoner från ränta-på-ränta).
Nej, fackmedlemsskapet är bara en straffskatt för de svagaste. De som inte förstår bättre.
Citera
2023-12-05, 17:07
Medlem
Har som chefekonom arbetat inom ett LO-fack. Det jag slogs av var det ständiga supandet.
Cheferna hade i princip inga möten dagtid, däremot kvällstid på vissa krogar där de var stammisar. Inom en vecka dök faktura upp att attestera...
Jag protesterade och fick sparken. Företrädaren samma. Kvinnlig HR-chef detsamma.
Riktigt jävla ruttet om supandet måste bekostas av medlemmar !!
Citera
2023-12-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Samma här. Jag betalar 375kr per månad till Unionen inklusive a-kassa och tjänar betydligt mer än 40900kr/mån.
Är i grunden emot konceptet fackförbund, är enbart med för deras inkomstförsäkring.
IF-metall verkar också ha någon form av inkomstförsäkring men inte alls lika omfattande som Unionens.

Läser man på deras hemsida vad avgiften går till förstår jag inte hur man ens kan överväga att vara medlem.
- 26% - Medlemsavgift A-kassa
- 35% - Lokal verksamhet i avdelningarna
- 13% - Medlemsförsäkring
- 5% - LO och andra organisationer
- 4% - Centralt förhandlings och arbetsmiljöarbete
- 2% - Dagens arbete
- 8% - Information, organisering, fackliga studier, utredningar och internationellt
- 2% - Förbundsstyrelse, förbundsråd, kongress, fackligt politiskt arbete
- 5% - Administrationskostnader, ,medlemsregister etc

Har man en fackavgift på 633 kr/mån betalar man alltså ca 32 kr varje månad oavkortat till Socialdemokratin även om man röstar på något annat parti. Helt vansinnigt.

För dessa pengar köper metall fjällstugor som hyrs ut till medlemmarna. Även fast du inte har för avsikt att nyttja det erbjudandet så ska du fan i mig vara med att betala för det. Samma sak med utbildningar. Du ska betala för att andra inte vill dra sitt strå till stacken. Varierande taxa för de som utnyttjar utbildningar och stugor, de ska betala mer än de som inte vill utnyttja utbildningar och stugor. Ingen betalar mer för el eller vatten ni inte har förbrukat. Dessutom så nekar metall medlemmar att gå utbildningar även fast man har betalat till maffiafacket. Gå ur facket och bli mara medlem i A-kassan.
Spara pengar på fackutgiften till ditt eget pensionssparande eller vad ni vill spara till. Enklare löneförhöjning finns inte.

Vart går pengarna?

Andra organisationer???
PLO, Hamas, IS och andra terrorgrupper?

Internationell?
Vad har utlandet med svenska fackavgiften att göra? Det ska gå till medlemmarna och inget annat.

Fackligt politiskt arbete?
Facket ska vara opolitiskt och fokusera på att ta till vara på medlemmarna önskan. Inte bli en språngbräda in i politiken.
Citera
2023-12-05, 17:19
Avslutad
Är den höga fackavgiften värd det? Skulle säga det beror på. Har du en bra lokal fackklubb som lyckats förhandla med företaget så alla typer av ersättningar t ex ob, skifttillägg, beredskap osv är mycket bättre än centrala avtalet. Ja, då är det en no brainer att både vara med och helst vara engagerad medlem. För förlorar man sin lokala fackklubb pga ingen vill sitta i styrelsen..det tar några år men sen lär de anställda sitta ungefär som det centrala avtalet och förlorar flera 1000lappar i månaden. Något som lär komma som en chock för de obrydda. Gäller igentligen alla arbetsplatser och fackklubbar. Har ni alltid centrala avtalets ersättningar så kanske man inte ska vara med. Har ni betydligt bättre villkor så ska ni vara med och engagera er! Ja, det finns arbetsplatser som har över 100% mer på de flesta ersättningar jämfört med det centrala. Oavsett facktillhörighet.
Citera
2023-12-05, 17:23
Medlem
Med det pågående tjafset med Tesla. Så undrar jag vems strejk kassa som belastas. Då andra företag som tex Postnord, sympati strejkar.
Men om personen på Postnord ej är med i facket?
Har någon som skulle gjort sitt jobb fått sin lön betald av någon annan organisation?
Borde väl vara arbetsvägran?

Maffia metoder är väl vad det är.
Citera
2023-12-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradk
Med det pågående tjafset med Tesla. Så undrar jag vems strejk kassa som belastas. Då andra företag som tex Postnord, sympati strejkar.
Men om personen på Postnord ej är med i facket?
Har någon som skulle gjort sitt jobb fått sin lön betald av någon annan organisation?
Borde väl vara arbetsvägran?

Maffia metoder är väl vad det är.

Om arbetare på Postnord sympatistrejkar så borde det vara fackförbundet som ligger för Postnord arbetare som betalat ut strejkpengar. De går ut frivilligt för metall tvingar ingen att sympatistrejka. Eller är det lika frivilligt som att teckna kollektivavtal? metall kan ha önskemål att andra ska sympatistrejka det är allt. Varför ska man ha 10 miljarder i strejkkassa om man aldrig strejkar? Tror inte medlemmarna förstår hur mycket pengar de betalar till maffiafacket som bara gynnar feta parasiter i metallstyrelsen.
Citera
2023-12-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Jag jobbade en gång på bemanningsföretag. Jag var med i facket. Många skulle sägas upp med kort varsel, och folk var ju på olika uppdrag, det var krångligt med anställningstid etc.

För att visa på hur vettlösa folk är : flera satt med belånade bostadsrätter men var inte med i fack eller A-kassa. På ett bemanningsföretag. Det är så hål i huvudet att det är rent bedrövligt.

A-kassan har jag alltid varit med i, men just facket har jag skitit i pga att det har blivit mycket bemanningsföretag. Och i grunden så är det skitsamma om man är med i facket då för du ryker som inhyrd oavsett. Har dom använt dig klart, så är det bara att hävda till det så skickar dom hem dig.
Citera
2023-12-05, 17:50
Avslutad
För ca 10 år sedan var jag den enda som inte var medlem i facket, bokstavligt ensam bland ca 50 anställda. Första året ökade jag lönen med 16-17% medan facket förhandlat fram typ 2% åt dom andra.

Förstår att det säkert finns fördelar med facket men högre lön är inte en av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in