2023-12-05, 15:47
Medlem
IF Metall är ren maffiaverksamhet och borde förstöras!
Citera
2023-12-05, 15:56
Medlem
Freebops avatar
Tror enda anledningen jag och många andra är med i facket är pga inkomstförsäkringen. Nu betalar jag inte så höga avgifter hos min fackförening men kan förstå att många går ur dessa tider.
Citera
2023-12-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Metallarbetare är kanske mer lättlurade än ingenjörer. Sedan borde en sådan avgift inte vara mer än 50:-/månad. Med tanke på hur mycket LO med flera sitter på i kapital. Ren stöld om du frågar mig.

Inget fackförbund behöver 10 miljarder på banken, som IF Metall. Borde konfiskeras och ges åter till arbetarna.

Dags göra uppror mot de, som stulit pengar av dig och kräva dem i retur.

Maffiaverksamhet. Betala för beskydd.
Citera
2023-12-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ja. Ca 69 % ditt jävla stolpskott.
Just för att det finns folk som du och Musk och min nuvarande chef. Annars hade inte facket behövts.
Så man ska betala för beskydd? Precis som maffia fungerar?
Citera
2023-12-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
El faket tar 2,5% och inget max tak som jag vet om
Och utöver det så tar de en mätningsavgift.
Citera
2023-12-05, 16:07
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Jasså, kom ihåg det när du står med mössan i handen. Ni är två stycken "maskinoperatörer". Nedskärningar är på tapeten. En lär skickas hem, du är inte fackansluten. Då ryker du. Eller om du gör bort dig, är du fackansluten så kan dom backa upp dig. Är du inte så ryker du.

Jag vart själv utsatt för utpressning att gå med. Fick ett samtal om att det skulle förhandlas vilka som skulle få vara kvar på bygget. Och genom att jag inte var med och förhandlingarna skulle ske "imorgon" så var jag körd. Om jag då inte på momangen anslöt mig. Vet inte om det var fulspel eller ett schysst tips för att någon vela ha mig kvar. Men han erkände själv att "det kanske låter som utpressning" när jag hör av mig på så här kort varsel. Och det tyckte jag väl sannerligen att det gjorde.

Men jag är en i gänget nu, fast jag delar inte deras sosse sympati. Men jag vela ju jobba kvar och få min lön.

Jag jobbade en gång på bemanningsföretag. Jag var med i facket. Många skulle sägas upp med kort varsel, och folk var ju på olika uppdrag, det var krångligt med anställningstid etc.

Fackgubben som skulle förhandla sade mer eller mindre rakt ut att han hade med sig en lista på alla fackanslutna arbetare på bemanningsföretaget. Sedan fick han en lista av bemanningsföretaget på folk de ville bli av med. Därefter kryssade han över alla namn som även stod på fackets lista, de skulle inte ryka i första vändan åtminstone. Sedan kom företag och fack överens om hur många och vilka som skulle få gå.
Om företag och fack kommer överens kan de göra lite hur de vill kändes det som, så länge de inte bröt mot diskrimineringslagar för att någon var gravid etc.

Organisationsgraden var inte superhög, och det man kunde se var att "vettiga" arbetare i högre grad var anslutna = företaget tyckte det var rätt praktiskt ändå, de kunde bli av med strulpellar som inte ens hade vett att gå med i facket. Och facket kunde visa att de gjorde nytta.

För att visa på hur vettlösa folk är : flera satt med belånade bostadsrätter men var inte med i fack eller A-kassa. På ett bemanningsföretag. Det är så hål i huvudet att det är rent bedrövligt.
Citera
2023-12-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Den rådande strejken på Tesla har givit mig ännu mer insikter i hur LO-facken arbetar och vad det kostar att vara ansluten.

Jag blir dock väldigt förvånad när jag kan se att en vanlig medellön ger maxavgift om 633kr/mån för att vara med i facket.

Tjänar du 40900kr så betalar du 633kr/mån eller 1.54% av din lön till facket.

Här kan man räkna på avgiften:

https://www.ifmetall.se/medlem/om-medlemskapet/medlemsavgiften/

Själv betalar jag 370kr/mån till Sveriges Ingenjörer och jag tjänar mer än 40900kr.

Varför är IF Metalls avgift så hög?
Metallarbetare blir i högre grad rövknullade av sina arbetsgivare och tvingas därför till strejk oftare. Därför behöver de en större strejkkassa än pappersvändarna och musklickarna.
Citera
2023-12-05, 16:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Den rådande strejken på Tesla har givit mig ännu mer insikter i hur LO-facken arbetar och vad det kostar att vara ansluten.

Jag blir dock väldigt förvånad när jag kan se att en vanlig medellön ger maxavgift om 633kr/mån för att vara med i facket.

Tjänar du 40900kr så betalar du 633kr/mån eller 1.54% av din lön till facket.

Här kan man räkna på avgiften:

https://www.ifmetall.se/medlem/om-medlemskapet/medlemsavgiften/

Själv betalar jag 370kr/mån till Sveriges Ingenjörer och jag tjänar mer än 40900kr.

Varför är IF Metalls avgift så hög?

Brukar hänga ihop med hur arbetsmarknaden ser ut för respektive grupp. Ingenjörer är sällan arbetslösa. Därav lägre avgifter.
Citera
2023-12-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Utan maffiaverksamhet så låter ni staten köra över helt och hållet fullständigt. Inte bara staten utan även de stora företagen som är större än länder.
Gillar ni att ta den i röven av staten? 17 boosters?

Vad gojjar du om? Lönerna i Australien är mycket högre än Sverige utan några jävla kollektivavtal eller fack.
Citera
2023-12-05, 16:45
Medlem
Gick ur Metall för ca 20 år sedan. Så bör har sparat en rejäl slant. Betalar IF Metalls a-kassa, just nu 139:-/mån.

Sedan många år sedan så höjde de avgiften med 10:- för den extra administrationen då summan inte dras från lönen automatiskt.
Komiskt att de skickade räkningen + ett A4:a hur man man fixar autogiro betalning. Har roat mig många gånger att skicka dessa tillbaka ej ifyllda.🥱

10 miljarder i strejk kassa men har i det stora förhandlat bort strejk rätten för knegaren.🥱
Citera
2023-12-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugelleffe
Nej det är inte värt dom summorna.
Fast avgift runt 500 kr/mån hade varit rimligt.

Oklart vad det finns för alternativ.
Blir en väldig folkstorm mot en om man skulle lämna, tufft att stå rakryggad vid ett utträde.

Du behöver väl inte berätta att du istället är med i Unionen eller liknande. Då har du kvar inkomstförsäkring osv men det är billigare.
Citera
2023-12-05, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla som är med i facket 2023 är extremt lättlurade (Vänsterextrema godtrogna som stöder moderpartiet).

Alla andra kastade facken till helvetet där de hör hemma med alla andra radikala Vänsterextrema.

Inget är mer anti-demokratiskt än Vänsterextremas egna fackförbund.

Har du hört om facket som sparkade en medlem för han också var medlem i SD? Tror det var LO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in