2023-12-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Varför inte byta jobb istället?

För att det är drygt att starta om, jobba mot semester och lära känna nya idioter. Jag vill bara ha mina pengar och min ledighet.
Citera
2023-12-05, 18:06
Medlem
Pekka-s avatar
Jag gick ur Metall och kör bara på deras a-kassa. Våran fackklubb är bara ynkryggar som inte fått igenom något på 15år, de sitter på deras kontor och surfar hela dagarna. Aldrig sett dom komma ut till produktion och prata med folk, så inte värt att lägga 550kr på i månaden.
Citera
2023-12-05, 18:20
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ett litet sidospår:
Tror ni att a-kasseavgiften bekostar utbetalningar av arbetslöshetsersättning?
Jaha. Varför tror ni det? Har någon försökt få er att tro det?

Sanningen är att:
Den största delen av kostnaden för arbetslöshetsersättningen täcks av arbetsmarknadsavgiften, som är en del av arbetsgivaravgiften som betalas av arbetsgivare till staten.
A-kassorna betalar en finansieringsavgift till staten. Under 2021 motsvarade denna finansieringsavgift cirka 22 procent av den utbetalda arbetslöshetsersättningen.

Det är alltså arbetsgivarna som betalar nästan 80% av arbetslöshetsersättningen. Bara 22% betalas av medlemmarna i a-kassan via a-kasse-avgift.
Vart tror du att huvuddelen av din a-kasseavgift går?
Till rödingar? Precis som tv-avgiften. Och allt teaterskit. Föreningsverksamhet också.
Typ så.
Citera
2023-12-05, 18:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det är viktigt att stödja socialdemokratin!

Jag har svårt att tänka mig en grupp som gynnats mer av den förda politiken sedan 60-talet än de män som producerar allt det välstånd vi konsumerar.
Citera
2023-12-05, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Om du har följt debatten om Tesla så framförs ju den väldigt låga strejkgraden i Sverige som ett argument för den svenska modellen.

Dvs, det strejkas väldigt lite. Alltså är ditt argument undermåligt (inte bara pga ordvalet).
Även om det strejkas mindre i Sverige än i andra länder, på grund av hur arbetarrörelsen har tvingat fram en bra modell, mot kapitalisterna vilja, finns det trots det stora skillnader mellan olika sektorer. Trollar du eller vad är ditt problem?
Citera
2023-12-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Även om det strejkas mindre i Sverige än i andra länder, på grund av hur arbetarrörelsen har tvingat fram en bra modell, mot kapitalisterna vilja, finns det trots det stora skillnader mellan olika sektorer. Trollar du eller vad är ditt problem?

Så kan det såklart vara men jag anser inte att ditt argument är korrekt.

Anledningen till IF Metalls höga avgift beror inte på en hög arbetslöshet. Elektrikerförbundet har ju än ännu högre avgift.
Är arbetslösheten större hos elektriker än fabriksarbetare?
Citera
2023-12-05, 19:36
Avstängd
Citat:
Så kan det såklart vara men jag anser inte att ditt argument är korrekt.

Anledningen till IF Metalls höga avgift beror inte på en hög arbetslöshet. Elektrikerförbundet har ju än ännu högre avgift.
Är arbetslösheten större hos elektriker än fabriksarbetare?
Att vilja ha en rejäl strejkkassa är inte nödvändigtvis ett symptom på hög arbetslöshet.
Du trollar, eller hur?
Citera
2023-12-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att vilja ha en rejäl strejkkassa är inte nödvändigtvis ett symptom på hög arbetslöshet.
Du trollar, eller hur?

Har du inga andra argument än att anklaga folk för att trolla?

Den argumentationstekniken funkade för 5 år sen.
Citera
2023-12-05, 20:05
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Härligt att fler och fler får upp ögonen för dessa maffiaorganisationer. Inte alls lika mycket snack som innan Tesla. Facken har agerat på precis samma sätt i alla år, men nu verkar det gå upp för folk i samband med Tesla-konflikten. Lite kul att de tar till hårdare och hårdare metoder medans normalt folk börjar inse att de går långt över gränsen och beter sig EXAKT samma som en maffia/beskyddarverksamhet.

Betalar du inte en viss procent till oss kommer vi slå sönder dina rutor/förstöra för ditt företag.

Som företagare med kollektivavtal betalar man 0,4 el 0,45 (beroende på omsättningen) av omsättningen till dessa fack. Fackpamparna har miljonlöner och åker på fina resor etc.

Vad är egentligen skillnaden på Al Capone eller valfritt gäng i Sverige som kräver beskyddaravgift?

Samma sak.

Fan vad gott att en av världens rikaste bara kan skita totalt i lilla Sverige för han behöver inte det.

Det handlar om principen.

Tror att efter denna konflikt så tappar fack-förbunden istället medlemmar dag för dag och visar sitt onda tryne.

Heja Tesla och Musk!

Ner med fuck-förbunden!!!

PS Det är väl bra med fackförbund men enligt lag inte tvingat att vara med. Låt de som vill vara med vara med och låt de vara som inte vill vara med. Enkelt.
Senast redigerad av ErnstRamsteiner 2023-12-05 kl. 20:07.
Citera
2023-12-05, 20:12
Medlem
Mullrets avatar
På Lo-borgen hänger det en röd banderoll som propagerar för kollektivavtal, även för Tesla.

Nu har de använt Teslas officiella logotyp. Antagligen utan lov. Setterwall kan skicka en stämning till IF Metall tycker jag.
Citera
2023-12-05, 20:21
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Som företagare med kollektivavtal betalar man 0,4 el 0,45 (beroende på omsättningen) av omsättningen till dessa fack. Fackpamparna har miljonlöner och åker på fina resor etc.
Va?!

Det kan ju vara galet mycket pengar, om vinsten i företaget är låg, och omsättningen hög...

Visste tidigare inte varför det var så viktigt för de äckliga facken att tvinga på "kollektivavtal" på företag, men nu vet jag. Tack!
Citera
2023-12-05, 20:39
Medlem
Citat:
Den rådande strejken på Tesla har givit mig ännu mer insikter i hur LO-facken arbetar och vad det kostar att vara ansluten.

Jag blir dock väldigt förvånad när jag kan se att en vanlig medellön ger maxavgift om 633kr/mån för att vara med i facket.

Tjänar du 40900kr så betalar du 633kr/mån eller 1.54% av din lön till facket.

Här kan man räkna på avgiften:

https://www.ifmetall.se/medlem/om-medlemskapet/medlemsavgiften/

Själv betalar jag 370kr/mån till Sveriges Ingenjörer och jag tjänar mer än 40900kr.

Varför är IF Metalls avgift så hög?

Om de inte har några pengar/värdepapper/aktier eller vad det nu än är så har de ingenting att hota med i en ev. strejk.
Om de har har 10 miljoner och tar ut 10 000 i strejk har de råd att strejka i en halv dag. (förutsatt att de betalar 2000 i snitt per dag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in