2023-12-04, 22:28
Medlem
Det kom just ännu en studie om Covid och hjärnan. Det är en liten studie på 61 personer, där vissa vaccinerats tidigare och andra inte uppgav ifall de hade det. Det här är kanske den första studien där man MRI-röntgade personers hjärnor före och efter att de haft omikron, som forskarna skriver:

"This was the first study, to our knowledge, in which the same participants were examined with MRI before and after an Omicron infection."

Det var män som deltog och deras medelålder var 43 år. Och precis som i tidigare studier fann man att hjärnan hade minskat på personerna (så att säga). Jag citerar ur CIDRAP-artikeln om studien, som också innehåller en länk till den för den som vill veta mer:

"In certain regions of the brain, gray-matter thickness had thinned, and the ratio of right hippocampus volume to total intracranial volume was significantly reduced after infection.https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/small-study-finds-brain-alterations-after-covid-omicron-infection

Men det finns ju som vi vet mycket studier på detta, såsom Karolinska institutet oktober 2022: "Covid-19 linked to excessive destruction of connections between nerve cells in new brain model": https://news.ki.se/covid-19-linked-to-excessive-destruction-of-connections-between-nerve-cells-in-new-brain-model

Eller Harvards hemsida i mars 2023 som reder ut frågan genom en intervju med en forskare:

"Q. How does COVID-19 damage the brain, and can the damage be permanent?

[Anthony L. Komaroff, MD, Editor in Chief, Harvard Health Letter]. When the pandemic started in early 2020, doctors didn't know much yet about COVID and did not think it affected the brain. Boy, were we wrong!"

Ja, "Gosse om vi hade fel!" alltså, i artikeln tar han upp olika saker man funnit, band annat att en förklaring till postcovid kan vara en kronisk låggradig inflammation i hjärnan.

https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/does-covid-19-damage-the-brain

Det var alltså omikron det, i studien jag nämnde i början. Vad som händer får vi se. Förhoppningsvis är det lugnt, enstaka studier säger ju inte allt.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-04 kl. 22:43.
Citera
2023-12-04, 22:32
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
The diagnosis by real-time reverse transcription PCR (real-time RT-PCR) using upper respiratory tract samples is currently the gold standard for the detection of COVID-19 due to its high sensitivity and specificity.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9833029/

Du kan kalla vetenskapen för charlataner om du vill. Det är fortfarande "Scientificly a gold standard" enligt denna vetenskap. Oavsett om du tycker att det handlar om charlataner eller ej.

Jag har såklart min egen uppfattning om PCR tester och covid. Men det är ju inte relevant för om det är en vetenskaplig gold standard eller vetenskapligt meningslös att göra. Då måste man istället titta efter hur testet betraktas inom vetenskapen. Och då är det gold standard som gäller. Svart på vitt.

Du framstår som en sån där covidian som tillber "vetenskapen" som om vore det en religion. Och du verkar tro att det finns någon vetenskapens påve som utfärdat en bulla om att PCR ska vara "gold standard". Och att vetenskapspåvens ord får inte ifrågasättas.

Om det verkligen är fråga om vetenskap så måste man kunna motivera varför PCR är användbart som gold standard. Man kan inte bara förkunna det utan att ge en vettig förklaring. Annars så är det inte fråga om vetenskap längre, utan snarare nån form av vidskepelse eller religion.

Jag har inte kallat "vetenskapen för charlataner", som du uttrycker det. Det är för fan inte ens en semantiskt begriplig meningsbyggnad.

De jag kallar för charlataner är dom byråkrater och organisationer som knuffar för PCR, trots att det inte finns någon rimlig grund för att använda det. Då pratar jag om personer som Anthony Fauchi och organisationer som NIH och WHO. Konsensusföljare kallar dom jag fega akademiker som håller käften fast dom vet bättre. Hjältar är sådana som Kary Mullis, uppfinnaren av PCR-tekniken, som inte skrädde orden utan var tydlig med att PCR inte funkar att använda som diagnostiskt test.
Citera
2023-12-05, 05:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du framstår som en sån där covidian som tillber "vetenskapen" som om vore det en religion. Och du verkar tro att det finns någon vetenskapens påve som utfärdat en bulla om att PCR ska vara "gold standard". Och att vetenskapspåvens ord får inte ifrågasättas.

Jag läser ju bara vad som står. Ja, det är en gold standard enligt vetenskapen. Due to its high sensitivity och specitivity.
Det är vad som står där. Det är inte min åsikt som förmedlas där, så jag förstår inte varför du hela tiden försöker dra in mig i detta. Frågan var vad vetenskapen säger och det är det vetenskapen säger. Oavsett om du eller jag tycker om det eller inte. Du får ta detta med de vetenskapliga instanserna.
Citat:

Om det verkligen är fråga om vetenskap så måste man kunna motivera varför PCR är användbart som gold standard. Man kan inte bara förkunna det utan att ge en vettig förklaring. Annars så är det inte fråga om vetenskap längre, utan snarare nån form av vidskepelse eller religion.

Det stod en motivering där. Det är den vetenskapliga motivering och du behöver inte dela den. Men den står där. Suck it up. Bitch.
Citat:

Jag har inte kallat "vetenskapen för charlataner", som du uttrycker det. Det är för fan inte ens en semantiskt begriplig meningsbyggnad.

Svårt att tolka
"trots att den för tillfället promotas av charlataner och accepteras av grupptänkare."
På något annat sätt, som svar på att det är en vetenskaplig gold standard.
Citat:

De jag kallar för charlataner är dom byråkrater och organisationer som knuffar för PCR, trots att det inte finns någon rimlig grund för att använda det. Då pratar jag om personer som Anthony Fauchi och organisationer som NIH och WHO. Konsensusföljare kallar dom jag fega akademiker som håller käften fast dom vet bättre. Hjältar är sådana som Kary Mullis, uppfinnaren av PCR-tekniken, som inte skrädde orden utan var tydlig med att PCR inte funkar att använda som diagnostiskt test.

Du behöver kunna separera dina egna åsikter från vetenskapliga motiverade definitioner. Försök att inte ta det personligt och bli triggad.
Citera
2023-12-05, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Fullt frisk 30 årig kvinna skickades hem från akuten med rådet att ta värktabletter. Återkom sedan dagen efter då hon avled.

Kombinationen av influensa och covid blev för mycket. Det blev hyperinfektion och immunförsvaret fick jobba hårt. Blev hjärtstopp efter en timme på akuten.

Antagligen hade utfallet blivit annorlunda om hon vaccinerat sig mot influensa och covid.

Jag känner några som blivit rejält sjuka i covid. Helt utanför riskgrupp. Vältränade personer. Tack och lov har ingen av dem avlidit, men det har behövts sjukhusvård. Tragiskt att vissa är så övertygade i sin tro att detta virus är ofarligt och att de inte behöver vaccinera sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAlKyo/30-arig-kvinna-dog-i-sepsis-var-fullt-frisk
Citera
2023-12-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fullt frisk 30 årig kvinna skickades hem från akuten med rådet att ta värktabletter. Återkom sedan dagen efter då hon avled.

Kombinationen av influensa och covid blev för mycket. Det blev hyperinfektion och immunförsvaret fick jobba hårt. Blev hjärtstopp efter en timme på akuten.

Antagligen hade utfallet blivit annorlunda om hon vaccinerat sig mot influensa och covid.

Jag känner några som blivit rejält sjuka i covid. Helt utanför riskgrupp. Vältränade personer. Tack och lov har ingen av dem avlidit, men det har behövts sjukhusvård. Tragiskt att vissa är så övertygade i sin tro att detta virus är ofarligt och att de inte behöver vaccinera sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAlKyo/30-arig-kvinna-dog-i-sepsis-var-fullt-frisk
Räknas som ovaccade pga gott för lång tid sen senast, eller mindre än två veckor sen senast????
Citera
2023-12-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att biverkningarna från vaccinerna är värre för personer upp till 49 år än sjukdomen som vaccinet ska skydda mot. Därför är det inte rekommenderat längre. Du kan ta det om du vill, men det är en dålig deal och onödigt.

Det som nu händer medan ni nerdfightas är att forskare pekar på två saker: dels att immunförsvaret sänks av Covid och dels att vi inte vet vad den här kombinationen av smittor som folk får samtidigt just nu leder till. Nyss dog en helt fullt frisk 30-årig kvinna med sepsis, influensa och Covid (som jag ser att Imbilden just tagit upp medan jag skrev detta):

"Obduktionen visade att kvinnan, förutom influensa, hade sepsis och covid-19, skriver Sydsvenskan.

– Immunförsvaret galopperade. Man fångade sepsisen för sent, säger chefläkare Benny Ståhlberg till tidningen." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAlKyo/30-arig-kvinna-dog-i-sepsis-var-fullt-frisk

Här är en docent i viral immunologi som i The Conversation just pekar på den allvarliga risken med att ha flera sjukdomar samtidigt och att vi inte vet vad detta leder till:

"Studies in children with acute severe hepatitis in the UK and the US showed that multiple viral infections were causing unexpected liver damage. Multiple infections can lead to more severe disease, where even viruses that can be considered harmless can add to tissue injury.

In science labs, it has been shown that being infected with more than one respiratory virus (known as “co-infection”) can lead to hybrid viruses. These hybrid viruses may behave differently from the individual viruses – causing different symptoms and perhaps even evading the immune system."

https://theconversation.com/childhood-pneumonia-is-surging-in-many-countries-while-the-germs-causing-it-are-known-the-effects-of -co-infections-arent-218967

Så, det vi har nu är: Flera sjukdomar samtidigt vilket rimligen kan ha en orsak i att folk har fått sänkt immunförsvar av Covid-19 (inklusive postcovid) och vi ser att Covid fortsätter att vara högt i avloppsvattnet, nu tillsammans med influensa (och mycoplasma): https://www.dn.se/sverige/fortsatt-hoga-covidnivaer-i-stora-delar-av-landet/
Senast redigerad av Lamento 2023-12-05 kl. 14:41.
Citera
2023-12-05, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Det som nu händer medan ni nerdfightas är att forskare pekar på två saker: dels att immunförsvaret sänks av Covid och dels att vi inte vet vad den här kombinationen av smittor som folk får samtidigt just nu leder till. Nyss dog en helt fullt frisk 30-årig kvinna med sepsis, influensa och Covid (som jag ser att Imbilden just tagit upp medan jag skrev detta):

"Obduktionen visade att kvinnan, förutom influensa, hade sepsis och covid-19, skriver Sydsvenskan.

– Immunförsvaret galopperade. Man fångade sepsisen för sent, säger chefläkare Benny Ståhlberg till tidningen." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAlKyo/30-arig-kvinna-dog-i-sepsis-var-fullt-frisk

Här är en docent i viral immunologi som i The Conversation just pekar på den allvarliga risken med att ha flera sjukdomar samtidigt och att vi inte vet vad detta leder till:

"Studies in children with acute severe hepatitis in the UK and the US showed that multiple viral infections were causing unexpected liver damage. Multiple infections can lead to more severe disease, where even viruses that can be considered harmless can add to tissue injury.

In science labs, it has been shown that being infected with more than one respiratory virus (known as “co-infection”) can lead to hybrid viruses. These hybrid viruses may behave differently from the individual viruses – causing different symptoms and perhaps even evading the immune system."

https://theconversation.com/childhood-pneumonia-is-surging-in-many-countries-while-the-germs-causing-it-are-known-the-effects-of -co-infections-arent-218967

Så, det vi har nu är: Flera sjukdomar samtidigt vilket rimligen kan ha en orsak i att folk har fått sänkt immunförsvar av Covid-19 (inklusive postcovid) och vi ser att Covid fortsätter att vara högt i avloppsvattnet, nu tillsammans med influensa (och mycoplasma): https://www.dn.se/sverige/fortsatt-hoga-covidnivaer-i-stora-delar-av-landet/

Hon har dött av sepsis som är ett mycket farligt tillstånd för alla människor om det inte behandlas i tid. Det har inte med covid 19 att göra överhuvudtaget. För en normalt frisk 30-åring är covid totalt ofarligt. Sepsis däremot är extremt farligt och måste behandlas på en gång, vilket vården missade i detta fall och därför har det gjorts en lex sarah-anmälan till IVO.. Tragiskt, men inte skäl att vaccinera sig mot covid för 30-åringar. Sänkt immunförsvar får alldeles förmånga för att de inte tar hand om sin hälsa och det är därför så många dött av covid i onödan. Det är där man måste börja förstå anledningen till varför så många blev så sjuka. Det har inte med viruset att göra, utan folkhälsan. Ju mer fetma och diabetes ett land har, desto mer problem med skadeverkningar av covid och en överbelastad sjukvård.

Innan du börjar gagga om covid som orsak till hennes död, kanske det är bra att ta reda på vad sepsis är? Det är hög risk för dödlighet om vården låter det gå obehandlat. https://www.sodersjukhuset.se/press/nyheter/vad-ar-sepsis/
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-05 kl. 15:15.
Citera
2023-12-05, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Räknas som ovaccade pga gott för lång tid sen senast, eller mindre än två veckor sen senast????

Den frågan borde du nog egentligen ställa till någon vaccinexpert, men vill minnas att antikropparna ska hålla i vart fall 90 dagar. T-cellerna antagligen längre än så. Skulle tippa att det behövs påfyllning var 6-12 månad om du vill ha ett uppdaterat skydd. Är väl inte så att du går från att vara fullt skyddad till oskyddad över en natt. Skyddet avklingar varteftersom.
Citera
2023-12-05, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur vet du att hon inte var vaccinerad?

Utfallet hade blivit annorlunda om vården uppmärksammat att hon hade SEPSIS och inte skickat hem henne med en värktablett. Därav en lex sarah-anmälan. Det har inte med covid att göra, eller om hon var vaccinerad eller ej.
Citera
2023-12-05, 15:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hon har dött av sepsis som är ett mycket farligt tillstånd för alla människor om det inte behandlas i tid. Det har inte med covid 19 att göra överhuvudtaget. För en normalt frisk 30-åring är covid totalt ofarligt. Sepsis däremot är extremt farligt och måste behandlas på en gång, vilket vården missade i detta fall och därför har det gjorts en lex sarah-anmälan till IVO.. Tragiskt, men inte skäl att vaccinera sig mot covid för 30-åringar. Sänkt immunförsvar får alldeles förmånga för att de inte tar hand om sin hälsa och det är därför så många dött av covid i onödan. Det är där man måste börja förstå anledningen till varför så många blev så sjuka. Det har inte med viruset att göra, utan folkhälsan. Ju mer fetma och diabetes ett land har, desto mer problem med skadeverkningar av covid och en överbelastad sjukvård.

Innan du börjar gagga om covid som orsak till hennes död, kanske det är bra att ta reda på vad sepsis är? Det är hög risk för dödlighet om vården låter det gå obehandlat. https://www.sodersjukhuset.se/press/nyheter/vad-ar-sepsis/

I det här fallet bedöms ju covid varit en direkt orsak till blodförgiftningen. Det finns alltid en underliggande orsak till sepsis.

Vidare är det snarare så att det är överaktivt immunförsvar som leder till reaktionen. Personer med långsammare immunförsvar reagerar inte lika starkt. Efter vaccinering har kroppen lärt sig att känna igen viruset och chockas inte på samma vis. Immunförsvaret reagerar lugnare och ingen blodförgiftning uppstår. Störst risk att drabbas av detta är unga personer som inte tidigare kommit i kontakt med vare sig virus eller vaccinet. Att hon samtidigt var smittad av influensa gjorde saken sannolikt än värre, men även den sjukdomen går ju att vaccinera sig mot. Själv passade jag förstås på att vaccinera mig mot bägge sjukdomarna. Vore direkt dumt att göra något annat i den situation vi befinner oss.

Högutbildade har högre vaccinationstäckning än lågutbildade.
Citera
2023-12-05, 15:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur vet du att hon inte var vaccinerad?

Utfallet hade blivit annorlunda om vården uppmärksammat att hon hade SEPSIS och inte skickat hem henne med en värktablett. Därav en lex sarah-anmälan. Det har inte med covid att göra, eller om hon var vaccinerad eller ej.

Den initiala vården var förstås felaktig, men som jag precis skrev finns alltid en underliggande orsak till sepsis. I det här fallet tycks den varit covid och influensa i kombination. Jag förstår att det här fallet krockar med din världsbild att covid är ofarligt för "unga friska personer", men covid har aldrig varit ofarligt - för någon. Själv är jag just nu orolig för långtidseffekterna av covid. Hur det påverkar våra kroppar på längre sikt. Rapporterna om ökat antal infektioner, även svåra sådana bland barn och unga är helt klart oroväckande.
Citera
2023-12-05, 15:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I det här fallet bedöms ju covid varit en direkt orsak till blodförgiftningen. Det finns alltid en underliggande orsak till sepsis.
Nej det är du som gör den bedömningen. Hon har bara testats positivt för covid och det tolkar du såklart felaktigt som att det är covid som är orsaken till hennes sepsis. Men sepsis är inget nytt. Det är folk dött av långt innan covid-19 dök upp i nyhetsflödet. Unga som gamla. Det är ett farligt tillstånd som kräver vård på sjukhus.

Citat:
Vidare är det snarare så att det är överaktivt immunförsvar som leder till reaktionen.
Så kan det vara, men det behöver inte ha att göra med covid.

Citat:
Personer med långsammare immunförsvar reagerar inte lika starkt. Efter vaccinering har kroppen lärt sig att känna igen viruset och chockas inte på samma vis. Immunförsvaret reagerar lugnare och ingen blodförgiftning uppstår.
Ja och vad har du för bevis för att hon inte var vaccinerad?

Citat:
Störst risk att drabbas av detta är unga personer som inte tidigare kommit i kontakt med vare sig virus eller vaccinet.
Vilken ung person har inte kommit i kontakt med covid-19? Alla har varit i kontakt med detta virus. Utom de som lever i grottor ute i skogen möjligen.

Citat:
Att hon samtidigt var smittad av influensa gjorde saken sannolikt än värre, men även den sjukdomen går ju att vaccinera sig mot. Själv passade jag förstås på att vaccinera mig mot bägge sjukdomarna. Vore direkt dumt att göra något annat i den situation vi befinner oss.
Det bästa du kan göra är att sköta om din hälsa. Sova ordentligt och äta bra mat. Vaccinering kan inte påverka detta på samma sätt och i synnerhet inte mRNA-vaccinerna.

Citat:
Högutbildade har högre vaccinationstäckning än lågutbildade.
Det är väl inte så konstigt? De var tvungna att vaccinera sig för att kunna resa. Det var inte så att alla välutbildade ville vaccinera sig men kände sig pressade att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in