Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Är inte en bidragande orsak att man inte vill ha högre banor att undvika Van-Allen bältet? Har för mig ISS duckar under bältet förutom korta perioder då stationen dyker igenom en anomali över södra atlanten där bältet når nära jorden.
Hade också gärna sett rymdstationen i högre banor. En mån-bana så undviker man van allen bältet men det kockar ju alltid ner i bränsleekonomi hur mycket det kostar att lyfta bränsla i banor.
Själv hade jag gärna sett riktigt stora stationer. Gärna så pass stora att man kan skapa konstgjord gravitation. En ide jag länge funderat på vore att bygga stationen i bana. Man skulle kunna blåsa upp en tunn ballong. Den kan vara så tunn att Några kilo folie skule kunna få en diameter på 100meter. Då behövs inte något högt tryck för att forma folieballongen. nån mikrotorr skulle räcka. Sen forslar man upp råmateriel i form av tackor av metall. Man väljer en lämplig legering som är lätt och hållfast. Sen sputtrar man materialet på insidan av ballongen med magnetronsputtring när ballongen blivit tjockare så det håller son form av sig själv(räcker med typ 10um) så släpper man ut gasen och låter det vara högvakuum inuti ballongen. Nu kan man ha en smälta av metall inuti ballongen. Om man smälter ett ton av lämplig metall som får sväva fritt innti i mitten så kommer all metall att förångas och deponeras på insidan av ballongen. Låter man processen ske i några veckor kan man bygga upp cm-tjocka skikt. Man skulle kunna konstruera i stort sett vilka geometrier man vill. Blir sfären tillräckligt stor kommer den stora massan att bli gasen man sen fyller strukturen med så det kan vara ide att bygga Torus-former. Med bara ett par hundra ton material kan man bygga riktig stora stationer.
Det fanns ett amerikanskt rymdföretag, jag har glömt namnet, som utvecklade uppblåsbara moduler men jag tror inte dom fick några beställningar.
Ja idén med rotation för att få konstgjord tyngdkraft är bra. Den kan utveckla rymdfarten. Idén hade nog redan Vernher von Braun som skissade på cirkelformade stationer som snurrade. Om jag minns rätt så genomförde även USA ett experiment med Gemini då man fäste en lina mellan Agena och Gemini och skapade en rotation för en kortare tidsrymd. Då fick Gemini-besättningen uppleva konstgjord gravitation.
Det ryska geniet Sergei Korolev hade också liknande idéer men han tilläts inte fortsätta med sitt utökade program i Voschod-serien som lades ned.
Beträffande rymdstationer och rymdlaboratorier vill jag ha flexibilitet och att man inte binder fast sig årtiende efter årtiende i låg jordbana. Jag tycker mig se en viss framtidstro, fler aktörer visar upp sig inom rymdfarten nu.