2023-12-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vidskeplighet är en ateistisk karikatyr.

Nej, det är exakt vad gudstro är. Blind tro på magi och underkastelse till ett väsen vars existens saknar bevis.

Citat:
Ligger det inte i sakens natur att gudstro är en tro på övernaturligt?

Övernaturlighet implicerar icke-existens. Om något strider mot verklighetens lagar är det overkligt. Omedvetetberkände du just att gud inte kan finnas.

Citat:
Eller menar du att Gud bör vara som stock och sten, eller kanske som en liten myra? Eller som lilla du?
Ja. Annars kan gud ju intevfinnas. Gud måste vara någonting, men den obesvarade frågan är fortfarande vad?

Citat:
Nej du, det här duger inte, nu får du börja tänka större.
Vad menar du? Förklara för lilla mig vad du menar.
Citera
2023-12-04, 21:54
Medlem
Citat:
Har "alla" trott att solen snurrar runt jorden är det ett fel i empiri, och ett sådant fel kan inte direkt överföras till en argumentation mot Guds existens, utan snarare på att empirism, speciellt materialistisk empirism, inte är så pålitlig som du verkar vilja ha det till. Din kritik blir en kritik mot empirism som enda prövosten för vad som faktiskt existerar och för hur saker i realiteten fungerar.
Jag ser att du inte vill tänka själv, egentligen, förutom tankar som du redan tycker om, älsklingstankar.
Du verkar vara en materialist. Men Gud är inte materia, han är Ande.
Vad är "Ande"? Menar du "medvetande"? Hur kan du ha ett medvetande utan existens? Vad är det som är medvetet och om vad?
Citera
2023-12-04, 21:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Nej, det är exakt vad gudstro är. Blind tro på magi och underkastelse till ett väsen vars existens saknar bevis.

Övernaturlighet implicerar icke-existens. Om något strider mot verklighetens lagar är det overkligt. Omedvetetberkände du just att gud inte kan finnas.

Ja. Annars kan gud ju intevfinnas. Gud måste vara någonting, men den obesvarade frågan är fortfarande vad?

Vad menar du? Förklara för lilla mig vad du menar.
Haha, ja du, förklarar du gudstro som blind tro på magi och bla bla bla, lev i din bubbla då - tills den spricker och du har det riktigt riktigt eländigt.
"Övernaturlighet implicerar icke-existens." Men vilket kvasi-intellektuellt struntprat - det där är ju bara materialism, att sätta likhetstecken mellan "övernaturligt" och "icke-existerande". Suuck.
Fråga de gudstroende globalt och historiskt vad Gud är, och hitta gemensamma nämnare. Do it!
Citera
2023-12-04, 21:58
Medlem
Citat:
Haha, ja du, förklarar du gudstro som blind tro på magi och bla bla bla, lev i din bubbla då - tills den spricker och du har det riktigt riktigt eländigt.
"Övernaturlighet implicerar icke-existens." Men vilket kvasi-intellektuellt struntprat - det där är ju bara materialism, att sätta likhetstecken mellan "övernaturligt" och "icke-existerande". Suuck.
Fråga de gudstroende globalt och historiskt vad Gud är, och hitta gemensamma nämnare. Do it!
Ooooch fortfarande inte ett enda svar på en endaste av mina frågor. Riktigt bra jobbat.
Citera
2023-12-04, 21:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad är "Ande"? Menar du "medvetande"? Hur kan du ha ett medvetande utan existens? Vad är det som är medvetet och om vad?
Mm...säger jag "medvetande" tänker du välj hjärnceller, materia i huvvet!
Vem sa att någon har medvetande utan att ens existera? Måste ha varit ett d-mh-v-d!
Lägg ner det där om "medvetande", jag använde inte ens ordet. Läs inte in, utan läs ut!
Citera
2023-12-04, 21:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ooooch fortfarande inte ett enda svar på en endaste av mina frågor. Riktigt bra jobbat.
Oooooooooooooch du har inte fattat ett dyft. Riktigt uuuuuselt jobbat.
Citera
2023-12-04, 22:02
Medlem
Citat:
Mm...säger jag "medvetande" tänker du välj hjärnceller, materia i huvvet!
Vem sa att någon har medvetande utan att ens existera? Måste ha varit ett d-mh-v-d!
Lägg ner det där om "medvetande", jag använde inte ens ordet. Läs inte in, utan läs ut!
Är du rädd för att Himmelspappa plockar fram bältet för smisk om du skriver hela ordet "dumhuvud" eller vad är det frågan om?

Låter som en usel pappa.
Citera
2023-12-04, 22:02
Medlem
Problemet med många troende är att de blir till den grad förvissade att deras tro börjar byggas på bevis och att det vet att Gud finns. I min värld är förvissningen farlig eftersom den som tror sig stå må se till att han inte faller som det står i bibeln. Min tolkning är att det är fullt naturligt att tvivla. När man tvivlar blir man även tvivlande över sig själv och fostras i ödmjukhet. Att lämna alla egna egoistiska krav och bara tro på något, trots att du tvivlar brukar iallafall ge mig kraft. Det betyder också att jag inte lägger mig ner och dör och litar på att Gud ska fixa allt utan att jag själv bara blir Guds lilla verktyg. Men jag är verkligen ingen troende men tror lite tvivlande på Gud för att klara vardagen. I min värld är de förvissade problemet eftersom de pådyvlar sina bevis på Guds existens på sätt som gör att de nästan likar en ytlig säljare.

Det är mina två cent i ämnet.
Citera
2023-12-04, 22:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Ja, Gud är något.
Citera
2023-12-04, 23:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vad är det som du inte ser och inte kan ta på och som kan vandra från kropp till kropp och leva för evigt?
Citera
2023-12-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja, Gud är något.
Det är nu ganska uppenbart att ni inte har svar på mina frågor.
Citera
2023-12-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad är det som du inte ser och inte kan ta på och som kan vandra från kropp till kropp och leva för evigt?
HIV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in