2023-12-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomHoskyns
Varför vill man hålla bostadspriserna uppe men matpriser, bilpriser, kostnader för tjänster, osv. nere – finns det något självändamål i höga bostadspriser?

Finns en hel del politik och mer långtgående frågor gällande boststäder, en är attt en bostad även kan ses som en del av landets infrasruktur.
Problemet med om begagnade bostäder tappar i värde är att det idag ligger mycket som säkerhet för stora lån, vilket ur ett samhällsperspektiv vore svårt att hantera om de förfaller.
Det andra handlar om är hur man skall kunna hantera nybyggnation och underhåll av befintliga bostäder.
För oss i sverige skulle det innebära att samhället blev tvunget att tänka om och skapa en ny bostadspolitik. Vilket man gjorde under miljonprogrammet dvs. från slutet v 50talet till en bit in i 70talet.

Tidigare försåg de flesta arbetsgivare sina arbetare med bostäder, funkade fram till slutet av 2:dra värdskriget, då befolkningen flyttade från lansorten jordbruk och brukssamhällen in till storstäderna.
Faktum är att större bolag stödde bostadsbyggandet ända in till 70talet.

Från 80talet tänkte mean om och varje bostadsprojekt skulle bära sig själva och bli ekonomiskt lönsamt och skötas privat.
Det kräver i princip att värdet ökar och eller håller sig stabilt, samt att de kapitalstarka ser det som nödvändigt att byta upp sig till nybyggda bostädder , där de mindre kapitalstarka tar över äldre bostäder.
Slås det systemet blir pressen hårt på samhället/arbetsgivare att lösa bostadsfrågan.

Finns många aspekter på frågan, men skillnaden är att det kräver en större investering att skapa en bostad jämfört med ett mål mat eller ett klädesplagg.
Citera
2023-12-04, 15:11
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo fast samtidigt är de inte överens alls om vad "Ekonomiskt rationellt" betyder. Här säger han ju bara att ekonomiskt rationellt betyder just att titta på brukar kostnad/inkomst, just för stunden. Det betyder ju bara att han skapar en modell som faktiskt beskriver hur folk som vägrar tänka långsiktigt faktiskt agerar. Det kan man kalla "ekonomiskt rationellt" om man vill.

Att männkiskor sedan har en massa felaktikheter inbyggda i hjärnan som hindrar vettigt beteende om det inte aktivt tränas bort är en annan sak. Verkligheten består av idioter och detta faktum måste tas in i varje seriös modell som försöker beskriva verkligheten. Särskilt som de mest kortsiktiga idioterna är de politiker som bestämmer spelreglerna.

Att vara ekonomiskt rationell behöver man nog inte tvista om vad det är. Det är att agera logiskt och ta beslut som gör att man får ut så mycket värde som möjligt ur en transaktion. Det är t.ex. rationellt att välja det lägsta av två priser för identiska produkter. Om två påsar innehåller exakt samma produkt och har samma pris, men innehåller olika mycket, är det irrationellt att välja påsen med mindre av produkten. Visst kan det ibland vara svårt att mäta detta, men det betyder inte att man för den sakens skull har olika idéer om vad rationalitet är.

Om man börjar skruva på vad ekonomisk rationalitet är med någon slags filosofiflum om att allt är subjektivt (det som är logiskt för dig kanske är ologiskt för mig. Jag känner att 1+1=3) så kan man ju lägga ner innan man har börjat. Då är man ju postmodernist. Själva begreppet rationalitet förutsätter att vi, när vi talar om det, har en realistisk kunskapssyn, d.v.s. att vi erkänner att det finns en observerbar verklighet som existerar oberoende av vår subjektiva uppfattning av den. Vi kan vara oense om vad vi ska mäta, men inte om vad rationalitet är.
Citera
2023-12-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Att vara ekonomiskt rationell behöver man nog inte tvista om vad det är. Det är att agera logiskt och ta beslut som gör att man får ut så mycket värde som möjligt ur en transaktion. Det är t.ex. rationellt att välja det lägsta av två priser för identiska produkter. Om två påsar innehåller exakt samma produkt och har samma pris, men innehåller olika mycket, är det irrationellt att välja påsen med mindre av produkten. Visst kan det ibland vara svårt att mäta detta, men det betyder inte att man för den sakens skull har olika idéer om vad rationalitet är.

Om man börjar skruva på vad ekonomisk rationalitet är med någon slags filosofiflum om att allt är subjektivt (det som är logiskt för dig kanske är ologiskt för mig. Jag känner att 1+1=3) så kan man ju lägga ner innan man har börjat. Då är man ju postmodernist. Själva begreppet rationalitet förutsätter att vi, när vi talar om det, har en realistisk kunskapssyn, d.v.s. att vi erkänner att det finns en observerbar verklighet som existerar oberoende av vår subjektiva uppfattning av den. Vi kan vara oense om vad vi ska mäta, men inte om vad rationalitet är.

Person A värderar tillfredsställelse i nuet högre än tillfredsställelse på längre sikt. Person B värderar tillfredsställelse på längre sikt högre än tillfredsställelse i nuet. Båda kan agera rationellt utifrån sina preferenser eftersom "värde" är subjektivt.
Citera
2023-12-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ytterligare 1700 värdelösa överbetalda anställda i mångmiljonförlust bubbelföreraget Spotify får nu sparken rapporteras det i DI.

Det låter som att det kommer bli trångt vid utgången när det gäller marknaden för skokartonger i Bromma och trendiga innerstadslyor. Kan bli en rejäl kalldusch för bolånetorsken.

Även om det "bara" gäller 250 personer så tror jag också att den ökande arbetslösheten är största faktorn när det kommer till prisbildningen i framförallt Stockholm: här är priserna så höga och lånen så stora att det inte duger att ta ett mindre välbetalt jobb för att kunna betala de nuvarande räntorna. I småstäder räcker det ofta att ta något ströjobb för att klara sig ekonomiskt. Not so om man köpt till överpris Bromma och öster därom, eller från Södermalm till Vasastan i norr/syd.
Citera
2023-12-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Även om det "bara" gäller 250 personer så tror jag också att den ökande arbetslösheten är största faktorn när det kommer till prisbildningen i framförallt Stockholm: här är priserna så höga och lånen så stora att det inte duger att ta ett mindre välbetalt jobb för att kunna betala de nuvarande räntorna. I småstäder räcker det ofta att ta något ströjobb för att klara sig ekonomiskt. Not so om man köpt till överpris Bromma och öster därom, eller från Södermalm till Vasastan i norr/syd.

Allt i Stockholms innerstad ligger väl på 100-120k/kvadraten.
Citera
2023-12-04, 21:47
Medlem
Vet någon ett sätt att garanterat verifiera vad lägenheter sålts för? Jag är rätt säker på att jag ser felaktiga siffror inrapporterade i ett område. Helt magiskt har en lgh där det först stod slutpris 2.25mkr blivit 2.325mkr på booli. Jag är 99% säker på att jag såg den som såld på 2.25mkr och att det ändrats i efterhand. Eller är jag hög? Kan mäklare ändra vad dom först rapporterade in? Görs det några kontroller som förhindrar att dom ljuger?
Citera
2023-12-04, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Kan tillägga att han åstadkommer 20% undervärdering genom en extremt godtycklig "preference adjustment". Om man bara skulle gå på user-cost-to-income är det bara ett fåtal % undervärderat.

Få se om han klarar peer review om han nu skickar in sitt papper. Blir nog ingen high impact tidskrift den kommer in i tillslut.

Varför går du inte i polemik med honom på ekonomistas istället? Känns mer som att du inte har hittat nog med ammo för att ens börja gå i polemik.

Du kan inte skicka en artikel för peer-review (kan kan du ju men då krävs det lite högre krav på metod och urval och såna grejer där jag komer ifrån). Eller är det kanske det du tror? Du skickar forskningsstudier på peer-review; det här är knappast forskning utan mer utav inslaget debattartikel.
Citera
2023-12-04, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Vet någon ett sätt att garanterat verifiera vad lägenheter sålts för? Jag är rätt säker på att jag ser felaktiga siffror inrapporterade i ett område. Helt magiskt har en lgh där det först stod slutpris 2.25mkr blivit 2.325mkr på booli. Jag är 99% säker på att jag såg den som såld på 2.25mkr och att det ändrats i efterhand. Eller är jag hög? Kan mäklare ändra vad dom först rapporterade in? Görs det några kontroller som förhindrar att dom ljuger?

Hör av dig till föreningen vettja. Dom har ingen anledning att mörka. Sen vet jag att det är mycket arbete i en förening så du kanske får vänta nån månad på din begäran.
Citera
2023-12-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hör av dig till föreningen vettja. Dom har ingen anledning att mörka. Sen vet jag att det är mycket arbete i en förening så du kanske får vänta nån månad på din begäran.
Föreningens styrelse är ju också boende i föreningen, dom har definitivt incitament att mörka. Dom kanske inte kommer göra det utan vara sanningsenliga men att säga att dom inte har anledning att mörka är ju fel :P
Citera
2023-12-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Det går ändra
Det gjorde en mekklare
Jag prutade på min bostadsrätt i Sthlm.
2 700 000 som jag gav blev istället 3 000 000 på statistiken. Denne mekklare som sålde mkt i min förening ändrade en annans mekklare inrapporterade pris på lyan
Helt sjukt
Lita ALDRIG på mekklare
Citera
2023-12-04, 22:54
Medlem
Citat:
Varför går du inte i polemik med honom på ekonomistas istället? Känns mer som att du inte har hittat nog med ammo för att ens börja gå i polemik.

Du kan inte skicka en artikel för peer-review (kan kan du ju men då krävs det lite högre krav på metod och urval och såna grejer där jag komer ifrån). Eller är det kanske det du tror? Du skickar forskningsstudier på peer-review; det här är knappast forskning utan mer utav inslaget debattartikel.

Det är klart man får kommentera hans inägg i debatten här.

Förövrigt är "rapporten" upplagd som ett working paper.
https://www.nber.org/papers/w31862
Det kan jag inte tolka på annat sätt än att han tänker skicka in den till någon tidskrift.

Bloggposten och utspelet i DI är baserat på det ovan länkade pappret som ännu inte är insickat någonstans.
Senast redigerad av trickget 2023-12-04 kl. 23:05.
Citera
2023-12-04, 23:33
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Tror du får vänta längre än så. Finns ingen anledning för en styrelse att berätta för andra vad lgh i föreningen sålts för. Rapporterar inte mäklaren in det frivilligt är det en sak mellan köpare och säljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in