2023-12-03, 16:37
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Nja, man får nog räkna med 5+ miljarder SEK per Luleå. Inflation och svag krona är inga bra grejer när man köper militärt materiel, då många underleverantörer är utländska.

Här är ett prima exempel på när vår ryggradslöse statsminister borde köra över finansdepartementet fullständigt, och kräva att Sverige lånar upp 20 miljarder på ett bräde och kastar på problemet.

Designen på Luleå bör vara klar under 2024, men ambitionen kommer förstås påverkas av tillgången på finansiering. ”Fitted for but not with” är ett välkänt koncept inom ytstridsfartyg. Det betyder att man bygger fartyget med den radar, sensorer och eldledning som krävs för vad man egentligen vill ha, men man lämnar ett ”hål” där då t.ex. ett vertikalt avfyrningssystem (VLS) ska sitta.

I bästa fall under nuvarande omständigheter kan vi få ett Luleå som får CAMM, precis som Visby, och sedan får 1 st 8-cells VLS, men har plats för 2-4 st. Då kan man stoppa i flera när det finns mer pengar.

Det som oroar mig mest är att om pengar inte finns redan nu, det är att man sänker ambitionerna på hela designen, och t.ex. bygger ett fartyg som även när vi FÅR pengar, bara har plats för 2 st VLS, när man enkelt kunde ha byggt med plats för 4 eller t.o.m. 6-8.

Jag är orolig för att även om man nu bygger de största fartygen vi haft på länge, att man helt enkelt tar för mycket hänsyn till budget tillgänglig IDAG, och dumsnålar sig till ett för litet fartyg. Eller för få. Marinchefen säger att vi måste ha 4 st som minimum. Då är det inte läge att sitta och gnälla över pengar så vi sitter där och måste nöja oss med 3 under 2030.

Nej, visa FM och FMV att det här är en kritisk prioritering från Sverige. Ge dem pengarna på ett bräde, utanför överenskommen budget, med kravet att pengarna bara får användas till just YSF2030. Så finns det en bra chans att FMV designar ett fartyg som uppfyller ALLA krav FM har, och som är kapabelt den dagen det ska tas i bruk.

Men Sverige har ju guldmedalj i att framställa försvarsprodukter som blir till halvmesyrer pga budgetskäl.

Finns undantag som CV-90 och Archer.

Men många stridsvagnar har historiskt varit halvmesyrer.
Citera
2023-12-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Helt enig i detta.

Nja.

Ryssland har tappat runt 80% av sin slagstyrka marint sedan 1991, och de saknar i stort sett förmåga att återta den, eftersom de saknar förmåga att bygga större örlogsfartyg (d.v.s. jagare, kryssare och hangarfartyg). Ryssland har inte nybyggt ett enda större fartyg efter 1991. Samtliga jagare, kryssare och deras enda hangarfartyg var färdiga eller halvfärdiga när Sovjetunionen kollapsade.

Det ryssarna satsat lite på är förmågan att bygga nya mindre fartyg, d.v.s. det vi i Sverige kallar "kustkorvetter" och upp till högsjökorvetter. Här har man fått fram några fartyg de senaste 20 åren, men lååååångt ifrån tillräckligt många för att ens täcka pensioneringen av äldre fartyg i samma klasser. Yttermera illa blir det när ryssarna kommer att bli tvungna att börja mata in högsjökorvetter i Norra flottan och Stilla havsflottan för att ens hjälpligt kunna bibehålla någon aktivitet vid dem. Ryssland med ytstrids och flygfartyg ute på Atlanten, Stilla Havet eller Indiska Oceanen, är ett minne blott.

Det man satsat mer på är robotubåtar och kryssningsrobotubåtar, där man fått fram en del vettigt, främst de senaste 10-15 åren. Problemet med detta är att det ryska beståndet av konkurrenskraftiga atomdrivna jaktubåtar nu är farligt låg.

I stort kan sägas att den ryska flottan egentligen är i ett ännu mer bedrövligt skick idag än den var 1995, framförallt i förhållande till möjliga operativa mönster och förmåga att röra sig utanför sina egna territorialvatten.

Det tar dem minst 6-8 år att skaffa 4-5 nya kompetenta atomubåtar. Förmodligen 10 år i realiteten, även om de skyndar på konstruktion och testning rejält och pumpat in pengar som aldrig förr.

De bygger fortfarande en del Kilo-M, som är mycket kompetenta dieselelektriska ubåtar, men det hjälper inte på världshaven.

Är de verkligen det? Har du några siffror på saken?

Hur många nya T-90M har man klarat av att bygga och få ut till förband sedan kriget i Ukraina började, exempelvis?

Visby har fortfarande RBS-15 Mk II, så vitt jag vet, men jag har inte stenkoll här. Andra vet säkert bättre. Mk III ska i varje fall vara beställda...

RBS-15 Mk III och Mk IV (Gungnir) är inte samma robot. Mk III har varit i tjänst en längre tid i bl.a. polska och tyska marinen.

Okej, jag menade inte världshaven, tänkte mer Östersjön här. Dieselelektiska kan vara nog så farliga. Mest oroande är väl deras satsningar i misilprogrammen. Tänker på denna
https://sv.wikipedia.org/wiki/3M22_Tsirkon även 3M14 Birjuza anses väl farlig kanske?

Okej, då är det ju märkligt att FM beställt mk3+ ? Beställer vi något som redan är halvgammalt?
Citera
2023-12-03, 17:53
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Men Sverige har ju guldmedalj i att framställa försvarsprodukter som blir till halvmesyrer pga budgetskäl.

Finns undantag som CV-90 och Archer.

Men många stridsvagnar har historiskt varit halvmesyrer.
Tja både Landsverk och S var lite såna där ja och för att hålla sig till topic, Visby utan adekvat AA känns ju lågbudget med. Men Luleå kan bli mer seriös.
Citera
2023-12-03, 18:02
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Att jag tog upp kostnaden för nya Luleå-klassen är för att jag jämförde med svenska totalförsvaret under kalla kriget.Då var marinen underfinansierad. Det som fanns var skrattretande.
Några ubåtar och torpedbåtar.

1948 hade den svenska flottan 6st pansarbåtar, pansarkryssare och pansarskepp, 3st lätta kryssare, 20st jagare, 18st motortorpedbåtar, 25st ubåtar, samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m. Totalt sett den största flottan i Östersjön.

1956 så hade vi 2st pansarskepp, 3st lätta kryssare, 23st jagare,
38st torpedbåtar och motortorpedbåtar, 21st ubåtar, samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

1968 så hade vi 1st lätt kryssare, 16st jagare och fregatter, 42st torpedbåtar och motortorpedbåtar, 21st ubåtar samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

1980 så hade vi 8st jagare och fregatter, 32st patrull och torpedbåtar, 19st ubåtar samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

Så det är egentligen först från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet som flottans numerär dyker ner, så din beskrivning är bara korrekt under det kalla krigets allra sista år (efter 1984-1985).

Dock så hamnade flottans ytstridsfartyg på efterkälken under 1960-talet, då man aldrig införskaffade luftvärnsrobotar. Ja bortsett från de fyra Östergötlandsklassens Seacatrobotar, som ändå inte var mycket att hänga i julgranen.

Citat:
Sverige hade då som nu istället behövt en stående arme som förstärkt med värnpliktiga och hemvärn och istället haft mer spets.

Vilket är vad vi har just nu, d.v.s. en stående armé, som kompletteras med värnpliktiga.

Citat:
Bättre luftvärn, bättre artilleri och pansar.
Inte minst bättre skydd för infanteriet.

Det svenska infanteriet skyddas redan av bepansrade och splitterskyddade fordon.

Citat:
Jag är helt övertygad om att (många analyser efter kalla kriget bevisade mig rätt) det blivit en total slakt på svenska värnpliktiga om Sovjet invaderat. Nu var det mest Polen som skulle invadera Sverige enligt krigsplanerna Warzawapakten hade. Men Warzawapaktens pansar var så mycket bättre än det Sverige hade att sätta emot.

Warzawapaktens pansar lämnade en hel del att önska. Särskilt de polska förbanden och de ryska förband som hade kunnat sättas in mot Sverige. Där låg de kvar under hela kriget med T-54/55, vilket var ett hot som var väl hanterbart redan med Centurion.

Citat:
Svenska stridsflyget var mest anpassat efter att kunna eliminera sjömål och försvara kusten från invasion. Viggen och Draken hade haft det svårt att möta Warzawas flyg i air-to-air.
Inte minst för att Warzawa hade så mycket fler stridsflygplan och de var bra för den tiden.
Sovjet lyckades producera väldigt bra stridsflyg under kalla kriget.

Mellan ~1960 och runt 1990, så hade Sovjetunionen inget frontjaktflyg som kunde matcha tidsmässigt motsvarande svenska jaktflygplan och innan ~1990 så hade inte Sovjetunionen ett enda jaktflygplan som kunde verka effektivt på vår sida av Östersjön.

För MiG-21 och MiG-23 visade sig ha grava problem i kurvstrid* och när detta åtgärdades med MiG-29, så hade man fortfarande flygplan som saknade räckvidd, sensorer och länksystem, för att verka så långt från egna baser.

Därtill så hade Sovjetunionen stora problem med att kvaliteten på deras jaktpilotutbildning fullkomligt havererade när man införde jaktrobotar under 1950-talet, eftersom det nu blev totalt fokus på att exakt och förutsägbart kunna genomföra order från stridsledningen på marken och eget initiativ i luftstrid tilläts inte.

Så även när skickliga sovjetiska piloter (instruktörer) inom räckvidd för egen markstridsledning, ställdes mot piloter med västerländsk utbildning (israeliska), så blev det en total slakt av de sovjetiska piloterna.

Det var först runt 1990, när Su-27 började komma ut på förband i någorlunda numerär, som Sovjetunionen fick ett jaktflygplan som hade räckvidd, manöverförmåga, sensorer och länksystem, att den kunde verka effektivt på vår planhalva. Det var också först då, som Sovjetunionen började få ordning på pilotutbildningen igen, sedan man hade tagit efter USAF och f.f.a. US Navy (Red Flag och Top Gun). Denna satsning kollapsade dock med Sovjetunionens fall, då utbildningsförbanden låg i...någon av -stanländerna.

(*) När Sovjetunionen testade erövrade F-5 Freedom Fighters efter Vietnamkriget, så chockades de av att dessa lågbudgetflygplan, som hade tagits fram för att slåss mot MiG-15/17/19 skåpade ut både MiG-21 och MiG-23 i kurvstrid. Problemen med de sovjetiska kärrorna var bl.a. ickeexisterande sikt bakåt, vilket tvingade piloterna att ständigt blöda energi, på att svänga eller rolla för att kunna kolla bakåt och att F-5 hade en renare aerodynamik. Därav att så få Warzawapaktsländer köpte MiG-23. De hade redan MiG-21 och även om MiG-21 inte höll måttet mot t.ex. F-4 Phantom, F-16, Jaktviggen och Mirage F1, så gjorde inte MiG-23 det heller och det var billigare att harva vidare med den undermåliga MiG-21, än att köpa nya och undermåliga MiG-23, även om MiG-23 hade viss BVR-förmåga.
Citera
2023-12-03, 19:01
Medlem
Problemet för den svenska flottan under kalla kriget var ju dess begränsade "utrymme" till havs och utvecklingen av sjömålsrobotar avfyrade både från flygplan och skepp. Det gjorde ju utvecklingen mot många, men små enheter med torpeder och sjömålsrobotar logisk genom att dölja sig i skärgården i Blekinge, längs med smålandskusten och Stockholms skärgård.

Men, med steget på väg mot NATO blir förmåga till havs ute i Atlanten och Nordsjön större varvid ett fåtal större fartyg kommer att behövas, samtidigt som Sveriges egna förmåga inte bör göras större än Visby-korvetterna. Däremot borde man ha utrustat dem med luftvärnsmissiler och CIWS.
Citera
2023-12-03, 19:27
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
1948 hade den svenska flottan 6st pansarbåtar, pansarkryssare och pansarskepp, 3st lätta kryssare, 20st jagare, 18st motortorpedbåtar, 25st ubåtar, samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m. Totalt sett den största flottan i Östersjön.

1956 så hade vi 2st pansarskepp, 3st lätta kryssare, 23st jagare,
38st torpedbåtar och motortorpedbåtar, 21st ubåtar, samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

1968 så hade vi 1st lätt kryssare, 16st jagare och fregatter, 42st torpedbåtar och motortorpedbåtar, 21st ubåtar samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

1980 så hade vi 8st jagare och fregatter, 32st patrull och torpedbåtar, 19st ubåtar samt minfartyg, minsvepare, vedettbåtar m.m.

Så det är egentligen först från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet som flottans numerär dyker ner, så din beskrivning är bara korrekt under det kalla krigets allra sista år (efter 1984-1985).

Dock så hamnade flottans ytstridsfartyg på efterkälken under 1960-talet, då man aldrig införskaffade luftvärnsrobotar. Ja bortsett från de fyra Östergötlandsklassens Seacatrobotar, som ändå inte var mycket att hänga i julgranen.

Vilket är vad vi har just nu, d.v.s. en stående armé, som kompletteras med värnpliktiga.

Det svenska infanteriet skyddas redan av bepansrade och splitterskyddade fordon.

Warzawapaktens pansar lämnade en hel del att önska. Särskilt de polska förbanden och de ryska förband som hade kunnat sättas in mot Sverige. Där låg de kvar under hela kriget med T-54/55, vilket var ett hot som var väl hanterbart redan med Centurion.

Mellan ~1960 och runt 1990, så hade Sovjetunionen inget frontjaktflyg som kunde matcha tidsmässigt motsvarande svenska jaktflygplan och innan ~1990 så hade inte Sovjetunionen ett enda jaktflygplan som kunde verka effektivt på vår sida av Östersjön.

För MiG-21 och MiG-23 visade sig ha grava problem i kurvstrid* och när detta åtgärdades med MiG-29, så hade man fortfarande flygplan som saknade räckvidd, sensorer och länksystem, för att verka så långt från egna baser.

Därtill så hade Sovjetunionen stora problem med att kvaliteten på deras jaktpilotutbildning fullkomligt havererade när man införde jaktrobotar under 1950-talet, eftersom det nu blev totalt fokus på att exakt och förutsägbart kunna genomföra order från stridsledningen på marken och eget initiativ i luftstrid tilläts inte.

Så även när skickliga sovjetiska piloter (instruktörer) inom räckvidd för egen markstridsledning, ställdes mot piloter med västerländsk utbildning (israeliska), så blev det en total slakt av de sovjetiska piloterna.

Det var först runt 1990, när Su-27 började komma ut på förband i någorlunda numerär, som Sovjetunionen fick ett jaktflygplan som hade räckvidd, manöverförmåga, sensorer och länksystem, att den kunde verka effektivt på vår planhalva. Det var också först då, som Sovjetunionen började få ordning på pilotutbildningen igen, sedan man hade tagit efter USAF och f.f.a. US Navy (Red Flag och Top Gun). Denna satsning kollapsade dock med Sovjetunionens fall, då utbildningsförbanden låg i...någon av -stanländerna.

(*) När Sovjetunionen testade erövrade F-5 Freedom Fighters efter Vietnamkriget, så chockades de av att dessa lågbudgetflygplan, som hade tagits fram för att slåss mot MiG-15/17/19 skåpade ut både MiG-21 och MiG-23 i kurvstrid. Problemen med de sovjetiska kärrorna var bl.a. ickeexisterande sikt bakåt, vilket tvingade piloterna att ständigt blöda energi, på att svänga eller rolla för att kunna kolla bakåt och att F-5 hade en renare aerodynamik. Därav att så få Warzawapaktsländer köpte MiG-23. De hade redan MiG-21 och även om MiG-21 inte höll måttet mot t.ex. F-4 Phantom, F-16, Jaktviggen och Mirage F1, så gjorde inte MiG-23 det heller och det var billigare att harva vidare med den undermåliga MiG-21, än att köpa nya och undermåliga MiG-23, även om MiG-23 hade viss BVR-förmåga.

Tack för ditt inlägg Ormen Långe fullt med kunskap och uppbackat med fakta.

Okej, upplevde aldrig att Sverige hade den styrkan i marinen under 70-talet och 80-talet.
Minns mest att man sålde av och skrotade jagare och fregatter.
Men det är min minnesbild inte byggt på fakta.

Vad jag minns från när Sovjets ubåt U-137 "felnavigerade" in i Karlskronas skärgård och Sovjet hade en flottstyrka utanför territorialgränsen så hade Sverige bara fjuttiga torpedbåtar patrullerande till sjöss. Hade vi verkligen jagare då eller var det typ korvetter som Sverige klassade som jagare?

Likadant vid Drottnings Elisabeths besök så var HMS Queen Elisabeth eskorterad av Brittiska marinskepp typ jagare och Sverige eskorterade dem med två torpedbåtar eller nåt som knappt syntes intill jagarna. Mitt minne är att jag upplevde det som förödmjukande att Sverige mötte upp med några utdaterade motorkanonbåtar.

Sedan minns jag att det från marinens håll talades mycket om att Sverige saknade kapacitet för ubåtsjakter och att marinen ständigt klagade på att den inte kunde hävda svensk neutralitet.

Min minnesbild var att svensk marin hade en utdaterad flotta och var underfinansierad och fokus istället var på Draken och Viggen. Något som verkar ha hängt med hela tiden är att flottan alltid saknat kompetent luftvärn vilket gjort dem väldigt enkla mål vid en invasion.

Sedan till bepansrat infanteri så avsåg jag värnpliktsarmen under kalla kriget.
Svenska infanteriet hade blivit slaktat bla på grund av att man saknade splitterskydd och bepansarde truppfordon utan lastbilar och cyklar.

Sedan till ryskt pansar så orkar jag inte leta rätt på analyserna efter kalla kriget men vad jag minns av de tester man gjorde på de stridsvagnar och trupptransporter Warzawapakten som man la händerna på efter kalla kriget så var framkomligheten och skyddet väldigt mycket bättre än det motsvarande svenska hade.

Hur många Centurion lyckades Sverige köpa av Storbritannien?
De hade en urusel ekonomi och var väldigt ivriga att bli av med dem.
De sålde väl de i sämst skick till Sverige?
Första leveranserna så hade Centurion tillverkats med tummått och även siktmedlen hade engelska enheter? Det var väl 80 i första svängen.
Centurion var långt över rysk standard och välbeprövad i faktisk strid.

Problemet var väl detsamma för stridsvagnarna som stridsflyget.
Warzawa hade ibland sämre standard men så väldigt många fler av allt än vad NATO och Sverige kunde sätta emot med.

Tillhör du dem som försvarar den "banddrivna artillerikanonen" Strv 103?
Den kan väl jämföras med Nazitysklands StuG, Jagdpanter, Nashorn och Elefant.
Tyvärr eller tur fick vi aldrig veta om den skulle levererat i faktisk strid.

Det jag läst i facklitteratur om Draken och Viggen så var problemet att siffrorna skulle vara runt 1 mot 4 och att det mesta av Sveriges stridsflyg bara skulle överleva en tur och bli nedskjutna på vägen hem. Både Draken och Viggen var bra för sin tid men de var inte några air-to-air utan designade mest för att kunna attackera sjömål och kustlandsättningar. Bla på grund av de skulle vara i ett oerhört numerärt underläge.

On-topic: får verkligen hoppas att de går all-in och dessa nya skepp blir fullt utrustade och ingen kompromiss som vanligt.
Citera
2023-12-03, 19:40
Moderator
Eerieyes avatar
Tråden handlar om Luleåklassen specifikt. Utvikningar om marin strategi i Östersjön i stort kan ju i viss mån tillåtas, förstås.

Tycker inte om att plocka bort långa välskrivna inlägg som är OT.

/Mod
Citera
2023-12-03, 19:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg Ormen Långe fullt med kunskap och uppbackat med fakta.

Okej, upplevde aldrig att Sverige hade den styrkan i marinen under 70-talet och 80-talet.
Minns mest att man sålde av och skrotade jagare och fregatter.
Men det är min minnesbild inte byggt på fakta.

Den svenska flottan förlorade som sag tidigare nämnde sina sista "stora" fartyg (d.v.s. jagarna från 1950-talet och fregatterna/f.d. jagare från 1940-talet) runt 1980. När ubåtsjakterna drog igång så fanns bara 2st jagare kvar i tjänst, men ingen av dem rustades (d.v.s. bemannades upp) under den tiden.

Citat:
Vad jag minns från när Sovjets ubåt U-137 "felnavigerade" in i Karlskronas skärgård och Sovjet hade en flottstyrka utanför territorialgränsen så hade Sverige bara fjuttiga torpedbåtar patrullerande till sjöss. Hade vi verkligen jagare då eller var det typ korvetter som Sverige klassade som jagare?

Problemet för den svenska flottan var att man var beroende av värnpliktiga besättningar, vilket i sin tur innebar att bara en del av flottan var insatsberedd i fredstid och nominellt så fanns det aldrig några fartyg med färdigutbildade besättningar gripbara, utan att beordra mobilisering.

Dock förståeligt så till vida att flottans fartyg krävde stora mängder manskap. Runt 1950 c.a. 8000 man ombord på de fartyg som hade strid som huvuduppgift, runt 1960 c.a. 7000 man, runt 1970 5000 man och under sent 1970-tal c.a. 3500 man. Därtill så ska vi lägga till sossarnas ideologiska hat mot yrkesförsvar och t.o.m. existensen av en stamanställd underofficerskår.

Det logiska hade så klart varit att delar av flottan alltid skulle ha haft en stamanställd besättning, där andelen fartyg med stamanställda besättningar borde ha ökats stadigt, för att senast under 1980-talet (då personalbehovet snabbt sjönk under 2000 man ombord) ha blivit 100% stamanställd.

För flottan, som hade det största behovet av att mobilisera snabbt, skulle antagligen inte vara stridsdugliga, förrän långt efter det att KA, flygvapnet och armén var klara. Vi pratar om att det vid A-mob skulle kunna ta dagar efter det att allt manskap hade dykt upp innan man kunde lämna hamn och sedan veckor att samöva besättningen.

Citat:
Hur många Centurion lyckades Sverige köpa av Storbritannien?
De hade en urusel ekonomi och var väldigt ivriga att bli av med dem.
De sålde väl de i sämst skick till Sverige?
Första leveranserna så hade Centurion tillverkats med tummått och även siktmedlen hade engelska enheter? Det var väl 80 i första svängen.
Centurion var långt över rysk standard och välbeprövad i faktisk strid.

Nej de var nya och av nyaste modell, trots att dessa modellers existens skulle ha varit hemliga för Sverige. Men så klart för få i en alltför infanteritung armé.

Citat:
Tillhör du dem som försvarar den "banddrivna artillerikanonen" Strv 103?
Den kan väl jämföras med Nazitysklands StuG, Jagdpanter, Nashorn och Elefant.
Tyvärr eller tur fick vi aldrig veta om den skulle levererat i faktisk strid.

Jag skulle snarare beskriva den som en Tigerstridsvagn. Fast billig, liten och amfibisk. Dock så åldrades den illa när T-64 dök upp. Men så länge hotet bestod av polackerna och sovjetiskt marininfanteri stod den sig bra.
Citera
2023-12-03, 20:16
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Den svenska flottan förlorade som sag tidigare nämnde sina sista "stora" fartyg (d.v.s. jagarna från 1950-talet och fregatterna/f.d. jagare från 1940-talet) runt 1980. När ubåtsjakterna drog igång så fanns bara 2st jagare kvar i tjänst, men ingen av dem rustades (d.v.s. bemannades upp) under den tiden.

Problemet för den svenska flottan var att man var beroende av värnpliktiga besättningar, vilket i sin tur innebar att bara en del av flottan var insatsberedd i fredstid och nominellt så fanns det aldrig några fartyg med färdigutbildade besättningar gripbara, utan att beordra mobilisering.

Dock förståeligt så till vida att flottans fartyg krävde stora mängder manskap. Runt 1950 c.a. 8000 man ombord på de fartyg som hade strid som huvuduppgift, runt 1960 c.a. 7000 man, runt 1970 5000 man och under sent 1970-tal c.a. 3500 man. Därtill så ska vi lägga till sossarnas ideologiska hat mot yrkesförsvar och t.o.m. existensen av en stamanställd underofficerskår.

Det logiska hade så klart varit att delar av flottan alltid skulle ha haft en stamanställd besättning, där andelen fartyg med stamanställda besättningar borde ha ökats stadigt, för att senast under 1980-talet (då personalbehovet snabbt sjönk under 2000 man ombord) ha blivit 100% stamanställd.

För flottan, som hade det största behovet av att mobilisera snabbt, skulle antagligen inte vara stridsdugliga, förrän långt efter det att KA, flygvapnet och armén var klara. Vi pratar om att det vid A-mob skulle kunna ta dagar efter det att allt manskap hade dykt upp innan man kunde lämna hamn och sedan veckor att samöva besättningen.

Nej de var nya och av nyaste modell, trots att dessa modellers existens skulle ha varit hemliga för Sverige. Men så klart för få i en alltför infanteritung armé.

Jag skulle snarare beskriva den som en Tigerstridsvagn. Fast billig, liten och amfibisk. Dock så åldrades den illa när T-64 dök upp. Men så länge hotet bestod av polackerna och sovjetiskt marininfanteri stod den sig bra.

Att Socialdemokraterna avskydde polisen och försvarsmakten under kalla kriget är ingen hemlighet.
Det kan jag intyga. Speciellt marinens högre befäl och SAP var bittra fiender.
Vem minns inte Olof Palmes och kommendörkapten Hans von Hofsten duster i media!

Då förstår jag bättre varför man aldrig såg mer av marinen under kalla krigets senare del, som är den jag är mer bekant med av naturliga skäl. Mobiliseringstiden var föööör lång och beroende på värnpliktiga.

Men kommer denna nya Luleåklassen bemannas av yrkesanställda eller kommer de också vara beroende av värnpliktiga? Fast det kanske är sekretess på det.
Citera
2023-12-03, 20:21
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Så vid en krigsmobilisering så hade kriget varit över när marinen lämnat kajen med andra ord?

Skrämmande. Tack gode Gud att det inte utbröt stridheter i Norden under kalla kriget.

Men man höll trots detta fast vid neutraliteten fram tills nyligen.

Blev pro-NATO 1983.

Är inköpet av denna Luleåklass beroende på att NATO förväntar sig att Sverige ska ta huvudansvaret för Östersjön? Eller var detta beslutat innan den ryska invasionen av Ukraina?
Citera
2023-12-03, 20:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Så vid en krigsmobilisering så hade kriget varit över när marinen lämnat kajen med andra ord?

Skrämmande. Tack gode Gud att det inte utbröt stridheter i Norden under kalla kriget.

Men man höll trots detta fast vid neutraliteten fram tills nyligen.

Blev pro-NATO 1983.

Är inköpet av denna Luleåklass beroende på att NATO förväntar sig att Sverige ska ta huvudansvaret för Östersjön? Eller var detta beslutat innan den ryska invasionen av Ukraina?

Det vet vi inte än. Det är ju i o f s inte orimligt att Sverige får en sådan uppgift, alltså att ta ledningen för kontrollen av Östersjön.
Citera
2023-12-03, 20:38
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det vet vi inte än. Det är ju i o f s inte orimligt att Sverige får en sådan uppgift, alltså att ta ledningen för kontrollen av Östersjön.

Det togs upp i någon program om vad NATO troligen skulle ha för krav och förväntningar på Sverige vid inträdet.

En sak som någon militär trodde var att Sverige skulle få huvudansvaret för Östersjön mycket beroende på Gotlands läge i Östersjön.

Ryssland har väl bara Kaliningrad och finska viken vid S:t Petersburg som kustlinje mot Östersjön.

Så ryska Östersjöflottan är snart ett minne blott.

De kommer inte att kunna åka in eller ut genom Öresund.

Vara helt beroende av två små kustremsor varav en är en isolerad "ö" (Kaliningrad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in