Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
På Flashback-raljanska: har du sovit under en sten de senaste åren?
Det finns ingen bättre plats att vara på än i vapenindustrin numer. Dessa skepp kan kosta 2,5 till 4,5 miljarder stycket. Det är ändå småpengar i sammanhanget. Vår frihet är obetalbar. Dessutom har vi varit naiva och underfinansierat försvaret i tre decennier. Speciellt flottan.
Och allt delirium som idag präglar vapenproducenterna kan entydigt härledas till ”Vlad the mad”…
Naiva? Bara förnamnet. Reinfeldt och gänget trodde på en evig fred och avskaffade försvaret.
Vad svenska politiker aldrig förstått är att man måste tänka strategiskt 20-30 år framåt.
Sverige hade rustat ned inför WW-1. Rustade upp under kriget.
Rustade ned. När WW-II kom var svenska försvaret helt under isen. Rustade upp och fick någon form av försvarsförmåga till 1946. Sedan valde man bort NATO och litade till ett totalförsvar med värnpliktiga.
Att jag tog upp kostnaden för nya Luleå-klassen är för att jag jämförde med svenska totalförsvaret under kalla kriget.Då var marinen underfinansierad. Det som fanns var skrattretande.
Några ubåtar och torpedbåtar.
Men orsaken var väl totalförsvaret där alla mer eller mindre skulle var med.
Det sög alla resurser.
Något jag ansåg var heltokigt. Det gick för mycket resurser till "cykelbataljoner" och värnpliktiga som skulle sova i tält och gömma sig i skogen.
Sverige hade då som nu istället behövt en stående arme som förstärkt med värnpliktiga och hemvärn och istället haft mer spets.
Bättre luftvärn, bättre artilleri och pansar.
Inte minst bättre skydd för infanteriet.
Jag är helt övertygad om att (många analyser efter kalla kriget bevisade mig rätt) det blivit en total slakt på svenska värnpliktiga om Sovjet invaderat. Nu var det mest Polen som skulle invadera Sverige enligt krigsplanerna Warzawapakten hade. Men Warzawapaktens pansar var så mycket bättre än det Sverige hade att sätta emot.
Svenska stridsflyget var mest anpassat efter att kunna eliminera sjömål och försvara kusten från invasion. Viggen och Draken hade haft det svårt att möta Warzawas flyg i air-to-air.
Inte minst för att Warzawa hade så mycket fler stridsflygplan och de var bra för den tiden.
Sovjet lyckades producera väldigt bra stridsflyg under kalla kriget.
Off-topic:
Sverige är så pass digitaliserat/urbaniserat idag att det klarar bara av ett krig i 1-2 månader sedan skulle allt falla ihop helt.
Sedan förstår jag inte hur man tror att millenials skulle klara av krig överhuvudtaget.
Feminiseringen av samhället och den bortskämda tillvaron och curlandet av ungdomar idag gör att Sverige inte kan ställa upp en värnpliktsarme. Helt omöjligt.
Måste vara en yrkesarme med stöd av ghemvärn och utgallrade värnpliktiga.
Kommer ihåg att något befäl för något år sedan blev anmält för grovt språk mot värnpliktiga.
Det är på den nivån det är.