2023-12-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Klart du är vänster. Du är bara för dum för att inse det.
Absolut inte. Jag tror på individuella rättigheter och fria marknader. Jag är liberal in i kaklet och du har mer gemensamt med vänstern än jag. Inte minst din ståndpunkt att gruppen är överordnad individen och står som måttstock för moralisk utvärdering av individen.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-03 kl. 18:15.
Citera
2023-12-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Absolut inte. Jag tror på individuella rättigheter och fria marknader. Jag är liberal in i kaklet och du har mer gemensamt med vänstern än jag. Inte minst din ståndpunkt att gruppen är överordnad individen och står som måttstock för moralisk utvärdering av individen.

Haha, så liberal är inte vänster menar du
Det är urdefinitionen på vänster. Det var de som satte sig till vänster om ordföranden i nationalförsamlingen efter franska revolutionen. Det är bara i Sverige som liberalerna räknas som höger. Demokraterna i USA kallas vänster tex.
Citera
2023-12-03, 19:09
Medlem
Citat:
Haha, så liberal är inte vänster menar du
Det är urdefinitionen på vänster. Det var de som satte sig till vänster om ordföranden i nationalförsamlingen efter franska revolutionen. Det är bara i Sverige som liberalerna räknas som höger. Demokraterna i USA kallas vänster tex.
Att vara liberal är inte detsamma som att vara vänster, nej. Jag står helt utanför den moderna höger-vänster-skalan då det inte råder någon större skillnad mellan modern vänster och höger när det kommer till de fundamentala frågorna. Båda sidor är skeptiker och tror inte på en objektiv verklighet som går att observera, de är platonister så till vida att de förlitar sig på sina "filosofikungar" att förklara verkligheten för dem och leda dem ur grottans mörker för de själva anser sig sakna den kapaciteten, de är tribalister, de förkastar individen, de tror inte på rättigheter, de är emot kapitalism och debär auktoritära.

Jag är på en helt annan spelplan och detta blir inte minst tydligt av din oförmåga att placera mig i ett bestämt fack.

Att Demokraterna felaktigt kallar sig"Liberals" är deras problem. Det betyder inte att ordet inte har en faktisk betydelse.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-03 kl. 19:29.
Citera
2023-12-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor är inte sämre än män på höjdhoppning, din fjant.
Kvinnor och män måste ju värderas efter sin egen fysik, precis som med allt annat.

En insekt som orkar bära 10 ggr sin egen vikt, myror ex. är ju betydligt "starkare" än ex en människa som kanske orkar som max bära 3 ggr sin vikt.

men? vi kanske ska införa ditt idiotiska sätt att resonera? och när vi vill sätta den "bästa" på nån piedestal nånstans, välja myror för just styrka?

Män är bättre på höjdhopp, det är därför de hoppar högre.
Citera
2023-12-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor är inte sämre än män på höjdhoppning, din fjant.
Kvinnor och män måste ju värderas efter sin egen fysik, precis som med allt annat.

En insekt som orkar bära 10 ggr sin egen vikt, myror ex. är ju betydligt "starkare" än ex en människa som kanske orkar som max bära 3 ggr sin vikt.

men? vi kanske ska införa ditt idiotiska sätt att resonera? och när vi vill sätta den "bästa" på nån piedestal nånstans, välja myror för just styrka?

Män är bättre på höjdhopp, det är därför de hoppar högre. Så en människa är inte starkare än en insekt? Är det så du resonerar ?

Styrka är inte bara ett relativt mått, utan ett absolut mått också.

Att irritera sig på att män är bättre på vissa saker är nog en indikation på att man inte har alla hästar hemma och har alldeles för mycket fritid.
Citera
2023-12-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Män är bättre på höjdhopp, det är därför de hoppar högre.
Vad är det för dagisfasoner egentligen? "Killar är bäst, tjejer är ruttet fläsk" lämpar sig knappt en sjuåring och ni som fullvuxna män sitter här och apar den melodin.

Pinsamt.
Citera
2023-12-03, 19:18
Medlem
Citat:
Vad är det för dagisfasoner egentligen? "Killar är bäst, tjejer är ruttet fläsk" lämpar sig nappt en sjuåring och ni som fullvuxna män sitter här och apar den melodin.

Pinsamt.

Är det dagisfasoner att erkänna att män är bättre på vissa saker medans kvinnor är bättre på andra? Jag har aldrig påstått att kvinnor är ruttet fläsk eller sämst. Jag skrev ju precis det motsatta.

Däremot så tänker jag inte acceptera felaktiga påståenden om att kvinnor och män är exakta jämlikar och lika bra på precis allt för så är det inte.

Det blir enbart en dagisnivå när manshatande feminister hävdar motsatsen och väljer att förneka saker.
Citera
2023-12-03, 19:21
Medlem
Citat:
Män är bättre på höjdhopp, det är därför de hoppar högre. Så en människa är inte starkare än en insekt? Är det så du resonerar ?

Styrka är inte bara ett relativt mått, utan ett absolut mått också.

Att irritera sig på att män är bättre på vissa saker är nog en indikation på att man inte har alla hästar hemma och har alldeles för mycket fritid.
När det kommer till atletisk framgång är det oerhört fult att sätta män mot kvinnor och jämföra deras medianvärden för att dra slutsatser om vilken grupp som är bäst.

Den bestämdhet, dedikation, träning och arbete som krävs för att bli elitidrottare bör alltid hyllas och också den lilla pojken som drömmer om OS-guld i höjdhopp kan se Kajsa Bergqvist som en förebild.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-03 kl. 19:24.
Citera
2023-12-03, 19:23
Medlem
Citat:
Är det dagisfasoner att erkänna att män är bättre på vissa saker medans kvinnor är bättre på andra? Jag har aldrig påstått att kvinnor är ruttet fläsk eller sämst. Jag skrev ju precis det motsatta.

Däremot så tänker jag inte acceptera felaktiga påståenden om att kvinnor och män är exakta jämlikar och lika bra på precis allt för så är det inte.

Det blir enbart en dagisnivå när manshatande feminister hävdar motsatsen och väljer att förneka saker.
Olika individer är bra på olika saker.

"Gruppgenomsnitt" är ointressanta i detta sammanhang, enligt mig.

Mobbad diskussion att ha.
Citera
2023-12-03, 19:55
Medlem
Citat:
Olika individer är bra på olika saker.

"Gruppgenomsnitt" är ointressanta i detta sammanhang, enligt mig.

Mobbad diskussion att ha.

Det var inte jag som tog upp diskussionen. Jag kunde inte låta bli dock att kommentera när jag såg en så pass stendum kommentar.

Tråden handlar om gruppjämförelser delvis, eller? Visst ska man fokusera på individen men jag har inga problem att rätta felaktigheter.
Citera
2023-12-03, 20:13
Medlem
Citat:
Att vara liberal är inte detsamma som att vara vänster, nej. Jag står helt utanför den moderna höger-vänster-skalan då det inte råder någon större skillnad mellan modern vänster och höger när det kommer till de fundamentala frågorna. Båda sidor är skeptiker och tror inte på en objektiv verklighet som går att observera, de är platonister så till vida att de förlitar sig på sina "filosofikungar" att förklara verkligheten för dem och leda dem ur grottans mörker för de själva anser sig sakna den kapaciteten, de är tribalister, de förkastar individen, de tror inte på rättigheter, de är emot kapitalism och debär auktoritära.

Jag är på en helt annan spelplan och detta blir inte minst tydligt av din oförmåga att placera mig i ett bestämt fack.

Att Demokraterna felaktigt kallar sig"Liberals" är deras problem. Det betyder inte att ordet inte har en faktisk betydelse.

Nej, begreppen har nu fått tillbaka sin ursprungliga definition; Konservativ (höger) progressiv (vänster) Finns inte mycket att orda om. Liberalism är vänster eftersom den är progressiv. Efter kalla kriget blev i princip samtliga partier vänster, och vad vi nu ser är konservatismens återfödelse. Höger-vänster-skalan har återuppstått.

Det enda egentliga som skiljer en kommunist från en liberal är att den ena gillar pengar och den andra låtsas att den inte gör det.
Citera
2023-12-03, 20:26
Medlem
Citat:
Nej, begreppen har nu fått tillbaka sin ursprungliga definition; Konservativ (höger) progressiv (vänster) Finns inte mycket att orda om.
Progressiv är ett annat kapat begrepp. De som idag kallar sig "progressiva" motsätter sig all form av utveckling; de är teknofober, miljöaktivister, förespråkare av egalitarianism och allehanda regleringar. De anser modernisering vara dåligt och det är ytterligare en punkt där vänster och höger är eniga.

Citat:
Liberalism är vänster eftersom den är progressiv. Efter kalla kriget blev i princip samtliga partier vänster, och vad vi nu ser är konservatismens återfödelse. Höger-vänster-skalan har återuppstått.
Ur ett rent filosofiskt perspektiv ät skillnaderna de två sidorna emellsn minimala.

Är däremot av åsikten att konservatism är en styggelse som är många gånger är mycket farligare än medströmsvänstern.

Citat:
Det enda egentliga som skiljer en kommunist från en liberal är att den ena gillar pengar och den andra låtsas att den inte gör det.
Nej. De skiljer sig åt enormt när det kommer till metafysik, epistemologi, etik och politik. De är motsatser.

Men, detta är egentligen en helt annan diskussion som dessutom står över din intellektuella förmåga. Du bör hålla dig till enklare övningar som att kategorisera hudfärger.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-03 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in