Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2021-04-07, 17:34
Medlem
Kaustis avatar
En intressant jämförelse:

Citat:
-Jag blev fascinerad av prisskillnaden och därför jämförde vi sen flera tusen identiska artiklar på ICA MAXI Brommas konkurrenter: Stora Coop, CityGross, Willys och ICA Supermarket. Totalkostnaden om man skulle köpa alla dessa 2.800 artiklar blev mellan 77600 kr till 91900 kr. ICA-butikerna var hela 17% dyrare än Willys.

https://matpriskollen.se/Natprisundersokningsthlm2021
Citera
2021-04-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlovbetaeckaren
Var föredrar du att handla, lägga dina pengar och finns det någon skillnad i sortiment, priser och bemötandet mellan de olika kedjorna?

Det är ju ganska stor skillnad på olika ICA-butiker.... om det är Ica snabbköp, nära kvantum eller maxi.

Willys är mer sig likt överallt.

En bra Ica-butik är att föredra, gärna Kvantum med delidisk.
Citera
2021-04-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
ICA har mycket bättre utbud av svensk mat och det prioriterar jag alltid.

Willys plus kan dock ha riktigt bra erbjudanden, var nog två år sedan jag betalade mer än halva priset för kaffe tex. Har en massa Zoega Mollbergs hemma jag betalat 20 spänn styck för istället för 45 på ICA.

Ofta har de bra erbjudanden på svensk kyckling också som jag köper stora mängder av, lägger in i slog cookern 8 timmar och sen fryser ner mina grytor.

Huruvida det är fler invandrare på Willys bryr jag mig inte ett dugg om.

Alla butiker har extrapris på kaffe med jämna mellanrum. Jag tror aldrig jag köpt kaffe till fullpris i hela mitt liv.

Men visst, Willys är billigare än Ica, men också stökigare, sunkigare, tristare... och Ica har bättre sortiment och ofta mycket lokala produkter.
Citera
2021-04-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
En intressant jämförelse:

https://matpriskollen.se/Natprisundersokningsthlm2021

Är det endast priset som påverkar var man handlar då? Som jag även skrev tidigare i tråden, så brukar det finnas ICA-butiker som har sådant som Willys inte har. Jag tänker exempelvis på salladsbar, chark/delikatess, butiksbageri etc. Man brukar även kunna beställa födelsedagstårtor och annat från bageriet, om man av någon anledning inte vill köpa något som är färdigt och framplockat. ICA-butiker brukar även ha catering. Osv.

Utbudet varierar en aning mellan ICA-butikerna. Ica Maxi kan exempelvis sälja sådant som kläder, skor och leksaker, . Jag vet en ICA Kvantum-butik som säljer varm, tillagad mat i lösvikt. Ungefär som salladsbaren. Osv. Men jag har aldrig sett butiksbageri etc hos Willys (har dock endast besökt en Willys, jämfört med flertal olika ICA-butiker). Så det kanske finns, men inte på Willys där jag bor.

Men visst, är det låga priser som lockar så kanske man väljer Willys i första hand. Vill man ha ett annat utbud som kanske saknas hos Willys, så kanske man väljer ICA istället. Sedan brukar sådant som läge och avstånd påverka. Åtminstone somliga. Även om det varierar mellan olika kunder vad de väljer/föredrar, samt vad de har för transportsätt. Man kanske väljer den närmsta matbutiken dit man har gångavstånd, av bekvämlighetsskäl. Som exempel.

Vad jag försöker ha sagt, är att jämförelsen mellan butikerna blir mer intressant om man jämför olika faktorer och inte bara jämför priserna.
Citera
2021-04-07, 21:12
Medlem
Till stor del är det de lokala butikernas utformning som är avgörande så jag tror generellt det är svårt att säga vilken som är bäst. Vill gärna handla i en butik i närheten av där man bor eller passerar på väg hem från arbetet. Inte så roligt att åka till andra sidan av stan för att handla. Tror därför att många väljer en butik där det är smidigt att handla och priserna är hyffsat bra. Man väljer inte nödvändigtvis den billigaste.

På väg hem från jobbet så vill man att det ska vara smidigt. Allt enligt devisen "One stop shop". Inte så intresserad av att gå in i en specifik ostbutik för att köpa ost, ett bageri för att köpa bröd och gå in i en fiskbutik för att köpa fisk. Man vill att det ska vara smidigt och att butiken har det mesta så man slipper åka runt halva stan för att handla. Lidel/Netto kräver nästan att man åker till en annan butik också med viss regelbundenhet. Funkar därför bäst för de som inte arbetar och har hela dagarna på sig att gå i olika butiker.
Citera
2022-06-19, 13:08
Medlem
2n00b4Us avatar
Går det snabbt att fixa Willys Plus? Kopplas det till kortet eller hur funkar det?
Citera
2022-06-19, 14:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Går det snabbt att fixa Willys Plus? Kopplas det till kortet eller hur funkar det?
Ja precis det kopplas till kortet, tycker att det gick fort via kassan till skillnad mot ica där man skall registrera med BankID från hemsidan.
Citera
2022-08-13, 00:57
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Går att ordna via nätet. Skanna bara ditt körkort när du hämtar din skanner.

https://www.willys.se/registrera/privat/identifiera
Citera
2023-12-02, 10:17
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har satt min sista fot på ICA Maxi. Det är alltid packat med människor och invandrare överallt och ofta får man hålla andan. Jag kommer handla på Willys istället, även om det blir dyrare.
Citera
2023-12-02, 14:03
Medlem
ormbitens avatar
På Willys här i närheten är det ofta tomt i vissa hyllor samt att utbudet och antalet varor är färre än Ica Maxi.
Willys är dock några kronor billigare på mångt och mycket men jag väljer hellre att handla på Ica Maxi ändå. Känns mer avslappnat att handla där.
På Willys måste man dessutom blippa kvittot i någon jävla läsare när man går ut ur butiken, annars öppnas inte grindarna. Det retar mig. Jävla trams!
Citera
2023-12-02, 23:47
Medlem
godboys avatar
Det varierar lite. Föredrar ICA Maxi. De är inte dyrare än Willys som ligger på andra sidan vägen. Sen kan de ha lite olika sortiment. Så det händer att jag tar vägen om Willys ibland.

Lidl jan ha en hel del bra, men tycker de blivit slappare med tiden, dessutom är det ofta jävligt rörigt i butikerna och mest blattar som jobbar, och där har vi väl förklaringen till att aldrig är ordning där.

Handlade en del på Lidl när jag bodde i Polen ett tag. Men där var det ordning o reda. Självklart bara polacker som jobbade i den butiken.
Citera
2025-01-28, 13:47
Medlem
Jag handlar helst på ICA Maxi. Rent och fräscht. Ordning och reda
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem