2020-10-04, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det verkar gå en skiljelinjer någonstans runt födda ~85 Vi lite äldre drar oss för att köpa tjänster öht om det är möjligt att göra själv och tvärt om verkar gälla för yngre.

Få kan välja sin övertid, och oavsett det så lägger jag hellre ett sådant överskott på börsen än köper tjänster jag kan klara själv på min fritid för pengarna.

Each to his/her own men om fler inser prisskillnaderna och börjar styra om sina inköp lite så kommer konkurrensen på svensk livsmedelsmarknad skärpas lite snabbare.

Lyckas du få driva en vanlig Kvantum så är du multimiljonär inom ett par år, de marginalerna kommer från varorna.

om du har möjlighet. ta ut en balansräkning eller resultaträkning från en ica butik och jämför med föregående år. det handlar om enorma summor man får in. jag tror knappast att en jämförbar willysbutik drar in mindre.

när det gäller inköp kan det också beror på var man handlar om man har tid och om man inte tar tid, allt är en prioriteringsfråga.
Citera
2020-10-04, 17:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitusAndromedon
Intressant att läsa många av dessa vansinnigt galna inläggen. Ica är ”svindyrt” och Willys har bara en massa ”babbar” som handlar där? Har ni som skriver detta varit på en annan Willys eller Ica i hela ert liv? En normal person handlar väl det mesta på den butik som är närmast och storhandling i den butik som är närmast, eller kör ni extra kilometer/mil för att undvika de hiskeligt höga priserna på Ica eller babbarna på Willys? Pinsamt ologiskt. Där jag växte upp fanns bara Konsum, det var där man handlade. Dör jag pluggade låg Ica närmast. Dit jag flyttade till senare var Hemköp närmast. Där jag bor nu är Ica närmast, dock med gångavstånd till en stor Willys, Hemköp och Coop. Var jag handlar beror på vad som ska inhandlas. Använder ni Matpriskollen kan ni övervaka produkter och vart de kommer upp billigast, kanske något att överväga även om ni har någon form av idiotisk lojalitet till en matbutik.
Jag kör vanligen till någon av de Maxi som finns här i närheten, de är inte närmast, men det gör ingen större skillnad om jag kör några kilometer extra, det viktiga för mig är att butiken har det jag vill ha och att jag att handla i butiken. Men det betyder inte att jag är trogen ICA i alla lägen, utan är jag någon annan stans så kan jag lika väl gå in på Willys och köpa det jag behöver för stunden. Jag skulle aldrig springa mellan olika butiker för att jaga extrapriser idag, när jag var ung och student så gjorde jag det, men det var då det. I det stora hela så spelar det ingen större ekonomisk roll om man handlar allt på ICA eller Willys här i Göteborg, vissa saker är billigare på Willys andra på ICA, och ur den totala upplevelsen vinner ICA fullständigt.
Citera
2020-10-04, 17:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlovbetaeckaren
är ica focus större än ica maxi och ica kvantum eller bara ett annat namn på samma typ av koncept?
ICA har väl följande koncept: Liten till stor:
Nära, Supermarket, Kvantum, Maxi. När det gäller Focus, finns en i Göteborg i Gårda, så ska väl den vara lite finare än t ex Kvantum. För 10 år sen var den det, men idag tycker jag den är väldigt medioker, har dock inte varit där på ett halvår. Tycker den är onödigt dyr och inte alls så speciell.
Citera
2020-10-04, 17:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
japp, det är oftast samma leverantör till bägge kedjorna men olika förpackningar. innan kunde jag jämföra innehållsdeklarationen på olika "märken" i samma butik och om det var samma var det samma tillverkare. men som sagt detta är olika kedjor.

jag föredrar ica för där slipper man förlorare som sitter i kassan och som är någon typ av bottendkrap som kommer frpn arbetsförmedlingen och får sin lön av skattebetalarna. man märker direkt på vem det är man har att göra med på willys, vilken sopa man har att göra med. så istället för willys kan jag föredra att gå till hemköp och handla där. så slipper jag dessa omotiverade kassaavskum och slödder
Detta är en viktig aspekt som gör att jag inte ofta går till Willys. Sveriges arbetsmarknadspolitik är ett rent skämt, tro fan att de som går på så kallad lönebidrag/aktivitetsersättning/aktivitetsstöd inte känner sig ett dugg sugna att vara trevliga eller göra ett extra handtag när de får typ 10K i månaden och de övriga som jobbar i butiken får ut betydligt bättre plus att de har en anställningstrygghet.
Citera
2020-10-04, 20:17
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta är en viktig aspekt som gör att jag inte ofta går till Willys. Sveriges arbetsmarknadspolitik är ett rent skämt, tro fan att de som går på så kallad lönebidrag/aktivitetsersättning/aktivitetsstöd inte känner sig ett dugg sugna att vara trevliga eller göra ett extra handtag när de får typ 10K i månaden och de övriga som jobbar i butiken får ut betydligt bättre plus att de har en anställningstrygghet.
Lönebidragare får lön enligt kollektivavtal. Kommer inte ihåg hur stora bidragen är nu men arbetsgivaren betalar runt 20% av lönen resten står vi skattebetalare för.
Men man får inte lönebidrag för att man är så attraktiv på arbetsmarknaden.
Dom duger bara till dom allra enklaste jobben, stapla konserver på en hylla eller ta hand om våra gamla.
Även om dom skulle visa sig vara ovanligt duktig på att stapla konserver så kan dom inte få ett fast jobb. Alla kan stapla konserver och det finns ingen arbetsgivare som vill betala 35k i månaden för ett sådant enkelt jobb när dom inte behöver betala mer än 4k i månaden om dom byter ut konservstaplaren var sjätte månad.

Det kan nog inte vara så jättebra för arbetsmoralen när man blir tvingad till en arbetsplats där man vet att man inte får stanna och man är endast där för att förbättra arbetslöshetsstatestiken.
Sen är bidragen så höga så dom får inte en krona extra i fickan för att dom jobbar.

Jag tror vi var lite naiva när vi valde att importera världens bottenskrap i förhoppning om att det skulle rädda våra pensioner.
Citera
2020-10-04, 20:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Lönebidragare får lön enligt kollektivavtal. Kommer inte ihåg hur stora bidragen är nu men arbetsgivaren betalar runt 20% av lönen resten står vi skattebetalare för.
Men man får inte lönebidrag för att man är så attraktiv på arbetsmarknaden.
Dom duger bara till dom allra enklaste jobben, stapla konserver på en hylla eller ta hand om våra gamla.
Även om dom skulle visa sig vara ovanligt duktig på att stapla konserver så kan dom inte få ett fast jobb. Alla kan stapla konserver och det finns ingen arbetsgivare som vill betala 35k i månaden för ett sådant enkelt jobb när dom inte behöver betala mer än 4k i månaden om dom byter ut konservstaplaren var sjätte månad.

Det kan nog inte vara så jättebra för arbetsmoralen när man blir tvingad till en arbetsplats där man vet att man inte får stanna och man är endast där för att förbättra arbetslöshetsstatestiken.
Sen är bidragen så höga så dom får inte en krona extra i fickan för att dom jobbar.

Jag tror vi var lite naiva när vi valde att importera världens bottenskrap i förhoppning om att det skulle rädda våra pensioner.

Det finns olika typer av bidragsanställningar och de "ger" olika till den som är där och utför arbetet. Lönebidrag är väl den mest rättvisa om man ska se det så. Vissa går ju på aktivitetsstöd och där är ju maxbeloppet typ 12K. Vanligen så tjänar ju butiksanställda lite bättre än så. Men självklart tar ju Willys lite nästan gratis arbetskraft om de kan, sen att jobbet inte blir tipptopp verkar ju inte vara så noga. Sen varierar det säkert från butik till butik, finns en ganska stor Willys Hemma fem minuters cykelväg härifrån och de verkar inte ha några klassiska bidragsanställda.

Vad det gäller ICA så har jag inte sett att de har bidragsanställda på det sättet, men de kanske bara får vara på lagret om de nu har några. Måste säga att alla Stor-Willys jag varit inne på verkar ha total avsaknad av arbetsglädje.

Jag har sen sent åttiotal sagt att invandring inte är lönsamt och tyckt att det varit och är fullständigt skrattretande att ens någon idag kan påstå att invandring av den sort vi haft på något sätt varit en lönsam affär. Var väl Reinfeldt som talade om kompetensregn över Sverige, vilken fullständig idiot! På vilket sätt tillför tältklädda somaliska kärringar något? På vilket sätt tillför outbildade människor något annat än klanbildning och bråk? Hade Sverige tagit emot ett vettigt antal och dessutom ställt vettiga krav både i kunskap, uppförande och försörjning inom ett visst antal år så hade det kunnat blivit bra.
Citera
2020-10-04, 20:56
Medlem
MyJustices avatar
Ingen av dem ..
innehållsförteckningen avslöjar i rgel att båda kedjor säljer skit i snygga förpackningarar
Väntar med spänning på att konsumenter börjar att läsa innehållsförteckningen ..
Citera
2020-10-10, 14:41
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
är ica focus större än ica maxi och ica kvantum eller bara ett annat namn på samma typ av koncept?
Det är väl någon sorts Kvantum, fast större utbud än normalt. Rejält mycket mer att välja på när det kommer till olika oljor, kaffe, te, kryddor, chark, etc; i många fall av finare kvalitet eller ekologiskt. Löjligt många olika ostar, och läsk man aldrig hört talas om.
Citera
2020-10-10, 16:07
Medlem
Phantom042s avatar
ICA har mycket bättre utbud av svensk mat och det prioriterar jag alltid.

Willys plus kan dock ha riktigt bra erbjudanden, var nog två år sedan jag betalade mer än halva priset för kaffe tex. Har en massa Zoega Mollbergs hemma jag betalat 20 spänn styck för istället för 45 på ICA.

Ofta har de bra erbjudanden på svensk kyckling också som jag köper stora mängder av, lägger in i slog cookern 8 timmar och sen fryser ner mina grytor.

Huruvida det är fler invandrare på Willys bryr jag mig inte ett dugg om.
Citera
2020-11-23, 08:52
Medlem
girigfans avatar
Handlade på willys mest av nostalgiska skäl från tiden som ung. Prövade senare ica maxi, deras bageri är grymt och sätter aldrig foten i wilkys sedan dess förutom när man är riktigt sugen på en hederlig power king hehe
Citera
2020-11-23, 09:06
Medlem
Citat:

Vad jag vet så finns det bara ett Ica Focus och det heter så för att huset det ligger i heter Focus-huset

http://focushuset.se/
Citera
2020-11-23, 21:25
Medlem
hashs avatar
Jag väljer den matbutik som har bäst chark och grönsaksdisk.
I mitt bostadsområde blir det en lokal ICA-butik som har bäst chark och grönsaksdisk.

Sen har jag aldrig sett någon Willysbutik med bra chark och grönsaksdisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in