2023-12-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om SE är gm då blir det i mitt tycke underligt att han tjatar in sig hos polisen och media.
Ju mera han härjar på desto mera uppmärksamhet drar han på sig.

Jasså..

Så du började alltså misstänka Engström som GM ju mer vittne han ville bli i Media ?

Jag menar att han tror att hans enda chans att klara sig är att tjata sig till förväxling och bli ett vittne...

Trots alla försök så lyckades han nätt och jämnt att bli varandes på brottsplatsen...Förväxlad lyckades han aldrig riktigt bli...
Citera
2023-12-02, 15:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Om SE är gm då blir det i mitt tycke underligt att han tjatar in sig hos polisen och media.
Ju mera han härjar på desto mera uppmärksamhet drar han på sig.

Många (mig inkluderad) menar ju på att; ju mer uppmärksamhet han söker och får, desto mindre troligt att han misstänks för gärningsman. Huruvida det var ett smart och genomtänkt drag, eller bara dumdristigt och vågat, är svårt att veta. Men som gärningsman undkom han ju "rättvisan" i 34 år; dock blev han ju "offer" för Sven Anérs bok Cover-Up 1999. Det är inte omöjligt att detta blev spiken i kistan, och orsakade Engströms självmord år 2000.
Citera
2023-12-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jasså..

Så du började alltså misstänka Engström som GM ju mer vittne han ville bli i Media ?

Jag menar att han tror att hans enda chans att klara sig är att tjata sig till förväxling och bli ett vittne...

Trots alla försök så lyckades han nätt och jämnt att bli varandes på brottsplatsen...Förväxlad lyckades han aldrig riktigt bli...

Jag är väl färgad av hur jag själv skulle ha tänkt om jag hade skjutit OP.
Jag skulle undvika media och polisen så mycket som möjligt.
Citera
2023-12-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Många (mig inkluderad) menar ju på att; ju mer uppmärksamhet han söker och får, desto mindre troligt att han misstänks för gärningsman. Huruvida det var ett smart och genomtänkt drag, eller bara dumdristigt och vågat, är svårt att veta. Men som gärningsman undkom han ju "rättvisan" i 34 år; dock blev han ju "offer" för Sven Anérs bok Cover-Up 1999. Det är inte omöjligt att detta blev spiken i kistan, och orsakade Engströms självmord år 2000.

Då tänker jag annorlunda jämfört med många andra.
Citera
2023-12-02, 15:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Då tänker jag annorlunda jämfört med många andra.

Ja, det gör du kanske. Men det är okej...
Citera
2023-12-02, 16:12
Medlem
Citat:
Jag är väl färgad av hur jag själv skulle ha tänkt om jag hade skjutit OP.
Jag skulle undvika media och polisen så mycket som möjligt.

Så du hade åkt till Idre som GM och bara hållt dig så långt borta från Media och Polis...

Men eftersom du som GM faktiskt återvänder till Skandia och en del signalement träffar dig så lite nervös hade du ju varit...?

Han fick ju frågan av väktarna om han lämnat vittnesmål och ljög...

Du menar att han istället skulle bli vittnet som inte hörde av sig , trots att väktarna vet att han lämnade bygget 23:20 och var borta i 20min och återvänder uppjagad...?
Citera
2023-12-02, 16:17
Medlem
Citat:
Så du hade åkt till Idre som GM och bara hållt dig så långt borta från Media och Polis...

Men eftersom du som GM faktiskt återvänder till Skandia och en del signalement träffar dig så lite nervös hade du ju varit...?

Han fick ju frågan av väktarna om han lämnat vittnesmål och ljög...

Du menar att han istället skulle bli vittnet som inte hörde av sig , trots att väktarna vet att han lämnade bygget 23:20 och var borta i 20min och återvänder uppjagad...?

Om jag hade varit gm så skulle jag inte återvänt till Skandia.
Citera
2023-12-02, 16:19
Medlem
Citat:
Om jag hade varit gm så skulle jag inte återvänt till Skandia.

Ja fast vi måste förhålla oss till att Engström gjorde detta som GM...

Det är därför jag menar att han också måste bli ett vittne...

Håller du med ?
Citera
2023-12-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ja fast vi måste förhålla oss till att Engström gjorde detta som GM...

Det är därför jag menar att han också måste bli ett vittne...

Håller du med ?
Om jag/SE varit gm så skulle jag försöka ta mig bort från mordplatsen så fort som möjligt plus en lång bit avståndsmässigt och fundera på hur jag ska hantera mordvapnet.
Gömma vapnet, dumpa mordvapnet någonstans ...
Citera
2023-12-02, 16:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag menar att Engström är ett av dom centrala vittnena och aktiva vittnena som lämnar minst avtryck hos polis och media på mordnatten...

Men som senare lämnar störst avtryck hos både polis och media...

Då kan man väl påstå att Engström tar igen med råge...

RM har ju kommenterat Engström efter mordet att han upplevde Engström som väldigt ivrig och ringde och tjatade ...

Om man nu skulle låtsas att det obeväpnade vittnet SE var GM:

På vilket sätt menar du att GM-SEs "lögner" i så fall hindrade polisen att lösa mordet?
Vad blev fel i PU efter GM-SEs vittnesmål att han kom fram lite efter mordet och såg LJ i gränden?

Jag fattar inte hur dessa enligt mig helt perifera uppgifter kunde påverka hela mordutredningen i fel riktning. Vad var det PU inte kunde utreda efter GM-SEs vittnesmål? Du får gärna förklara hur en god GM-SE-ivrare bör tänka här.
Citera
2023-12-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om man nu skulle låtsas att det obeväpnade vittnet SE var GM:

På vilket sätt menar du att GM-SEs "lögner" i så fall hindrade polisen att lösa mordet?
Vad blev fel i PU efter GM-SEs vittnesmål att han kom fram lite efter mordet och såg LJ i gränden?

Jag fattar inte hur dessa enligt mig helt perifera uppgifter kunde påverka hela mordutredningen i fel riktning. Vad var det PU inte kunde utreda efter GM-SEs vittnesmål? Du får gärna förklara hur en god GM-SE-ivrare bör tänka här.

Att mordutredningen gick åt PKK var väl enbart HH förtjänst ?

Låt säg att dom börjar luta åt Engström så tycker jag att Engström förstör lite genom att exponera sig hårt i media...vittnesmål blir plötsligt utvattnade och förvirring kan uppstå.!
Citera
2023-12-02, 16:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Att mordutredningen gick åt PKK var väl enbart HH förtjänst ?

Låt säg att dom börjar luta åt Engström så tycker jag att Engström förstör lite genom att exponera sig hårt i media...vittnesmål blir plötsligt utvattnade och förvirring kan uppstå.!

Bevisar inte banden från Palmerummet att SE synades ungefär lika mycket som andra som fanns runt mordplatsen? Ett kort tag fanns det tydligen några i Palmerummet som trodde att SE sprungit uppe på åsen. Det verkar inte som om SEs egna uppgifter vägde så tungt då.

När man gick vidare med det vägde inte heller YNs vittnesmål speciellt tungt. Dessutom missade man att personalen sett SE inne på Bohemia ungefär samtidigt. Däremot förstod man "två-olika-personer-teorin" bättre då Ströms PM faktiskt tar upp den ganska bra.

Det verkar inte som om en påhittad GM-SE påverkade utredningsarbetet speciellt mycket alls med sitt agerande efter mordet. Hur tänker jag "fel" här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in