2023-12-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, men som lekman undrar man ju, eftersom det finns regler som har med god advokatsed att göra.

Det var en användare som lade in text om att en advokat inte får fara med osanning.
Jag är medveten om det du säger, och köper det såklart, som generell hållning men jag tänker att det ibland kan ha överskridits och att det är en tolkningsfråga. Försvarsadvokater har kritiserats för detta förut.
Men i just detta fall vet jag inte.

Det är grundläggande kunskap.
Vem har farit med osanning? De företräder personer som är dömda enligt vårt rättssystem. Ska de säga ”nej nu ljuger du!” till sin klient?

Om du inte vet så avvakta då med dina antagande.
Senast redigerad av Riley.B 2023-12-02 kl. 13:20.
Citera
2023-12-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ja?

Jag ifrågasätter inte skadorna. Har läst Fup. Jag tror inte en sekund på att det är någon annan är föräldrarna som orsakat skadorna.

Skadorna måste dock bindas till föräldrarna.
Försvaret kan hävda att det ena armbrottet kan ha kommit till på naturlig väg.
Etc..

Men jag VET inte..De lär nog bli dömda för något, men jag är inte säker på att det blir för all jäkelskap.
Dessa benbrott kan inte gått obemärkt förbi , Z sa angående ett av armbrotten att mamma agerade doktor och satte på linda samt gav medicin , ett av de andra barnen hade brott på armbågen som de sökt vård för så självfallet har de varit helt medvetna om alla dessa skador hos Z . För Z söktes ingen vård henne stängde de istället in så att de slapp och se att hon inte kunde använda arm eller gå och syskon inte skulle förstå att hon var skadad
Citera
2023-12-02, 13:21
Medlem
smickras avatar
Citat:
Men de här människorna är inte kapabla att erkänna någonting och visa sig sårbara.

Avsaknad av sjukdomsinsikt kallas det. Tämligen vanligt bland affektiva sjukdomar.

Risken finns att z kommer utsätta sina eventuella barn för liknande behandling.
Citera
2023-12-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Avsaknad av sjukdomsinsikt kallas det. Tämligen vanligt bland affektiva sjukdomar.

Risken finns att z kommer utsätta sina eventuella barn för liknande behandling.
Z har att falla tillbaka på att hon i sitt liv haft människor som brytt sig om henne och där hon haft det bra på uppemot halvtid sedan hon var bebis och fram till kring 4 år
Citera
2023-12-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Dessa benbrott kan inte gått obemärkt förbi , Z sa angående ett av armbrotten att mamma agerade doktor och satte på linda samt gav medicin , ett av de andra barnen hade brott på armbågen som de sökt vård för så självfallet har de varit helt medvetna om alla dessa skador hos Z . För Z söktes ingen vård henne stängde de istället in så att de slapp och se att hon inte kunde använda arm eller gå och syskon inte skulle förstå att hon var skadad
Jo fast det handlar ju inte om att rätten inte har insyn i alla skador eller att något ska ha gått dem förbi.
Det tror jag inte. De har rättsintyg och det är klarlagt att man har upptäckt läkta gamla benbrott bla i båda armar. Det är inte det saken handlar om,att något går dem förbi..

I en rättsprocess så ska det tas ställning till om det kan anses utom rimligt tvivel att någon är skyldig till ett brott
.Vi har samtidigt en oskuldspresumtion, vilket gör att beviskraven är högt ställda..
Bevis är något som binder gärningsmannen vid brottet..Det är alltså inte bara att konstatera skador..
Nu diskuterar du just benbrotten som invändning.
Men det finns ju mängder av fler skador som eventuellt inte enligt rätten kan binda gärningsmannen till gärningen- eller tvärtom, kan det.
Det beror på vad försvaret lägger fram.

Det kan inte komma som en nyhet för folk att domslut kan komma fram till betydligt mer milda påföljder än vad allmänheten tycker.,och att allt inte, enligt vårt rättssystem logik går att bevisa i ren rättsprocess (men i det allmänna medvetandet är det solklart-vem skulle annars)?

Men vi får se. Avrundar denna diskussion här.
Dock är det ju positivt att flickan är trovärdig och att andra faktorer kommer fram som visar att det går att binda båda armbrotten till dem)
Senast redigerad av Ericcca 2023-12-02 kl. 13:36.
Citera
2023-12-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Z har att falla tillbaka på att hon i sitt liv haft människor som brytt sig om henne och där hon haft det bra på uppemot halvtid sedan hon var bebis och fram till kring 4 år

Det var nog där hon fick den viktiga trygga anknytningen till vuxenvärlden.
I de åren oroligt viktigt att inte stötas bort.
Vid tre års ålder är barnets anknytning etablerad och intresset för egen vilja och lekar tar sig uttryck. Barnet börjar bygga upp sin självständighet.
Citera
2023-12-02, 13:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Berätta istället..det blir mkt spekulationer med lekmän..
Förstår inte varför folk blir så arga och uppgivna
Men, jag är inte smre än tt jag kan ändra mig.

Det sakfrågan gäller är väl hur långt en advokat kan få för att försvara..
Den frågan är inte huggen i sten och det går att tolka utsagor med mera olika..

Har svarat på detta tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Enligt ”god advokatsed” avsnitt 6.2.1 får en advokat inte till domstol lämna en uppgift som advokaten vet är osann, och inte heller bestrida en uppgift som advokaten vet är sann.

https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-om-god-advokatsed-med-kommentarer-juni-2020.pdf

Märk väl att förbudet gäller uppgifter som advokaten vet är osanna, vilket inte är samma sak som att klienten påstår att de är sanna trots starka indicier som pekar på motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
De kan bli varnade eller uteslutna ur Advokatsamfundet, vilket i praktiken är ett yrkesförbud.
Här är ett exempel på ett sådant fall. Listan är sökbar på advokatsamfundets hemsida:
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/beslut-i-disciplinarenden/79283_20060920154411ii.pdf

FUP är inte samma sak som vad advokaten ”vet”.
Om klienten däremot suttit i enskilt möte med advokaten och berättat hur det egentligen gick till, och den berättelsen stämmer med vad som framkommer i FUP, då ”vet” advokaten. Om klienten då insisterar på att advokaten ska berätta något annat i rätten så bör advokaten avsäga sig uppdraget.

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att försvarsadvokat är ett yrke som har till uppgift att se till att klientens rättssäkerhet tas till vara.
Det är klientens berättelse om vad som hänt som ligger till grund för advokatens jobb, även om berättelsen är orimlig.
Advokaten måste ändå se till att omständigheter som talar för den berättelsen kommer fram.
Advokater är nog i många fall rätt säkra på att deras klienter kommer att bli fällda. De måste ändå göra sitt jobb.
Hade advokaten inte funnits så hade det varit fritt fram för åklagaren att ljuga.
Citera
2023-12-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Advokaten får inte sitta och ljuga i rätten.

Om du har begått ett brott och säger till din advokat att du är oskyldig. Vad tycker du att din advokat ska göra?
Citera
2023-12-02, 14:17
Medlem
Känns inte som första gången denna lilla tjej fått i sig ättika. De andra barnen vittnar om att Z kräktes ofta och hennes madrass var nedkräkt redan i det första huset dom bodde i. Kan ju bero på att föräldrarna gav henne ättika redan då.
Citera
2023-12-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilak
Om du har begått ett brott och säger till din advokat att du är oskyldig. Vad tycker du att din advokat ska göra?

Det finns redan väldigt bra förklarat i tråden.
Citera
2023-12-02, 14:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Fast att hon vid något tillfälle frågat efter sina föräldrar, dessutom vid ett tillfälle då hon inte fått chansen att knyta an till andra vuxna, kan väl inte ses som en bestående önskan till kontakt?

Finns ju flera som vittnat om att hon frågat ovanligt lite efter sina föräldrar och att de inte verkar ha varit "trygghetspersoner" för henne.

Eh nej, vart skrev jag det?
Jag svarade bara på frågan som ställdes, dvs om hon hade frågat efter sina föräldrar eller inte.
Citera
2023-12-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det finns redan väldigt bra förklarat i tråden.

Jag vet vad advokaten ska göra i det läget, men jag undrar vad DU tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in