Citat:
Ursprungligen postat av
Miseryman
Jag håller med till hundra procent.
Hur många vuxna som tagit sig ur en relation med bl a sexuellt våld där de till slut nästan misshandlats till döds skulle vilja ta emot "neutrala" brev från sin förövare?
Jag förstår att det är knepigare när det gäller barn och deras föräldrar och är förståeligt om flickan vill ha kontakt med sina föräldrar. Men jag tror trots det inte att det är bra. Bara det faktum att mamman är kapabel att kontakta sitt offer kan upplevas som hotfullt hur vänliga och neutrala breven i sig än är.
Sedan förstod jag från fupen att flickan aldrig frågade efter sina föräldrar.
Vi får Utgå ifrån att Z,s nya föräldrar, är uppmärksamma på hur Z reagerar, när mammans brev läses upp.
Det vore bra att breven ändå ger Z en känsla av nån typ att hennes mamma ändå bryr sig om henne, även om Z har blivit sviken o illa behandlad tidigare, så får hon någon typ av bekräftelse från den tidigare "elaka mamman".
(Det är faktiskt bra för många brottsoffer, att få bekräftelse på att förövaren har en annan sida,
än bara den sidan som varit skrämmande.)
Mamman har nu under inlåsningen förhoppningsvis tillfälle att reflektera men också förstå sin egen del, sin oförmåga, sina fel o brister.
Det är ju ändå
Z,s reaktion som är det viktiga,
antar att Z faktiskt inte reagerar alls när hon får mammans brev uppläst för sig.
Z vet att föräldrarna felat, gjort henne illa, NU slipper hon allt tråkigt
allt det som inte var bra.
Tänker att hon redan är rätt klok och förståndig, men lär behöva mycket stöd o bearbetning även när hon blivit äldre och ska förstå sin barndomstrauma och hur det kan påverka henne i framtiden som vuxen...
hoppas hon får en riktigt härlig jul, och allt det som barn ska ha.