2023-12-02, 14:48
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, men som lekman undrar man ju, eftersom det finns regler som har med god advokatsed att göra.

Det var en användare som lade in text om att en advokat inte får fara med osanning.
Jag är medveten om det du säger, och köper det såklart, som generell hållning men jag tänker att det ibland kan ha överskridits och att det är en tolkningsfråga. Försvarsadvokater har kritiserats för detta förut.
Men i just detta fall vet jag inte.

En vanlig fråga är "Om jag som skyldig erkänner brottet med ber advokaten att ändå hävda min oskuld, vad händer då?"
Svar: Advokaten måste avsäga sig den klienten
Citera
2023-12-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det finns redan väldigt bra förklarat i tråden.

Då SKA advokaten utgå ifrån det.
Citera
2023-12-02, 16:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Men nu var det ju inte det jag skrev? Såklart hon inte har druckit ättikan själv.

Med tanke på att z inte kunde nå glaset som stod längst in till väggen så är det en omöjlighet.
Lättare att i köket (som hon dessutom behövt passera) dra en stol till diskbänken och där dricka direkt ur kranen om så vore.
Citera
2023-12-02, 16:02
Medlem
Tror vi att det kommer svänga under rättegången som det gjort i andra fall där 2 föräldrar är åtalade? Där man går från att neka till att skylla allt på den andra?
Ju längre rättegången håller på desto mer måste det ju klarna för dom hur mycket i skiten dom sitter o deras historia inte håller! Undrar om deras advokater föreslagit det för att klara sig lite lindrigare?
Citera
2023-12-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Jag håller med till hundra procent.

Hur många vuxna som tagit sig ur en relation med bl a sexuellt våld där de till slut nästan misshandlats till döds skulle vilja ta emot "neutrala" brev från sin förövare?

Jag förstår att det är knepigare när det gäller barn och deras föräldrar och är förståeligt om flickan vill ha kontakt med sina föräldrar. Men jag tror trots det inte att det är bra. Bara det faktum att mamman är kapabel att kontakta sitt offer kan upplevas som hotfullt hur vänliga och neutrala breven i sig än är.

Sedan förstod jag från fupen att flickan aldrig frågade efter sina föräldrar.

Vi får Utgå ifrån att Z,s nya föräldrar, är uppmärksamma på hur Z reagerar, när mammans brev läses upp.
Det vore bra att breven ändå ger Z en känsla av nån typ att hennes mamma ändå bryr sig om henne, även om Z har blivit sviken o illa behandlad tidigare, så får hon någon typ av bekräftelse från den tidigare "elaka mamman".
(Det är faktiskt bra för många brottsoffer, att få bekräftelse på att förövaren har en annan sida,
än bara den sidan som varit skrämmande.)
Mamman har nu under inlåsningen förhoppningsvis tillfälle att reflektera men också förstå sin egen del, sin oförmåga, sina fel o brister.
Det är ju ändå
Z,s reaktion som är det viktiga,
antar att Z faktiskt inte reagerar alls när hon får mammans brev uppläst för sig.
Z vet att föräldrarna felat, gjort henne illa, NU slipper hon allt tråkigt
allt det som inte var bra.
Tänker att hon redan är rätt klok och förståndig, men lär behöva mycket stöd o bearbetning även när hon blivit äldre och ska förstå sin barndomstrauma och hur det kan påverka henne i framtiden som vuxen...
hoppas hon får en riktigt härlig jul, och allt det som barn ska ha.
Citera
2023-12-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Z har att falla tillbaka på att hon i sitt liv haft människor som brytt sig om henne och där hon haft det bra på uppemot halvtid sedan hon var bebis och fram till kring 4 år

ja. mormor hade säkert också pott-tränat henne,
så det är bra äckligt att läsa om det där tidigare rummet, i förra huset, med förspikade fönstret,
och att de där två mögen till kiosktroll
inte ens lät henne ha en egen fin potta där i rummet,
utan satte på blöja, som inte ens byttes. sjukt .
Citera
2023-12-02, 16:42
Medlem
Jag hittar ingen fungerande länk till någon Fup, kan någon dela?! har provat flera länkar men de fungerar inte
Citera
2023-12-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte1
Jag hittar ingen fungerande länk till någon Fup, kan någon dela?! har provat flera länkar men de fungerar inte

(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

.
Citera
2023-12-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja. mormor hade säkert också pott-tränat henne,
så det är bra äckligt att läsa om det där tidigare rummet, i förra huset, med förspikade fönstret,
och att de där två mögen till kiosktroll
inte ens lät henne ha en egen fin potta där i rummet,
utan satte på blöja, som inte ens byttes. sjukt .
När A vittnade framgår det att det inte fanns någon tanke på att Z skulle använda blöja , var några olyckor i bland med då var hon 2-4 år och inte äldre , på förskolan var hon blöjfri likt andra barn i samma ålder
Citera
2023-12-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Tror vi att det kommer svänga under rättegången som det gjort i andra fall där 2 föräldrar är åtalade? Där man går från att neka till att skylla allt på den andra?
Ju längre rättegången håller på desto mer måste det ju klarna för dom hur mycket i skiten dom sitter o deras historia inte håller! Undrar om deras advokater föreslagit det för att klara sig lite lindrigare?

När det gäller skylla på varandra finns det vissa händelser, om inte allt, D lägger över på J bla all kontakt med skola, soc, sjukvård, BvC, Tandis, LSS mfl. Likaså tortyren då han hävdar att han inte har någon aning hur det gått till när hon blivit isolerad, fastbunden, utsvulten, fått frakturer, ärr av rep, sexuellt våldförd på mm Han duckar allt mao lägger han det indirekt skulden på J.

Finns inget erkännande eller insikt om vanvård, undernäring, hindrad skolgång från honom heller.

Gissningsvis får vi se J spela charader med stora offerkoftan på. Skulle inte förvåna mig om hon vet medicin bättre än en läkare heller. Hoppas åklagaren är så pass erfaren att hon kan de rätta knapparna att trycka på så de får se hennes rätta ansikte på måndag.
Citera
2023-12-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nej det är väll näst intill omöjligt att detta skulle skett självmant.
Det är fö samma slutsats som sjukvårdspersonal drar när de hittar märke/sår i hals och svalg som av en tratt/slang. Rättsläkarn gör även bedömningen vid analysen av vad som finns kvar av den bortopererade magsäcken, att det skett flera gånger då det fanns spår i magsäcksvävnad av gamla läkningar i samma typ av frätsår som de nya.

Hur exakt de lurat i henne ättikan med tratt och slang kan man bara spekulera i. Om det var ”nödvändig medicinering” eller om hon var drogad med sömnmedel alternativt om hon var genomfrusen vid mycket låg medvetandegrad utan motstånd etc.

Att det skett med tratt/slang är nästa helt säkert då inga frätsår fanns på matstrupe/luftstrupe.

Tyvärr så tror jag inte att de kommer kunna bevisa att hon inte självmant fått i sig syran. Frånvaron av frätskador i mun och matstrupe utesluter inte att en syra inmundigats och svalts. I fupen kommer det fram att det finns fall där syra inte lämnat sådana spår. Tydligen syns värre skador i mun/strupe (och lindrigare skador i magsäcken) vid förtäring av starka baser jfm starka syror. Z själv har ju inte heller antytt något i förhören om att föräldrarna är inblandad i ättikan. Dock tror jag ju också det, men i rätten så kan de som dömmer inte gå på "känsla" utan antingen starka tekniska bevis, eller vittnesmål och stark indiciekedja.
Citera
2023-12-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyrJompen
Tyvärr så tror jag inte att de kommer kunna bevisa att hon inte självmant fått i sig syran. Frånvaron av frätskador i mun och matstrupe utesluter inte att en syra inmundigats och svalts. I fupen kommer det fram att det finns fall där syra inte lämnat sådana spår. Tydligen syns värre skador i mun/strupe (och lindrigare skador i magsäcken) vid förtäring av starka baser jfm starka syror. Z själv har ju inte heller antytt något i förhören om att föräldrarna är inblandad i ättikan. Dock tror jag ju också det, men i rätten så kan de som dömmer inte gå på "känsla" utan antingen starka tekniska bevis, eller vittnesmål och stark indiciekedja.
J satt bredvid sängen på sjukhuset när Z var intuberad och sa att det var dumt att Z tog glaset med ättika och drack detta, så mycket möjligt att Z tror att hon själv gjort detta . Z måste ha varit mer eller mindre medvetslös vid den tid hon fick i sig ättikan med tanke på den låga temp hon hade och kanske inte ens har något minne hur det skedde.
Tveksamt om någon med en temp på knappt 34 grader ens kan klättra upp och ta ett glas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in