2023-12-02, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Älskling? Haha nä fråga dig själv det eller Barf som brukar skriva i kommentarsfältet där han också gör bort sig. Exklusive räntor var det ja 🤣. Men lille vän, vi är i recession. Tror du på din heder att priserna står högre för December?
Var det -7% för November eller? Så December borde ju minst vara +5% om det nu bara var lite brus på marknaden runt den lokala flygplatsen

Självklart tror jag inte priserna står högre i december än i November. det gör de nästan aldrig säsongsmässigt vilket jag också förklarade för dig och de andra tragiska figurer i tråden som hoppas på undergång i fjol. Sen satt ni som fågelholkar när priserna steg i januari vilket jag berättade att de skulle göra.

Du hävdade att RB skulle stå kvar vid senaste höjningen och lovade 0,25p i både november och i början av 2024 och idiotförklarade de som sade emot. Kommer det 0,5p i början av 2024 eller har du reviderat din prognos nu?

Tar du bort ränteeffekterna har reallönerna nu stigit tre månader i rad. Stockholms innerstad ligger och taktar runt 3.5%-4% upp månad för månad nu mot fg år. Fortsätter den trenden och trenden för inflationen ökar bostadspriserna realt igen inom ett par månader.

Sen har det funnits en större korrektion för villor som steg ofantligt under covid. Den korrektionen hade sannolikt kommit oaktat räntenivå. Skrev flera gånger om det här. Men en månads brus på skakiga husmask ger jag inte mycket för. Där kan du och dina polare hetsa upp er.

Människor är flockdjur och gör ibland lite märkliga val. Många trodde corona skulle vara för evigt och gjorde livsval därefter. Många köpte villa utan att tänka, skaffade hund etc. Är ju bara att läsa alla dårar härinne i covidtrådarna

Du kunde sälja en 10 år gammal båt för nypris när folk inte kunde resa. Det var 3 års väntetid på en utombordare som värst. Den korrektionen har nu kommit precis som villor gör det. Varven står nu med osålda motorer igen.
Senast redigerad av flanders 2023-12-02 kl. 08:14.
Citera
2023-12-02, 09:10
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
"Bostadspriserna backar kraftigt"

https://www.svd.se/a/rlxPQK/bostadspriserna-backar-kraftigt

Citat:
November månad blev en dyster period för bostadsförsäljare, visar SBAB:s och Boolis bostadsindex. I Sverige som helhet sjönk bostadspriserna med 1,4 procent, med ett fall på 0,8 respektive 0,7 procent för villa- respektive lägenhetspriserna.

Notera att de har skrivit fel procenttal för prisfallet på villor i SvD, det ska vara minus 1,8 % inte 0,8 %.

Pressmeddelande från SBAB: https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-12-02_bostadspriserna_fortsatte_ner_i_november.html

Citat:
Man får gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2017 för villor. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för november.

Citat:
Med hänsyn tagen till den allmänna inflationen har de reala bostadspriserna fallit med hela 26 procent sedan förra vårens toppnoteringar; lägenhetspriserna med 22 procent och villapriserna med 28 procent.
Senast redigerad av MyckeSenapSkaDeVa 2023-12-02 kl. 09:25.
Citera
2023-12-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
"Bostadspriserna backar kraftigt"

https://www.svd.se/a/rlxPQK/bostadspriserna-backar-kraftigt

Notera att de har skrivit fel procenttal för prisfallet på villor i SvD, det ska vara minus 1,8 % inte 0,8 %.

Pressmeddelande från SBAB: https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-12-02_bostadspriserna_fortsatte_ner_i_november.html

Tack för länk.

Skrattretande med "justeringen" -1,8 % -> -0,8%.
Citera
2023-12-02, 10:21
Medlem
Citat:
”Det har varit fler föreningar än vanligt som höjt under löpande år men det är ganska måttliga höjningar, 10–15 procent. Till exempel Nabo (en fastighetsförvaltare för bostadsrättsföreningar) har sagt att många föreningar måste höja med 40 procent och att man inte gjort det ännu är tack vare att man har bundna lån som inte har löpt ut ännu.”
https://www.di.se/nyheter/sbab-bostadspriserna-backar-kraftigt/

Som det står i DI-artikeln, många BRF lär åka på rejält höjda avgifter de kommande 2-3 åren. Gissar på att ettor går från typ 3000 till 4500 och för många treor lär 7000 blir det "nya" 5000. Hyrorna kommer också behöva ökas, men gissar på att höjningarna landar på 5-6% årligen. För många BRF:ar har ränteläget slagit igenom fullt ut än pga bundna lån. Speciellt också om det finns renoveringsbehov som inte är fullt ut avsatt till (vilket tydligen verkar vara mer regel än undantag, känns det som).

För villor tror jag vi kanske ser en botten i december, BR har nog 5-10% fallhöjd kvar mht ovanstående, gissar jag med förutsättning att inflation och räntebana följer de officiella prognoserna.
Senast redigerad av vraalaak 2023-12-02 kl. 10:23.
Citera
2023-12-02, 10:36
Medlem
Rengens avatar
Jaha ,då är vi nere på 2015:s nivåer realt vilket var helt förväntat.

Och då har vi inte ens sett fulla effekterna av kraftigt förhöjda levnadsomkostnader och räntor.

Nu kommer dessutom kraftigt höjda brf avgifter, och naturligtvis ökad arbetslöshet ovanpå detta.
Vi kryddar sen med ett uppdämt säljbehov som ytterligare pressar priserna.

Men självklart kommer desperata säljare i tråden skrika att bostadspriserna ska upp.
Citera
2023-12-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jaha ,då är vi nere på 2015:s nivåer realt vilket var helt förväntat.

Och då har vi inte ens sett fulla effekterna av kraftigt förhöjda levnadsomkostnader och räntor.

Nu kommer dessutom kraftigt höjda brf avgifter, och naturligtvis ökad arbetslöshet ovanpå detta.
Vi kryddar sen med ett uppdämt säljbehov som ytterligare pressar priserna.

Men självklart kommer desperata säljare i tråden skrika att bostadspriserna ska upp.
Det här är samma tanke som jag har. Ser extremt få scenarior där priserna går upp härifrån och väldigt många där dom går ner mer.
Citera
2023-12-02, 11:54
Avslutad
Är det en nackdel med fallande bostadspriser? Kommer inte fler få råd med boenden och överskuldsättningen minska???
Citera
2023-12-02, 12:05
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Är det en nackdel med fallande bostadspriser? Kommer inte fler få råd med boenden och överskuldsättningen minska???

Inte nödvändigtvis. De flesta hushållen pressas nu från alla håll och kanter. Svensken får helt enkelt mindre att lägga på ett nytt boende. Dagen det vänder kommer sannolikt också priserna börja gå upp igen, man måste träffa botten om man vill göra en bra affär.
Citera
2023-12-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Tror jag skrev högre priser för bostäder. Orkar inte kolla just nu på telefonen men vad säger booli och mäklarstatistik? Blir jag av med hedern?
Vi får se, jag tror inte statistiken är klar för November än. Men det ser lite tufft ut med hedern
Citera
2023-12-02, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Inte nödvändigtvis. De flesta hushållen pressas nu från alla håll och kanter. Svensken får helt enkelt mindre att lägga på ett nytt boende. Dagen det vänder kommer sannolikt också priserna börja gå upp igen, man måste träffa botten om man vill göra en bra affär.

Nä det är klart. Men jag tänker på de som legat på gränsen och inte velat ta sjuk risk med att lån enorma summor. Alltså folk som har en hyfsad kontantinsats och inkomst, inte BLT
Citera
2023-12-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Självklart tror jag inte priserna står högre i december än i November. det gör de nästan aldrig säsongsmässigt vilket jag också förklarade för dig och de andra tragiska figurer i tråden som hoppas på undergång i fjol. Sen satt ni som fågelholkar när priserna steg i januari vilket jag berättade att de skulle göra.

Du hävdade att RB skulle stå kvar vid senaste höjningen och lovade 0,25p i både november och i början av 2024 och idiotförklarade de som sade emot. Kommer det 0,5p i början av 2024 eller har du reviderat din prognos nu?

Tar du bort ränteeffekterna har reallönerna nu stigit tre månader i rad. Stockholms innerstad ligger och taktar runt 3.5%-4% upp månad för månad nu mot fg år. Fortsätter den trenden och trenden för inflationen ökar bostadspriserna realt igen inom ett par månader.

Sen har det funnits en större korrektion för villor som steg ofantligt under covid. Den korrektionen hade sannolikt kommit oaktat räntenivå. Skrev flera gånger om det här. Men en månads brus på skakiga husmask ger jag inte mycket för. Där kan du och dina polare hetsa upp er.

Människor är flockdjur och gör ibland lite märkliga val. Många trodde corona skulle vara för evigt och gjorde livsval därefter. Många köpte villa utan att tänka, skaffade hund etc. Är ju bara att läsa alla dårar härinne i covidtrådarna

Du kunde sälja en 10 år gammal båt för nypris när folk inte kunde resa. Det var 3 års väntetid på en utombordare som värst. Den korrektionen har nu kommit precis som villor gör det. Varven står nu med osålda motorer igen.

Har nog aldrig påstått de ska höja med 50p under våren 2024. Dock tyckte jag det var en blunder att inte höja 25p sist. Men ska man utgå ifrån vad som är mest rimligt och inte vad som är bäst, så ser vi nog en sänkning om 7-10 månader som ett första steg. Vi får alla hoppas nollräntornas tid inte återkommer.

Ja Covid var en härlig tid, tror jag aldrig jag rest så mycket som då. De flesta andra fick ju sina sprutor långt senare, så flygpriserna var riktigt trevliga, och spaanläggningarna relativt tomma. Likaså behövde man inte boka restaurangbord och hotellpriserna var körda i botten. Men jag tycker ju det är trevligt när konsumtionsvaror minskar i pris.
Citera
2023-12-02, 12:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Jag vet att det är kutym att mäta boprisutvecklingen i reala termer, särskilt över längre sikt. Men hur relevant är det i verkligheten?

Kontantinsatsen betalas i nominella termer. Amortering och ränta med nominell lön som inte stigit särskilt mycket. För de som säljer ett boende och köper nytt, samma där - nominella termer på båda. Om priserna har sjunkit massor realt men inget nominellt. Hur hjälper det en bostadsköpare som måste ta lika stort lån, lika stor kontantinsats etc.

Enda gången det spelar roll är väl för de som cashar ut? Säljer bostaden och lever upp pengarna? De kan leva lite mindre gott eftersom levnadsutgifterna har stigit kraftigt. Men hur stor andel är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in