Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
På många punkter har du rätt, men jag tänker så här:
* JJ sa att MH hade hållt i TTs armar under mordet.
Det kan vara sant eller falskt.
* Om nu JJ sa denna "sanning" så innebär det att Rullman hade rätt när han åtalade båda tjejerna för mord. Det hade också varit ett ännu värre och grymmare brott än vad som fastslogs i HR. Båda hade fått livstid.
*Men JJs advokat "10-sekunders-strypning-och kräkning"- CS kan ha sagt till JJ att tona ner detta att MH skulle ha hållit i TTs armar, för att JJ skulle få ett mildare straff. För hon förstod att det skulle bli livstid för hennes klient (och även för MH) om denna hade propsat på fasthållning.
Rätt och rätt, men det är vad jag tycker.
Jag har aldrig sagt att det är bevisat att Maja inte deltog i mordet. Det finns inga bevis för vare sig det en eller andra. Men utefter det jag läst om Maja, så tror jag inte att hon skulle kunna varken vara med och planera ett mord eller ens delta i ett mord om hon uppfattar att det sker.
Förutom det, ser jag stora svårigheter att kunna så snabbt agera, ta fast händerna i precis rätt tillfälle.
Lägg märke till att mordet med all sannolikhet inte alls hände precis vid hemkomsten. Det skedde troligen inte alls under någon lägenhetsvisning och sannoliheten att Maja då ska ha varit inne i badrummet innan fällningen blir ganska liten. Det kräver ju i princip en slags planering.
I förhöret under rättegången, då berättar Johanna om hur
hon visar Tove runt. I den nedan citerade (transkription) versionen finns inte Maja med in i badrummet, inte heller nämner Johann just då om hur Maja tar sina händer runt Toves händer.
Det är precis som att Johanna har glömt att ta in Maja i berättelsen här. Hon kommer försti in när Johanna kommer till att hon sätter sig på golvet bredvid Tove. Ja, "
bredvid Maja då".
Det är precis som hon kommer på sig själv där.
Från rättegången (vid 1:07 min):
Å: Mm, berätta sen vad som hände när ni kom upp i din lägenhet?"
J:"
(Djup inandning) "Då... så... går vi upp i lägenheten... och, ja Tove hade ju aldrig vart där innan, så... först så visade jag runt henne lite, eh, så, så går vi till sist till badrummet då, och skulle visa upp det.
Jag var ganska stolt över det för det var något som var nyrenoverat. Så säger Tove lite "Här finns ju inget att se". Då tänkte jag "jaha". Jag var ju ändå ganska stolt över att visa badrummet. Då skulle Tove gå ut och då blir det som att hon knuffar till mig i väggen och då fäller jag Tove till golvet. Och då så sparkar Tove mot mig. Då sätter jag mig på Tove, gränsle. Så då sätter jag mig på Tove och hon får till någon typ utav spark i väggen då, så vi ändrar lite position.
Då säger hon "Vad fan håller ni på med?" och så tar hon sina händer om min hals då och då säger jag "Vad fan håller du på med själv?" och så sätter mina händer kring Toves hals. Trycker till.
Och då rycker Tove till och hostar. Så då släpper jag och ställer mig på knä kan man säga. Och sen så sätter jag mig bredvid Tove; bredvid Maja då. Och Tove börjar hosta och väsa på något konstigt sätt. Och ja hennes tunga åker ut på något konstigt sätt. Och där jag tycker det är så obehagligt att jag vågar inte kolla.
Och där så stänger min hjärna av. Jag fattar inte vad så händer.
Men efter ett tag, jag vet inte hur länge, så blir Tove tyst.[...]"
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Vet inte om jag frstår rktigt vad du menar med:
"
Om nu JJ sa denna "sanning" så innebär det att Rullman hade rätt när han åtalade båda tjejerna för mord. Det hade också varit ett ännu värre och grymmare brott än vad som fastslogs i HR. Båda hade fått livstid."
Vad hade varit ännu värre och grymmare brott?
Rullman gjorde rätt när han åtalade båda, eftersom ajg förstår att han tror att Maja kan vara skydlig till mord. Han menade att det blev upp till rätten att avgöra om bevsiningen räckte.
Vad gäller Clea, tror jag inte att en advokat bör jobba så, att hon uppmanar sin klient att tona ner något i berättelsen. Det borde vra att gå emot god advokatsed?
Med tanke på de knäpa förklaringar Johanna vill få framfört om varför hon brännt Toves kropp, sökningar och hatsånger mm, så borde väl en advokat i det fallet på riktigt få stopp på detta väldigt avslöjande.
Du får ursäkta mig, men jag tror att det blir spm ett önsketänkande för dig som tror att Maja är skyldig, att Clea har sagt till Johanna att vara lite vag runt detta med Majas deltagande. Dvs att det var på annat sätt, mer tydligt och bestämt vad Maja gjorde.
Det är ju också något som sedan ligger Johanna i fatet. Att hon alltså blir misstänkt för att ljuga. Underförstått. Hovrätten konstaterar att detta kommer sent in i utredningen och att hennes beskrivning om Majas deltagande är vag. Och att det kan finnas skäl till att ta in Maja som deltagnde i mordet för att känna sg lite bättre själv osv.
Om Clea skulle be sin klent att tona ner någon annans brottslighet i ett mord... jag ser det som rent av brottsligt.
Tror inte en sekund på att hon gör något sådant. Det skulle förstöra hela hennes karriär om det kom fram. Och vem vet vad en klient kan göra om det verkar som att "dåliga råd" slog tillbaka på den misstänkta klienten.