2023-12-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag har svarat på detta. Bryter här. Tack för samtalet.

(Ämnet arv kontra miljö är ännu inte vetenskapligt klarlagt.)

Ja, du bryter när du vill..
Nej,det är inte klarlagt och kommer nog aldrig bli så.
Det finns dock forskning om exempelvis psykopati och det vi vet är att det till viss del är genetiskt men att miljön styr hur pass mycket störningen blommar ut. Så genetik behöver inte vara synonymt med öde.
Allt enligt kunskapskanalen SVT. Ha en trevlig fortsatt kväll.
Citera
2023-12-01, 13:55
Medlem
ErlingP75s avatar
Vet inte om detta varit med i tråden, men är det klargjort vem som är pappa till flickan. Är det så att det ligger en otrohet eller våldtäkt bakom graviditeten?

Försöker finna minsta anledning till varför hon ska behandlats annorlunda. Av två helt sjuka individer.
Citera
2023-12-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Vet inte om detta varit med i tråden, men är det klargjort vem som är pappa till flickan. Är det så att det ligger en otrohet eller våldtäkt bakom graviditeten?

Försöker finna minsta anledning till varför hon ska behandlats annorlunda. Av två helt sjuka individer.
Finns inga tecken på att D inte skulle vara pappan, dessutom verkar mamman vara den mest våldsamma, medans pappan "bara" verkar ignorera & låsa in.

Som nämnts för bara någon enstaka sida sedan så beror särbehandligen troligtvis på att graviditeten med flickan var för sent påkommen för abort & inte önskvärd. Plus att mamman anser sig felbehandlad av sjukvården under den aldeless för tidiga förlossningen.

Med tanke på hur envis hon är på att barnet är på väg ut mot sjukvården samtidigt som sjukvården inte tror henne så tycker jag det låter som att hon tom ätit cytotec och att hon därmed är väldigt medveten om att barnet är på väg ut.
Citera
2023-12-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Z har varit otroligt stressutsatt och hennes hjärna har stängt av, det är så människor fungerar under stress. Utbrändhet är ungefär detsamma.
ja. stämmer. Under känslomässig förtryck, när man upplever fara.. så stänger man omedvetet av känslorna.
Dagdrommer, eller distanserar sig. Förnekar.
Normalt göra så. Bara lyssna på mänskor som överlevt hot-livsfara..
Vi alla gör så under press o hot.
Våldtäktsoffer beskriver den känslan bra.
Mindra barn har nog inte riktigt förmågan att använda rätt uttryck på den där förlamande rädslan de bär på.
Förhören bekräftar vad vi trott..
Det saknas bristande kontakt med Z o hennes föräldrar, redan när Z var 1 mån-bebis
så tog mormor över ansvaret med Z.
Klart Z då

är annorlunda präglad än sina syskon,
Z har präglats av mormor.
Hon har fått lill-gamlmal stil
såsom de barn som alltid vistas hos äldre mänskor.
De här barnen får av äldre.. En annan sorts klokskap, ett annat lugn o förståndet att tänka som en klok gammal mänska.
Förhörsledaren noterade att Z hade det där typiska lillgamla tänkesättet.
Z har fått lära sig att markera när något blir tjatigt, det är nog den där mormorn förtjänst, men allt sådant blev ju fel i Z, familj, där det råder hierarki-mönster bland barnen,
och där Z inte fick markera sin gräns el visa egen vilja.
Citera
2023-12-01, 14:12
Medlem
Citat:

Det finns ingen anledning och så finns det flera. Hon har varit avundsjuk på sin egen dotter tänker jag. Hon vill skada henne för att förstöra henne så som hon själv är förstörd. Z verkar vara väldigt fin och intelligent och snäll och stark flicka. Precis motsatsen till monster mamman som antagligen känner stark avundsjuka och hat mot henne pga det.
Citera
2023-12-01, 14:12
Medlem
Citat:

Sannolikhet för att det är en annan man är mycket liten med tanke på att Z blev till när N bara var någon månad , N var än mer prematur än Z och sondades hemma
Citera
2023-12-01, 14:14
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRembrandt
Undrar vad dom syftar på med minne som guldfisk. Att dom inte lyckas knäcka henne helt och hållet kanske...

I FUP aktbilaga 200. Teknisk undersökning av mobiltelefoner. Sidan 112.

De hade skrämt Z. Hon var rädd för spöken.
Hon kände inte igen D i mörkret och trodde det var J.
Då smsar de bla ”minne som en guldfisk asså”
Citera
2023-12-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ja det vet jag, men dom skrev minne som guldfisk innan förhören. Så man undrar vad dom menar med det. Om det var Z förmåga att kunna koppla bort tortyren hon utsattes för och ändå kunna har bra psyke nästkommande dag tex.

Ren spekulation men kanske att Z gått emot deras förbud och därav blivit straffad gång på gång och det tolkar dom som att hon är dum och inte lyder.
Citera
2023-12-01, 14:54
Medlem
Jag brukar inte ta illa vid mig av brottslighet, då det ofta är rationellt och går att förklara på ett eller annat sätt.
Men, det här är något helt annat.
Det är enbart sadistisk ondska, dessutom feg sådan.

Jag kan inte se ett enda skäl till att dessa två föräldrar inte ska dödas på ett brutalt sätt om/när dom väl släpps ut.
Det finns inget skäl att dessa ska tillåtas leva.
Citera
2023-12-01, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Finns inga tecken på att D inte skulle vara pappan, dessutom verkar mamman vara den mest våldsamma, medans pappan "bara" verkar ignorera & låsa in.

Som nämnts för bara någon enstaka sida sedan så beror särbehandligen troligtvis på att graviditeten med flickan var för sent påkommen för abort & inte önskvärd. Plus att mamman anser sig felbehandlad av sjukvården under den aldeless för tidiga förlossningen.

Med tanke på hur envis hon är på att barnet är på väg ut mot sjukvården samtidigt som sjukvården inte tror henne så tycker jag det låter som att hon tom ätit cytotec och att hon därmed är väldigt medveten om att barnet är på väg ut.
Fast har man haft barn tidigare så behöver man knappast tveka på det oavsett om man ätit medicin eller inte.
Citera
2023-12-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Jag brukar inte ta illa vid mig av brottslighet, då det ofta är rationellt och går att förklara på ett eller annat sätt.
Men, det här är något helt annat.
Det är enbart sadistisk ondska, dessutom feg sådan.

Jag kan inte se ett enda skäl till att dessa två föräldrar inte ska dödas på ett brutalt sätt om/när dom väl släpps ut.
Det finns inget skäl att dessa ska tillåtas leva.

Folk brukar prata så, sedan när de väl kommer ut med skyddade personuppgifter, då är de bortglömda, ingen vågar riskera sin frihet för två som borde ha sållats bort på BB…

Det finns någon enstaka som åkt på spö, Hagamannen är en av dem.

Bobbys mamma fick ansiktet sönderslaget av en tallrik på Hinseberg (eller var det Ystad?)…
Man får hoppas att de blir väl omhändertagna när de gör sina ”straff”.
Citera
2023-12-01, 15:18
Medlem
Citat:
Undrar vad dom syftar på med minne som guldfisk. Att dom inte lyckas knäcka henne helt och hållet kanske...

Så som jag uppfattade smsen mellan J och D så skrev D ”minne som en guldfisk” när mamman skrattat åt att Z blev skrämd och trodde att det spökade fastän det bara var D som rörde sig i mörkret. D skriver till mamman att Z såg honom bara en kort stund innan och alltså visste att D var hemma. Men enligt mamman så visste Z inte alls att D kommit hem.
Det är i den sms-konversationen som D skriver ”minne som en guldfisk” för att Z enligt honom vet att han kommit hem men några minuter senare inte tror att pappa är hemma än…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in