2023-12-01, 13:22
Medlem
Fattar inte varför de släpptes igen den 28/12. De hann ju städa undan massor av bevis på den månaden de var fria. Alla såg väl hur dåligt skick flickan var och de borde förblivit häktade....
Citera
2023-12-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Nej det är inte vad jag skriver. Jag skriver att det tycks som att S varit bekväm med gruppdynamiken inom familjen, och att hon fortsatt är lojal mot sin mamma. Att S valt detta betyder inte att hon är naturligt ond. dvs född ond. Det kan betyda det, men det vet vi inte. Vad vi vet är att S valt att vara ond och lojal med mamman.

Dvs vi vet inget om hur S blivit om hon vuxit upp i en annan gruppdynamik. Men det är egentligen tämligen ointressant apropå Topic. S är oavsett ond nu.

"Bekväm med"? Ja det tror jag också. Hon har i sitt psyke uppnått något slags jämvikt genom denna ordning.
Det är en salig blandning av mycket..Det har normaliserats under lång tid, hon har undkommit bestraffning, hon fick en upplevelse att vara viktig.det är troligt, och möjligt att övriga syskon också känt så..Så brukar det ju gå till i dysfunktionella strukturer. Syndabocken får ta all skit och avlastar således de andra.
Att konstatera det utesluter inte det jag har skrivit om ondska hos barn och människor.

Etc.
Citera
2023-12-01, 13:26
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRembrandt
Undrar vad dom syftar på med minne som guldfisk. Att dom inte lyckas knäcka henne helt och hållet kanske...
Dottern har varit mycket snäll i sin beskrivning av föräldrarna. Hon har berättat att de varit elaka genom att slå, knuffa och binda fast henne, men detta är endast en bråkdel av tortyren som även innefattade att brännskada henne, kyla ner henne, tvinga henne att dricka ättika vilket frätte sönder delar av henne totalt (de har intalat henne att hon drack den själv och hon har sedermera återgivit deras version), svälta henne, orsaka blödande sår och benskörhet/benbrott, tvinga henne att ligga i sin egen avföring osv osv, för att inte tala om den psykiska misshandeln.

Så det kan vara detta de menar, att hon ”glömmer” allt det värsta och egentligen inte är tillräckligt fientligt inställd och rädd. Hon mår förhållandevis bra i dag, vilket de flesta inte hade gjort. Men självklart är det ett trauma för livet, vi talar om ett barn med hela livet framför sig. Saker kommer fortsätta dyka upp till ytan genom hennes livs bearbetning, om hon nu väljer att fortsätta leva det vill säga.
Citera
2023-12-01, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Men vad är det då du opponerar dig emot?
Nu vänder du och skriver i princip att du menar samma sak.
Men du började ju att tala oss tillrätta med att nej det är inte så att hon är en vanlig flicka som reagerar i enlighet med en struktur och försöker bli älskad,är lojal med sina föräldrar. A

Det där om att jag skulle vara överlägsen är en projektion..
Jag tycker den här diskussionen är intressant och att det är ok att ha olika syn på varför människor blir som de är.
Då måste man ju bena upp saker och ting.

Jag står där jag stått hela tiden. Att det inte bara handlar om att bli tvingad av en struktur utan att S även uppskattat strukturen av att vara utvald och en översittare. Och att det är därför hon fortsätter på samma sätt trots att den tvingande familjestrukturen inte finns kvar längre. Nu har jag skrivit detta snart tio ggr till dig.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-01 kl. 13:33.
Citera
2023-12-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Dottern har varit mycket snäll i sin beskrivning av föräldrarna. Hon har berättat att de varit elaka genom att slå, knuffa och binda fast henne, men detta är endast en bråkdel av tortyren som även innefattade att brännskada henne, kyla ner henne, tvinga henne att dricka ättika vilket frätte sönder delar av henne totalt (de har intalat henne att hon drack den själv och hon har sedermera återgivit deras version), svälta henne, orsaka blödande sår och benskörhet/benbrott, tvinga henne att ligga i sin egen avföring osv osv, för att inte tala om den psykiska misshandeln.

Så det kan vara detta de menar, att hon ”glömmer” allt det värsta och egentligen inte är tillräckligt fientligt inställd och rädd. Hon mår förhållandevis bra i dag, vilket de flesta inte hade gjort. Men självklart är det ett trauma för livet, vi talar om ett barn med hela livet framför sig. Saker kommer fortsätta dyka upp till ytan genom hennes livs bearbetning, om hon nu väljer att fortsätta leva det vill säga.

Ja det vet jag, men dom skrev minne som guldfisk innan förhören. Så man undrar vad dom menar med det. Om det var Z förmåga att kunna koppla bort tortyren hon utsattes för och ändå kunna har bra psyke nästkommande dag tex.
Citera
2023-12-01, 13:37
Avslutad
Citat:
Ja det vet jag, men dom skrev minne som guldfisk innan förhören. Så man undrar vad dom menar med det. Om det var Z förmåga att kunna koppla bort tortyren hon utsattes för och ändå kunna har bra psyke nästkommande dag tex.

Z har varit otroligt stressutsatt och hennes hjärna har stängt av, det är så människor fungerar under stress. Utbrändhet är ungefär detsamma.
Citera
2023-12-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Samtidigt uppvisar de inte det. De verkar ju ha gott om empati och omtanke om den sjuka systern, och såvitt jag förstått (har inte läst hela FUP) med de övriga syskonen.

Det innebär ju att de har förmågan till empati med andra - utöver den de två har för varandra.

Den stora frågan är varför just detta barn varit så illa utsatt.

Det kan vara svårt att förstå hur empatistörda personer fungerar, och inte. Det är inte helt svart på vitt. De använder empati för egen vinning skull och spelar ut människor med den men är inte empatiska själva.

I många fall handlar det om att hålla fasader utåt uppe av rent egoistiska skäl. Inte sällan ekonomiska eller få andra människors beundran. Alltid med egen vinning som mål.

Rent cyniskt tror jag inte det handla om att de känslomässigt skulle bli av med barn om de kontaktat sjukhuset med ex brännskadan eller frakturer utan det stora antalet barn i familjen vara en inkomstkälla på ca + 12000kr/mån mer än något annat och det ville de förmodligen absolut inte förlora.

Varför Z? En teori (som slog mig utifrån FUP om vi ska analysera) är från Js sms till D där hon benämner Z som ”din kärleks höna” eller hur hon formulera sig, kan bottna i att Z var annorlunda i sin personlighet-smart, eftertänksam, väldigt bekräftelse -och närhetssökande, mot D framförallt, och detta kan på något vis utmanat och triggat J. Hon kan ha uppfattat det som en konkurrens om D varför hon satte stopp med att börja kontrollera och utöva makt på Z genom att isolera, svälta och tortera Z och fick sen hela familjen med på det. För ingen ville bli utsatt själv. Men det är mina tankar som sagt baserat på hur narcissister fungerar. Ofta är olika övergrepp och tortyr rena kontrollmedel och maktdemonstration från förövare.

Det finns en bra podd ”Älskade psykopat” där olika utsatta personer berättar om sina upplevelser med psykopater och narcissister. Och där även psykologer berättar om hur dessa fungerar och inte.
Citera
2023-12-01, 13:40
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Det var min poäng, beklagar otydligheten. Med tanke på Zs mycket förskönande beskrivningar antar jag att hon hela tiden haft förmågan att förtränga allt det värsta, vilket isåfall förklarar varför de raljerar på det sättet. De ville bryta ner henne och se henne förstöras psykiskt, men hon kunde till synes skaka av sig saker.
Citera
2023-12-01, 13:41
Medlem
Hemskt sorgligt att läsa om det här fallet. Finns det någon insamling till flickan? Hon är värd att få lite fina julklappar nu till jul som kan skänka lite glädje.
Citera
2023-12-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Jag står där jag stått hela tiden. Att det inte bara handlar om att bli tvingad av en struktur utan att S även uppskattat strukturen av att vara utvald och en översittare. Och att det är därför hon fortsätter på samma sätt trots att den tvingande familjestrukturen inte finns kvar längre. Nu har jag skrivit detta snart tio ggr till dig.
Ah, ok. Att det inte är "bara"strukturen
.Ok. Bra att du säger det.
Jag kan ju förstås inte veta det.
Det är svårt. Men det är det vi vet. Allt annat blir spekulation.
Det finns forskare som hävdar att psykopati är medfött. Men att miljön bestämmer om störningen kommer att utvecklas väl eller inte.
Så jag tror på att i en annan miljö hade hon utvecklats annorlunda. Vilket är en övergripande diskussion och ju de lärde tvista om (arv/miljö). Jag menar att bara att det förhåller sig så visar ju att miljön har sista ordet.
Men det är jag. Helt ok att tro annat.

Det är dock oroväckande att S fortfarande verkar vara lojal med mamman..
Det visar,tror jag,att hon hjärntvättats för länge och dessutom på detta sätt fått "kärlek". Då är det svårare att genomskåda,speciellt för en 13-åring. Mamma gjorde inget emot mig, hon var alltid snäll. Etc. Hon har gått sin identitet som medlöpare. Det sitter djupt och jag kan inte tala för hur djupt. Kanske är hon utom räddning.
Beror nog mycket på omvärlden.
Hon verkar ha blivit som sin mamma,tyvärr.
Men man vet ju inte
Citera
2023-12-01, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ah, ok. Att det inte är "bara"strukturen
.Ok. Bra att du säger det.
Jag kan ju förstås inte veta det.
Det är svårt. Men det är det vi vet. Allt annat blir spekulation.
Det finns forskare som hävdar att psykopati är medfött. Men att miljön bestämmer om störningen kommer att utvecklas väl eller inte.
Så jag tror på att i en annan miljö hade hon utvecklats annorlunda. Vilket är en övergripande diskussion och ju de lärde tvista om (arv/miljö). Jag menar att bara att det förhåller sig så visar ju att miljön har sista ordet.
Men det är jag. Helt ok att tro annat.

Det är dock oroväckande att S fortfarande verkar vara lojal med mamman..
Det visar,tror jag,att hon hjärntvättats för länge och dessutom på detta sätt fått "kärlek". Då är det svårare att genomskåda,speciellt för en 13-åring. Mamma gjorde inget emot mig, hon var alltid snäll. Etc. Hon har gått sin identitet som medlöpare. Det sitter djupt och jag kan inte tala för hur djupt. Kanske är hon utom räddning.
Beror nog mycket på omvärlden.
Hon verkar ha blivit som sin mamma,tyvärr.
Men man vet ju inte

Jag har svarat på detta. Bryter här. Tack för samtalet.

(Ämnet arv kontra miljö är ännu inte vetenskapligt klarlagt.)
Citera
2023-12-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Att J styr honom? Hela famlljen är kuvade av mamman J..
Känns som att han inte vågar säga nått. Då får han "se på fan"
Eller har advokaten bett honom att vara tyst tills advokaten själv ställer frågorna nu i em?

Ja alltså min teori är att det är hon som styr skutan. Han är lättledd och utför på hennes befallning för det ska bli lugn och ro typ och J är ytterst manipulativ. Hon skrev en del nedsättande hunsande sms till honom i stil med ”fattar du trögt gubbjävel” eller vad det var. J har säkert sagt åt honom för länge sen vad han ska säga så de håller samma story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in