Citat:
Jag missade inte poängen, skärp dig.
Din sista mening kopplad till Topic. Hjälpte inte familjen varandra? Mobbade inte familjen Z?
Lästips om mänsklig genetik och gruppdynamik: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lucifer_Principle
Din sista mening kopplad till Topic. Hjälpte inte familjen varandra? Mobbade inte familjen Z?
Lästips om mänsklig genetik och gruppdynamik: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lucifer_Principle
"Skärp dig?" Varför denna otrevliga , förmyndaraktoiga ton?
Jag ser fortfarande inte att du uppfattar min poäng.
Det är väldigt svårt att bevisa vad som är naturligt och man måste ju vara tydlig med vad man menar med begrepp som "naturligt"
Du hävdar att flickan S nog är ond av naturen och att hennes ondska (mobbning mot Z) inte har utvecklats som följd av ett dysfunktionellt system där föräldrarna mobbat Z. Åtminstone är det det du opponerat dig emot, när några har sagt det i tråden. Att hon utvecklat ett beteende för att få maximal upplevelse av att vara älskad och accepterad av flocken, om än illusoriskt.
Du menar att sådant här beteende,som S visar upp inte är en miöjöfakor, utan ont och naturligt och att vi därför ska hålla käften och sluta diskutera S beteende som en miljöfaktor i största grad,då mobbning är "naturligt hos människor..
Vi har olika åsikter här. Forskningen säger att mekanismerna bakom mobbing är genetiskt nedärvda men att det inte är något som med bestämdhet förklarar varför en individ mobbar. I goda tider, gynnsamma miljöer, så behöver inte denna drift mot exkludering, som också finns i oss människor, ske.
.
Att det är "naturligt" betyder inte att det är mer naturligt än det mänskliga beteendet att välja att inte mobba, att skapa samarbete och att göra gott.. uppenbarligen. Miljoner människor gör det, dagligen. Ändå kallar vi knappast det naturligt.
Vi vet f.ö.inget om S genetiska predisposition. Det kan vi bara spekulera i
.Det vi vet är att hon vuxit upp i en vidrigt dysfunktionell miljö, som stöttar den typen av beteende.
Forskning om rasism visar att jo,enligt denna logik jag tecknar ovan så är rasism i viss mån baserat på en nedärvd grund, då det har med gruppmekanismer att göra, och gruppens överlevnad.
Det betyder inte att Förintelsen var 'naturlig". Eller att det ofrånkomligt är så att människor måste utveckla rasism..
Upplever att du inte alls vill ta in mina argument
Och det är väl ok. Men då finns ju föga grund för att diskutera vidare.
Senast redigerad av Ericcca 2023-12-01 kl. 12:48.
Senast redigerad av Ericcca 2023-12-01 kl. 12:48.