• 1
  • 2
2023-12-01, 01:14
Medlem
Economicuss avatar
Är ortodox kristen och jag skulle vilja läsa bibeln. Dock vet jag inte vilken översättning som är mest lämplig för mig?

Tacksam för svar.
Citera
2023-12-01, 02:25
Bannlyst
Sv1917 tycker jag är bäst
Citera
2023-12-01, 03:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Är ortodox kristen och jag skulle vilja läsa bibeln. Dock vet jag inte vilken översättning som är mest lämplig för mig?

Tacksam för svar.

Senaste officiella svenska bibelöversättningen är Bibel 2000. Ortodoxa kyrkan erkänner även de flesta av Gamla Testamentets apokryfer som en del av bibeln.

http://www.tillliv.se/2000/05/hor-ap...a-till-bibeln/

Svenska Bibelsällskapet har gett ut en översättning av Gamla och Nya Testamentets apokryfer på Proprius förlag. Gamla testamentets apokryfer finns begagnade på Bokborsen.se. Nya testamentets verkar finnas till salu i Katolska bokhandeln men jag tror inte dessa ingår i ortodoxa bibeln heller.

https://www.katolskbokhandel.com/978-91-7118-129-9.html

Kan varmt rekommenderas för alla bibelintresserade.
Citera
2023-12-01, 05:50
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Här finns en mycket lättförståelig översättning och en helt outstanding inläsning om man vill lyssna.
Den är givetvis helt gratis om man vill ha i pappersformat också.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/bibe...n/b%C3%B6cker/

Den är ju kanske inte mest lämpad för ortodox, men i alla fall jag anser att den är bäst lämpad för människor som lever idag
Citera
2023-12-01, 06:00
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Här finns en mycket lättförståelig översättning och en helt outstanding inläsning om man vill lyssna.
Den är givetvis helt gratis om man vill ha i pappersformat också.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/bibe...n/b%C3%B6cker/

Den är ju kanske inte mest lämpad för ortodox, men i alla fall jag anser att den är bäst lämpad för människor som lever idag

Hur ska man läsa bibeln. Ska man typ studera den som en kurslitteratur?
Citera
2023-12-01, 07:02
Medlem
Sillsvins avatar
Hur kan man säga sig vara ortodox kristen och inte ha koll på bibeln?
Citera
2023-12-01, 07:57
Medlem
Citat:

Läs den som fiktion.
Citera
2023-12-01, 08:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Börja med vilken del du vill, med vad som intresserar dig mest och fortsätt sedan för att få mer detaljer och mer fördjupad förståelse. Om du inte bara är intresserad av att lära dig anekdoter.
Citera
2023-12-01, 09:08
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Jag vet inte vad du menar med "ortodox kristen", men om du är ute efter en översättning som är så nära den modernaste grundtexten som möjligt, så rekommenderar jag Nya Världens Översättning som Jahman5 också rekommenderade:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/bibe...1-moseboken/1/

Jag anser att bibeln ska studeras som "kurslitteratur" som du sade, logiskt, förnuftigt, men också med ett andligt sinne.
Citera
2023-12-01, 09:14
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Tacksam för svar.
Hur är du ortodox kristen och inte har läst bibeln? Eller är du född i en ortodox familj och vill förstå din bakgrund?

Ortodox borde du lära dig grekiska och läsa den första översättningen.

Man läser Bibeln i kronologisk ordning om man vill förstå hur kristendomen utvecklar sig från judendomen. Jesus var inte där för att förkasta lagen utan för att uppfylla den. Således är det viktigt att förstå varifrån hans budskap bottnar i.
Senast redigerad av grungewhore 2023-12-01 kl. 09:17.
Citera
2023-12-01, 10:17
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Man läser Bibeln i kronologisk ordning om man vill förstå hur kristendomen utvecklar sig från judendomen. Jesus var inte där för att förkasta lagen utan för att uppfylla den. Således är det viktigt att förstå varifrån hans budskap bottnar i.

Det där låter med förlov sagt som en fruktansvärt dålig idé. Det kommer att ta veckor, om inte månader, att komma fram till kristendomens kärna, och Fjärde Mosebok kan få vem som helst att krokna. Det måste rimligen finnas bibelläsningsplaner för nybörjare att hitta någonstans, om nu inte TS är beredd att gå någon introduktionskurs i kristendom tillsammans med andra människor.
Citera
2023-12-01, 10:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det där låter med förlov sagt som en fruktansvärt dålig idé. Det kommer att ta veckor, om inte månader, att komma fram till kristendomens kärna, och Fjärde Mosebok kan få vem som helst att krokna. Det måste rimligen finnas bibelläsningsplaner för nybörjare att hitta någonstans, om nu inte TS är beredd att gå någon introduktionskurs i kristendom tillsammans med andra människor.
Så en ortodox kristen vill ha en pekbok med highlights?

Ok, läs Bergspredikan och Habbakuk så är du redo för dop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in