2023-12-01, 10:35
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Så en ortodox kristen vill ha en pekbok med highlights?

Ok, läs Bergspredikan och Habbakuk så är du redo för dop.

Är det bara de två alternativen som finns? Antingen plöja hela Bibeln från början till slut i kronologisk ordning, eller pekböcker för små barn? Är det omöjligt att föreställa sig en medelväg?
Citera
2023-12-01, 10:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är det bara de två alternativen som finns? Antingen plöja hela Bibeln från början till slut i kronologisk ordning, eller pekböcker för små barn? Är det omöjligt att föreställa sig en medelväg?
Antingen vill man ha en grundlig förståelse av Bibeln. Grunden för kristendomen är GT och NT. Klart man kan läsa de 4 evangelierna för att bestämma sig för om man tycker Jesus verkar vara en snubbe värd att investera i.

Men eftersom Ortodoxa kyrkan framförallt är proppad med liturgi, symbolik och bön, är det rätt viktigt att förstå vem denne Gud Jesus säger sig härstamma från är.

Om man inte vill förstå det, utan ha någon slags basic förståelse så är man på pekboksnivå. Jesus var god. Han gjorde mirakel. Han snackade på ett berg och delade ut fisk. Sen var det en polare som fick i uppdrag att säga till Romarna var han fanns. Och så hamnade han på korset. Sen vaknade han efter tre dagar och vi firar påsk därför. Han föddes i en lada och tre gubbar kom med julklappar. The end.
Citera
2023-12-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Är ortodox kristen och jag skulle vilja läsa bibeln. Dock vet jag inte vilken översättning som är mest lämplig för mig?

Tacksam för svar.
Jag tänker att det är en bra fråga att ställa din präst. Vilken version och hur du ska förhålla dig till bibeln, hur du ska läsa den.

Off topic:
Som ortodox tänker jag att man lär sig det mesta i kyrkan genom att delta i gudstjänsten samt i traditionerna.

De första 400 åren efter Kristus så fanns ingen Bibel och de människorna klarade sig bra ändå. Inte oviktigt att läsa Bibeln men deltagandet i kyrkan samt böner är prio ett.
Citera
2023-12-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
De första 400 åren efter Kristus så fanns ingen Bibel

Bibeln fanns bland dom första kristna i form av brev som kopierades och skickades runt i församlingarna långt före 400-talet.

Dessa brev är det man ofta kallar för Nya testamentet, som ingår i bibeln. Så visst hade man bibeln, eller rättare sagt, man hade tillgång till dom kristna grekiska heliga skrifterna och dom hebreiska heliga skrifterna.
Citera
2023-12-01, 18:56
Medlem
Citat:
Hur ska man läsa bibeln. Ska man typ studera den som en kurslitteratur?

Du kan ladda ner den som pdf, läsa online, eller installera appen jw library, som finns till pc, iphone och android.
Mycket enkelt att lyssna via appen.
Vill du ha en i pappersformat är det ju bara att fråga nåt vittne, så ordnar det sig.

Kanske förstod jag dig fel.
Den här https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/bibelkurs/ kan vara till hjälp om man vill fårstå bilbeln.
Senast redigerad av Jahman5 2023-12-01 kl. 19:01.
Citera
2023-12-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Du kan ladda ner den som pdf, läsa online, eller installera appen jw library, som finns till pc, iphone och android.
Mycket enkelt att lyssna via appen.
Vill du ha en i pappersformat är det ju bara att fråga nåt vittne, så ordnar det sig.

Kanske förstod jag dig fel.
Den här https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/bibelkurs/ kan vara till hjälp om man vill fårstå bilbeln.

Länken fungerar inte, kanske blev du censurerad i hemsidan: "Yttrandefrihet på riktigt"

Vi provar igen:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/bibelkurs/
Citera
2023-12-01, 20:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Karl XII:s översättning har den fördelen att man dessutom lär sig en svenska som inte tillverkas längre.

Sen undrar jag om inte den strikt ortodoxa lutherdom som kommer till uttryck i Karl XII:s översättning också ligger närmare den grekisk-ortodoxa läran än senare svenska översättningar.

Aprokryferna i Gamla Testamentet finns också med i den

https://www.kxii.se/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-12-01 kl. 20:35.
Citera
2023-12-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Karl XII:s översättning

Man har hittat arkeologiska fynd långt efter Karl XII tid som kommer närmar originalen av bibeln.
Citera
2023-12-01, 20:50
Medlem
Lagopussys avatar
Varför rekommenderar ni katolska och protestantiska bibeltolkningar när TS är ortodox? Här har du SOUF-shoppen med helgonboken, bönboken, Nya testamenten och mycket mer.
https://souf.nu/shopp
Citera
2023-12-01, 21:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man har hittat arkeologiska fynd långt efter Karl XII tid som kommer närmar originalen av bibeln.

Säkert. Men alla bibelöversättningar är färgade av den tolkning översättarna helst vill se. Om Maria kallas jungfru eller ung kvinna till exempel.

Jag menade bara att av alla svenska översättningar kanske Karl XII ligger närmast för en grekisk-ortodox kristen? Bara en gissning förstås.
Citera
2023-12-01, 21:21
Medlem
Citat:
Säkert. Men alla bibelöversättningar är färgade av den tolkning översättarna helst vill se.

Ok, vad har du för bevis för att "alla bibelöversättningar är färgade av den tolkning översättarna helst vill se." ?

Citat:
Om Maria kallas jungfru eller ung kvinna till exempel.

Ok, kan du förklara?

Citat:
Jag menade bara att av alla svenska översättningar kanske Karl XII ligger närmast för en grekisk-ortodox kristen? Bara en gissning förstås.

Ja en gissning, vad är kriterierna för en grekisk-ortodox kristen ska acceptera en översättning menar du? arkeologiska fynd som man har upptäckt på 1400-talet eller tidigare kanske? Även om senare upptäckter visar på äldre manuskripter?
Citera
2023-12-01, 23:41
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Är ortodox kristen och jag skulle vilja läsa bibeln. Dock vet jag inte vilken översättning som är mest lämplig för mig?

Tacksam för svar.

Svenska folkbibeln är den översättningen jag upplever ligger närmast grundtexten utan en massa politiskt korrekta avvägningar som du kan hitta på vissa ställen i exempelvis bibel 2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in