2023-11-30, 16:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte så konstigt. Det finns inget behov i dagsläget av fler nya bostäder. Som det kommenterats i tråden kan man få en ny hyresrätt i Barkarbystaden med ganska kort kötid och det kostar samma eller mindre än om man köper samma lägenhet. De som behöver lgh och verkligen har ett behov av det har inte råd med nya lgh oavsett om det är hyres eller bostadsrätter.

Nog efterfrågas fler bostäder men utbudet matchar inte efterfrågan. Tar vi Barkabystaden finns många som har råd, men de vill varken köpa eller hyra där. De som vill har istället inte råd.
Citera
2023-11-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samtidgt väldigt liten skillnad på vad de kallar "lyx" i pris, vilket kanske inte är så konstigt då stor del är arbetet. Finns även i din egna länk en budgetversion om 180k som inte är plastmatta och Wish-kakel så vad babblar du om?

För övrigt önskar jag att man avskaffade ROT så dessa gamla hus revs istället för att man sminkar upp liken. "Rivning" kan förvisso ersätta R:et. Tänk om man fick bidrag till att rostlaga sin gamla 740 utan katalysator.

Då är det ruggigt budget som du ser på bilderna. Dessutom är det ju efter rot.
Citera
2023-11-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Då är det ruggigt budget som du ser på bilderna. Dessutom är det ju efter rot.
Är det ett enskild bolag. Jag har ju gett dig statistik ifrågan med utifrån Byggstarts gedigna statistik för 2023 för Stockholm utifrån fastprisofferter
Citera
2023-11-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Är det ett enskild bolag. Jag har ju gett dig statistik ifrågan med utifrån Byggstarts gedigna statistik för 2023 för Stockholm utifrån fastprisofferter
Är väl inte långsökt att hantverkarkostnaden kan diffa beroende på kund.
Jämför en aktiv kund med en kostymnisse där tummen sitter mitt i handen och det viktiga är ”att det inte är budget”
Lite som när köksbyggaren får en kund som vill ha teppanyakihäll. Då är det bara boka ”hulken” från Nymans
Senast redigerad av londonlondon 2023-11-30 kl. 18:42.
Citera
2023-11-30, 18:49
Medlem
Lavas avatar
Tre räntesänkningar nästa år:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dwKdeA/ecb-vantas-sanka-rantan-i-mars-positivt-for-svenska-rantan
Citera
2023-11-30, 19:31
Medlem
Där stängde november.

Hus i Stockholms län är nere i 49 000kr per kvm, från 52 700 månaden innan. Nedgången är mer än 7% på en månad. Det är största tappet under den här långa nedgången.

Var redo för krigsrubriker i medier om inte de försöker sminka grisen och få det att låta som att det inte gått ner så mycket.

Omsättningen y/y är minus 10 procent. Färre avslut än förra november.

49 000kr är en nivå som sist sågs i början av 2020. Man kan säga att prisnivåerna är nere på 2019 års nivåer ungefär.

Mitt köpråd kvarstår än. Uteslutande för friköpta hus. BR ska undvikas som pesten.

Botten inträffar nu alternativt senast inom 3 månader. Sen är jag helt säker att fönstret stängs för att träffa den nominella botten.

Dessa ord kommer från BostadsBjörnen, så de är att tolka som att Björnen är svagt positiv för utvecklingen på 12-24 mån sikt.

Nu har priserna för hus gått ner 25% sen den nominella toppen för 2 år sen och reala nedgången är kring 40%. Korrektionen är över.
Citera
2023-11-30, 20:10
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Mitt köpråd kvarstår än. Uteslutande för friköpta hus. BR ska undvikas som pesten.

Botten inträffar nu alternativt senast inom 3 månader. Sen är jag helt säker att fönstret stängs för att träffa den nominella botten.

Dessa ord kommer från BostadsBjörnen, så de är att tolka som att Björnen är svagt positiv för utvecklingen på 12-24 mån sikt.

Nu har priserna för hus gått ner 25% sen den nominella toppen för 2 år sen och reala nedgången är kring 40%. Korrektionen är över.

Håller med i stort angående friköpta hus, utbudet är i topp, omsättningen i botten, och en vinter ytterligare där elprisen gör sig påminda kommer att göra sitt.

Vad gäller BR så var det enligt mig en överreaktion tidsmässigt att de följde med lika snabbt för ett år sedan (om än förståeligt eftersom nollränteperioden plötsligt försvann), därför ser vi något av en bulltrap sedan dess. Det kommer att ta längre tid innan det mognar där eftersom kostnaderna är fördröjda och mer eller mindre gömda i föreningarna. När styrräntan faktiskt sänks marginellt kommer många föreningsavgifter fortsätta att öka eftersom de ännu inte prisat in att styrräntan är över 2% ens en gång. Nästa år kommer dessutom nya prisnivåer in i KALP/låne-kalkylerna.
Senast redigerad av pop-ikon 2023-11-30 kl. 20:13.
Citera
2023-11-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dwKdeA/ecb-vantas-sanka-rantan-i-mars-positivt-for-svenska-rantan

Kanske enklare att förhålla sig till kostnaden för en miljon kronor efter ränteavdrag.

En enkelt tumregel är att för varje miljon du lånar idag får du betala 3000kr för (efter ränteavdrag). För varje 1% bolåneränta som sänks får du betala 500kr mindre.

För att förtydliga, kostnaden för varje miljon du lånar på olika bolåneräntor:
5% 3000kr
4% 2500kr
3% 2000kr
2% 1500kr
1% 1000kr
Senast redigerad av Matipa 2023-11-30 kl. 21:16.
Citera
2023-11-30, 20:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Kanske enklare att förhålla sig till kostnaden för en miljon kronor efter ränteavdrag.

En enkelt tumregel är att för varje miljon du lånar idag får du betala 3000kr för (efter ränteavdrag). För varje 1% bolåneränta som sänks får du betala 500kr mindre.

För att förtydliga, kostnaden för varje miljon du lånar för på olika bolåneräntor:
5% 3000kr
4% 2500kr
3% 2000kr
2% 1500kr
1% 1000kr

Du kan likställa bolåneräntan med riskfri avkastning på eget kapital och räkna på hela köpbeloppet. De enda "gratispengarna" är eventuell uppskjuten skatt på tidigare vinst.
Citera
2023-11-30, 20:44
Medlem
Citat:
Där stängde november.

Hus i Stockholms län är nere i 49 000kr per kvm, från 52 700 månaden innan. Nedgången är mer än 7% på en månad. Det är största tappet under den här långa nedgången.

Var redo för krigsrubriker i medier om inte de försöker sminka grisen och få det att låta som att det inte gått ner så mycket.

49 000kr är en nivå som sist sågs i början av 2020. Man kan säga att prisnivåerna är nere på 2019 års nivåer ungefär.

Hur ser din prognos ut för BRF 12-24 månader framåt?
Citera
2023-11-30, 20:52
Medlem
Citat:
Där stängde november.

Korrektionen är över? Nåväl vi får väl se, Sverige BNP utvecklas sämst i EU och vi befinner oss i recession. Arbetslösheten börjar ticka uppåt och ingen räntesänkning är i sikte närmsta månaderna och du tror på botten nu? Det enda positiva är väl att Seketas har stärkts och nu är tillbaka på försommarens nivåer, för oss som bryr sig valutan. Annars er det rätt mörkt ut, lär bli hyfsat höga elpriser under vintern och ingen tror väl på några elbidrag längre? Centrala BR har klarat sig betydligt bättre, speciellt de som inte står på ofri grund, lågbelånade föreningar där man har fjärrvärme. Högbelånade föreningar med gasuppvärming i obygden där kan dock andelarna bli värda noll såklart. Men överlag är villaägaren den stora förloraren i år, vissa köpte t o m i tjurfällan i början av året. Inte kul med facit i hand nu.
Citera
2023-11-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Nu inväntar vi att du/aftonbladet/ekonomerna som uttalar sig ska idiotförklaras av alla domedagsprofeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in