Citat:
Ursprungligen postat av
Carl980
Mitt köpråd kvarstår än. Uteslutande för friköpta hus. BR ska undvikas som pesten.
Botten inträffar nu alternativt senast inom 3 månader. Sen är jag helt säker att fönstret stängs för att träffa den nominella botten.
Dessa ord kommer från BostadsBjörnen, så de är att tolka som att Björnen är svagt positiv för utvecklingen på 12-24 mån sikt.
Nu har priserna för hus gått ner 25% sen den nominella toppen för 2 år sen och reala nedgången är kring 40%. Korrektionen är över.
Håller med i stort angående friköpta hus, utbudet är i topp, omsättningen i botten, och en vinter ytterligare där elprisen gör sig påminda kommer att göra sitt.
Vad gäller BR så var det enligt mig en överreaktion tidsmässigt att de följde med lika snabbt för ett år sedan (om än förståeligt eftersom nollränteperioden plötsligt försvann), därför ser vi något av en bulltrap sedan dess. Det kommer att ta längre tid innan det mognar där eftersom kostnaderna är fördröjda och mer eller mindre gömda i föreningarna. När styrräntan faktiskt sänks marginellt kommer många föreningsavgifter fortsätta att öka eftersom de ännu inte prisat in att styrräntan är över 2% ens en gång. Nästa år kommer dessutom nya prisnivåer in i KALP/låne-kalkylerna.