2023-11-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Hur länge överlever spermier på det sättet?
Outside the body, your sperm can survive up to 15 to 30 minutes if it is in a suitable environment. If it is on a dry surface like a table or clothes, then it will die as soon as it dries up.
Citera
2023-11-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hur skulle en ekonomisk kompensation se ut? De sju barnen har fått ett liv. Mycket att glädjas åt tycker jag.

Sedan är ju enda risken om barnen inleder förhållande med varandra.

Skulle man kunna säga samma sak till barn av våldtäktsmän: ”Håll käften och var tacksam för att du överhuvudtaget finns till!”?

Enda risken för dessa barn är ju inte incest. Man kan ju klart höra att spermaläkaren inte är normal. Risken finns att det är genetiskt..

Hur många av dessa kvinnor skulle överhuvudtaget ha velat ha ngt med denne läkare att göra - förutom under hans yrkesutövning? De flesta vill ju inte skaffa barn med ”vem som helst”.

Ekonomisk kompensation skulle inte göra saken ogjord, men det skulle agera som bekräftelse på att dessa kvinnor, deras män och parens barn har blivit kränkta.
Citera
2023-11-30, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Om du ser på programmet så förstår du inom ett par minuter att hon faktiskt inte visste att hon kommit till genom donation.
Hon gjorde ett DNA-test via en släktforskningssida och blev chockad när hon insåg att hon hade en annan biologisk pappa än den hon trodde. Sedan hävdar hennes mamma att läkaren har bytt ut makens spermier, men det kan vi ju inte veta om det egentligen är sant. Det låter verkligen märkligt att mamman skulle ha haft med sig makens spermier i en burk. Hur länge överlever spermier på det sättet? Varför följde då inte mannen med själv? Jag tänker mer att det redan från början var sagt att insemination skulle göras med donerade spermier. Kanske att mamman har sagt något annat till sin man, och nu måste hitta på en historia inför dottern också. Hon har alltså hela tiden vetat att dottern blev till via donation. Det där med röret med makems spermier var mest till för att lura honom.

Det är alltså något i mammans berättelse som inte riktigt stämmer, men saken är ändå den, att kvinnan i programmet inte visste att hon var ett donatorbarn när hon DNA- testade sig.

Jag vet inte hur det går till nu vid IVF befruktning, men vid slutet av 90 talet så hade jag en bekant som fick sitt barn via denna metod, först skall ju kvinnan ha stimulerats till ägglossning, oftast är det ju så vid ofrivillig barnlöshet att det är just ägglossningen som fallerar, dessa ägg plockas sedan ut ur henne, mannen får då lämna sina spermier, d v s antingen har han fixat fram detta hemma så att hans spermier hamnar i ett slags rör, eller också får han gå in på ett rum på sjukhuset och fixa fram dem där , men om han gör det hemma så skulle han vara på sjukhuset inom en halvtimma, allt för att spermierna skulle vara så färska som möjligt för att de skulle befrukta de urtagna äggen. Sedan efter några dagar blev de kallade till sjukhuset då de befruktade äggen skulle sättas in i kvinnan. Om detta är en seriös mottagning som denne läkare arbetat på så finns det inte en chans att kvinnan skulle haft med sig några spermier i en burk eller provrör som sedan skulle ha inseminerats i henne.
Detta fall som jag berättar om har min bekant gjort på Carlanderska sjukhuset i Göteborg.
Citera
2023-11-30, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ka det inte vara väldigt norrländsk dialekt och på en dålig telefonlinje?

Men vilket jävla äckel, rent ut sagt! Hur kan han ens få för sig att det är okej att genomföra? Detta är ju fel på så många plan att jag inte ens vet var man ska börja.
Som moder hade jag känt det som ett övergrepp, som pappa ett extremt svek, som barn måste det ju vara traumatiskt att få reda på.
Hur ser gubbens hälsa ut? Övervägde han sjukdomar som kan ärvas etc?

Kommer familjerna kompenseras på något sätt och i så fall av vem?

90-årig läkare. Så generna är med största sannolikhet mycket bättre än den påtänkte pappan. Förr krävdes 2.0 på högskoleprovet för att komma in på läkarlinjen. Endast en på tusen personer klarar detta.

Barnen hade bra sannolikhet att bli smartare än 99.9% av oss andra drönare.
Senast redigerad av Juristen08 2023-11-30 kl. 14:41.
Citera
2023-11-30, 14:35
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
90-årig läkare. Så generna är med väldigt hög sannolikhet mycket bättre än den påtänkte pappan. Förr krävdes 2.0 på högskoleprovet för att komma in på läkarlinjen. Endast en på tusen personer klarar detta.
Fast att man har bra betyg säger inget alls om personens fysik, hälsa eller annat, mer än att han just hade höga betyg.
Citera
2023-11-30, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Fast att man har bra betyg säger inget alls om personens fysik, hälsa eller annat, mer än att han just hade höga betyg.

Gubben är 90-plus. Så hälsan verkar det inte vara några problem med. Han har redan levt 10 år längre än den genomsnittlige mannen.
Citera
2023-11-30, 14:38
Medlem
Public Enemys avatar
Ett problem uppstår ju när det blir för många halvsyskon på byn som inte vet att de är släkt.
Om två av dem skulle träffas och skaffa barn ihop kan det i värsta fall bli tråkigeter med barnet..
Citera
2023-11-30, 14:44
Medlem
Det finns en riktigt äcklig dokumentär på svtplay om fertilitetsläkaren Jan Karbaat. Samma historia fast värre.
https://www.svtplay.se/den-stora-spermaskandalen
Citera
2023-11-30, 15:24
Medlem
Dax att starta upp min gamla yrkesbana med sloganen.

"Amatör gynekolog, första undersökningen gratis"
Citera
2023-11-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperfokal
Det finns en riktigt äcklig dokumentär på svtplay om fertilitetsläkaren Jan Karbaat. Samma historia fast värre.
https://www.svtplay.se/den-stora-spermaskandalen
Tack för länken!

Omfattningen på norrlandsläkaren kan vara jättestor!

Vi är i början på nystandet! Det blir nog lite tryggt stämning vid jul!
Citera
2023-11-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacopaco
Dom flesta som insemineras gör det med sin mans spermier. Ganska vanligt att spermierna tex simmar för långsamt för att befrukta kvinnan på naturlig väg - då gör man det i ett labb istället - och utvecklar ett embryo som kvinnan sedan insemineras med.

Jag är ledsen, men du verkar inte ha koll.

Har du källa till påståendet att "de flesta som insemineras gör det med sin mans sperma"?

Hursomhelst - Ordet semen är sperma på latin. Insemination betyder alltså "att föra in sperma".

Och att befrukta ett ägg utanför kroppen, i labbmljö, och sedan föra in det i livmodern - det heter IVF. Från 1177: "IVF är en förkortning av in vitro-fertilisering. Det betyder befruktning i laboratorium i glaskärl eller provrör. IVF kallas också för provrörsbefruktning."

Embryot sätts sedan in i livmodern där det förhoppningsvis växer fast och startar en graviditet.
Citera
2023-11-30, 15:49
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Vad är problemet? Hbtqi+p kvinnorna ville ha sperma och fick det. Trodde de brad pitt skulle runka en sats för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in