2023-11-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, det sa jag inte. Jag hävdade bara det uppenbara: att han som upprättat verkligheten utanför sig själv naturligtvis inte kan falsifieras av den.
Du bluddrar om saker i skapelsen, för ditt sinne är vänt neråt som djurens, och så tror du att Gud är där nere där du har dina nedriga tankar.

Det är tredje gången nu som du inte svarar på den direkta frågan?

Klarar du alltså inte av att svara på den raka och enkla frågan - Anser du, utan att blanda in någon gud , att det är logiskt och rationellt att tro på påståenden som inte kan falsifieras eller bevisas? Eller anser du att det är ologiskt och irrationellt?

A, eller B? Vilket är det?
Citera
2023-11-30, 13:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad kännetecknar det uppenbara för dig?
Tja, börja med det här:
att han som upprättat verkligheten utanför sig själv naturligtvis inte kan falsifieras av den.
Citera
2023-11-30, 13:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är tredje gången nu som du inte svarar på den direkta frågan?
Klarar du alltså inte av att svara på den raka och enkla frågan - Anser du, utan att blanda in någon gud , att det är logiskt och rationellt att tro på påståenden som inte kan falsifieras eller bevisas? Eller anser du att det är ologiskt och irrationellt?
A, eller B? Vilket är det?
Men är du dum i hela huvudet? Du får mig inte att behandla Gud som om han vore en del av skapelsen.

not gonna happen, dude!
Citera
2023-11-30, 13:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Tja, börja med det här:
att han som upprättat verkligheten utanför sig själv naturligtvis inte kan falsifieras av den.
Hur är det uppenbart att någon upprättat verkligheten utanför sig själv och om det inte kan falsifieras hur kan man då tro på det överhuvudtaget?

Det du påstår är så bortom din sketna lilla existens sitter du här och hävdar att alla borde kunna förstå, men med vilka medel?
Citera
2023-11-30, 13:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur är det uppenbart att någon upprättat verkligheten utanför sig själv och om det inte kan falsifieras hur kan man då tro på det överhuvudtaget?

Det du påstår är så bortom din sketna lilla existens sitter du här och hävdar att alla borde kunna förstå, men med vilka medel?
Det är uppenbart att om det är så, ligger det i sakens natur att denna varelse inte kan falsifieras. Han är själva grunden för att något ö.h. - utanför honom själv förstås - kan falsifieras.
Citera
2023-11-30, 13:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är uppenbart att om det är så, ligger det i sakens natur att denna varelse inte kan falsifieras. Han är själva grunden för att något ö.h. - utanför honom själv förstås - kan falsifieras.
Du svarade inte på mina frågor.

Jag kan göra samma anspråk på det uppenbara, det går att fortsätta räkna primtal i all evighet ändå är jag det högsta primtalet. Vips så är jag din Gud, fast grundad i rationalitet.
Citera
2023-11-30, 13:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du svarade inte på mina frågor.

Jag kan göra samma anspråk på det uppenbara, det går att fortsätta räkna primtal i all evighet ändå är jag det högsta primtalet. Vips så är jag din Gud, fast grundad i rationalitet.

Rom 1:18-25:
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Citera
2023-11-30, 13:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Rom 1:18-25:
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Så prisa det högsta primtalet då genom att svara på mina frågor.

Citera
2023-11-30, 13:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så prisa det högsta primtalet då genom att svara på mina frågor.

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
Citera
2023-11-30, 13:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
Ja jag har uppenbarat konceptet om det högsta primtalet för dig så vad har du för bortförklaringar till att inte besvara frågorna?

Citera
2023-11-30, 13:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bibeln övertygar om sig själv, vilket ligger i sakens natur om och eftersom Bibeln är Guds ord.
Du, en barnrumpa i dessa sammanhang (inget ont om barn, dock), vill att Bibeln ska övertygas vara Guds ord från annan instans än sig själv, vilket säger tillräckligt om nivån som dina tankar rör sig på.
En skrift som är Guds ord kan givetvis inte bevisas vara Guds ord av en mer auktoritativ, högre instans.

Ateister är just så här dumma i hela huvudet. Om det kan ge en smula (oförtjänt) tröst: du är inte ensam!
Med den logiken är alla heliga böcker sanna. Inget särskiljer bibeln från koranen eller vedaskrifterna. Så jag antar att du även anser att de är sanna? Annars framstår du som intellektuellt ohederlig.
När det handlar om att vara dum i huvudet är det naturligtvis så att de som lägger värde i cirkelbevis har ett betydligt svagare intellekt än de som inte gör det.
Citera
2023-11-30, 14:24
Medlem
Citat:
Men är du dum i hela huvudet? Du får mig inte att behandla Gud som om han vore en del av skapelsen.

not gonna happen, dude!

Citat:
Som vanligt stinker det av arrogans, konfirmation bias och cirkelresonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in