2023-11-29, 21:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
En obevisad gud har inget förklaringsvärde alls.
Slå upp "förklaringsvärde" någonstans.
Citera
2023-11-29, 21:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Hur definierar du Gud?
Citera
2023-11-29, 21:49
Medlem
Citat:
Trams.
Citera
2023-11-29, 21:55
Medlem
Citat:
Hur skulle Gud kunna falsifieras som är själva sanningen och varifrån alla andra sanningar emanerar som underordnade? Fånigare krav får man leta efter!
Vad har dina enhörningar för förklaringsvärde - ange det. Vad förklarar de? Ingenting? Din ateism? Det räcker inte, och jag då skulle tro på dem, nej, det blir inget med det!

Gud hade inte med min fråga att göra?

Det var du som först menade att det är rationellt att tro på något som inte kan falsifieras eller bevisas.

Men i inlägget efter så menade du att man inte kan kan tro på något som inte kan falsifieras eller bevisas utan några påtagliga och objektiva bevis, eftersom det då inte vore rationellt?

Det räcker bra om du bara svarar på vilket av ovanstående alternativ som du verkligen anser är det som är rationellt, utan att blanda in någon gud eftersom dessa två påståenden omkring huruvida man båda kan eller inte kan tro på icke falsifierbara påståenden inte går ihop så du kanske förstår.

Så hur ska du ha det egentligen? Är påståenden som inte kan falsifieras värda att tro på eller inte?
Citera
2023-11-29, 22:23
Medlem
Citat:
Bibeln övertygar om sig själv, vilket ligger i sakens natur om och eftersom Bibeln är Guds ord.
Hur kan du bevisa det, utan att nu då komma dragandes med något citat ur just bibeln och återigen ge dig på det fullkomligt idiotiska i att alltså försöka bevisa riktigheten i ett påstående, genom påståendet självt?

Citat:
Du, en barnrumpa i dessa sammanhang (inget ont om barn, dock), vill att Bibeln ska övertygas vara Guds ord från annan instans än sig själv, vilket säger tillräckligt om nivån som dina tankar rör sig på.En skrift som är Guds ord kan givetvis inte bevisas vara Guds ord av en mer auktoritativ, högre instans.
Du lär inte behöva någon högre instans, om det nu är någon tröst. Det räcker bra att du bara kan bevisa den i någon som helst instans med en metod som är objektiv och som går att verifiera.

Citat:
Ateister är just så här dumma i hela huvudet. Om det kan ge en smula (oförtjänt) tröst: du är inte ensam!

Du ska ha en eloge ändå Calovius som inte hymmlar med hur irrationell, förvirrad på gränsen till skvatt galen man egentligen måste vara om man tror på gud på riktigt! Jag har faktiskt mer respekt för det. För personer som står upp för att slaveri, våldtäkt, incest, massmord och att man ska döda alla homosexuella och vara bredd att utan att blinka ta livet av sina egna barn om gud säger det eftersom det är vad gud säger i bibeln.

Jag har mer respekt för det än för svaga lögnaktiga psedu-kristna som svänger sig med odefinierade jävla meta-gudar eller som bara håller på och fjollar sig med Jesus eller ”gud är kärlek” och annat jävla trams bara för att istället försöka dölja sin irrationella galenskap. Så hatten av för dig Calovius i det avseendet. Absolut!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-11-29 kl. 22:27.
Citera
2023-11-29, 22:43
Medlem
Grunden i en sund arisk ideologi måste vara att hata Juden, som utsugit oss arier i tusen år. Och hatar man Juden måste man självfallet hata även Guden, som ju uppkommit ur den förstnämndas gamla grottfolksmytologi, och skiljer sig från densamma endast i en enda bokstav!

Därmed fastslår jag som arier att Gud måste förkastas.
Citera
2023-11-29, 22:52
Avslutad
förmåga att tänk själv , tänka kritiskt , ifrågasätta saker , ha en egen inre moralisk kompass , bedöma människor utifrån karaktär istället för tro. tyck fakta är viktigare än fiction.

för att nämna några saker
Citera
2023-11-29, 23:50
Medlem
Citat:
Bibeln övertygar om sig själv, vilket ligger i sakens natur om och eftersom Bibeln är Guds ord.
Du, en barnrumpa i dessa sammanhang (inget ont om barn, dock), vill att Bibeln ska övertygas vara Guds ord från annan instans än sig själv, vilket säger tillräckligt om nivån som dina tankar rör sig på.
En skrift som är Guds ord kan givetvis inte bevisas vara Guds ord av en mer auktoritativ, högre instans.

Ateister är just så här dumma i hela huvudet. Om det kan ge en smula (oförtjänt) tröst: du är inte ensam!

Så om koranen påstår sig vara Guds ord så är den det.
Citera
2023-11-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Hur kan du bevisa det, utan att nu då komma dragandes med något citat ur just bibeln och återigen ge dig på det fullkomligt idiotiska i att alltså försöka bevisa riktigheten i ett påstående, genom påståendet självt?

Du lär inte behöva någon högre instans, om det nu är någon tröst. Det räcker bra att du bara kan bevisa den i någon som helst instans med en metod som är objektiv och som går att verifiera.

Du ska ha en eloge ändå Calovius som inte hymmlar med hur irrationell, förvirrad på gränsen till skvatt galen man egentligen måste vara om man tror på gud på riktigt! Jag har faktiskt mer respekt för det. För personer som står upp för att slaveri, våldtäkt, incest, massmord och att man ska döda alla homosexuella och vara bredd att utan att blinka ta livet av sina egna barn om gud säger det eftersom det är vad gud säger i bibeln.

Jag har mer respekt för det än för svaga lögnaktiga psedu-kristna som svänger sig med odefinierade jävla meta-gudar eller som bara håller på och fjollar sig med Jesus eller ”gud är kärlek” och annat jävla trams bara för att istället försöka dölja sin irrationella galenskap. Så hatten av för dig Calovius i det avseendet. Absolut!

Förvisso är det så. Broder Calovius gör stor nytta för oss skeptiker genom sin närvaro på detta forum. Låt oss hoppas att han fortsätter i samma stil.😁
Citera
2023-11-30, 00:13
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så om koranen påstår sig vara Guds ord så är den det.
Inspirerat. Kan man säga?
Vad menar du med Guds ord?
Det "är" Jahve är svårt att sätta ord för. Levande Gud. Överflödande liv.
Skilt från annat liv.

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.”

Orden har ju såklart svårt att ge det här rättvisa. Dessa mina skrivna ord. Eller som jag "tagit upp" från min fattningsförmåga.

Det finns en Fader. Om du vill. Och en son. Sonen, Fadern.

Vill du ha nåt utav det så finns det där att se.

Det syns.

Saliga visshet. Jesus är min. Herren Jesus. Vad underbart att kunna säga dessa ord. I allt.

Vilket underbart namn det är.
Tänk att få vara med.

Det finns ett hem. Vi har ett hem. Nånstans. Vi kan äga det här? Hur är det ungdomarna säger.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-11-30 kl. 00:33.
Citera
2023-11-30, 13:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Gud hade inte med min fråga att göra?

Det var du som först menade att det är rationellt att tro på något som inte kan falsifieras eller bevisas.
...
Nej, det sa jag inte. Jag hävdade bara det uppenbara: att han som upprättat verkligheten utanför sig själv naturligtvis inte kan falsifieras av den.
Du bluddrar om saker i skapelsen, för ditt sinne är vänt neråt som djurens, och så tror du att Gud är där nere där du har dina nedriga tankar.
Citera
2023-11-30, 13:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej, det sa jag inte. Jag hävdade bara det uppenbara: att han som upprättat verkligheten utanför sig själv naturligtvis inte kan falsifieras av den.
Du bluddrar om saker i skapelsen, för ditt sinne är vänt neråt som djurens, och så tror du att Gud är där nere där du har dina nedriga tankar.
Vad kännetecknar det uppenbara för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in