2023-11-30, 12:15
Medlem
george.sthlms avatar
" Volvo original " är ju ett märkligt begrepp. Volvo tillverkar ju inga bromsbelägg.

Köper du dom dyraste Bosch är dom förmodligen bättre än " original" men kostar ändå
bara 5-600 kr bak och 900-1000 kr fram komplett sats.
Halva priset för billigaste märket. Men dom funkar bra dom ochså.

Problemet är ju att timpriset på en märkesverkstad är dubbelt mot en mindre skutt.
Alla kan byta bromsklossar
Citera
2023-11-30, 12:21
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
" Volvo original " är ju ett märkligt begrepp. Volvo tillverkar ju inga bromsbelägg.

Köper du dom dyraste Bosch är dom förmodligen bättre än " original" men kostar ändå
bara 5-600 kr bak och 900-1000 kr fram komplett sats.
Halva priset för billigaste märket. Men dom funkar bra dom ochså.

Problemet är ju att timpriset på en märkesverkstad är dubbelt mot en mindre skutt.

Nej alla kan inte göra det.
Fått in ett par där ägaren satt bromsbelägget åt fel håll. Ägaren undrar vad som skrapa så illa.
Vill minnas att det var en Volvo 740.

Ett annat exempel som kan krångla lite är att kolven måste tryckas tillbaka när man sätter dit nya belägg, kunder som slår in nya belägg med en hammare så de spricker. Eller när de sätter dit beläggen och de kärvar för att det ligger rostbeläggningar i utfräsningen där beläggen ska glida, sluta med att bromsen gick varm och resultera i ett hjullager byte och skiva samt nytt belägg..

Nej vissa ska inte skruva och alla kan definitivt inte byta belägg.
Citera
2023-11-30, 12:24
Medlem
eldrattans avatar
Nu när vi fått in massa åsikter från alla håll och kanter så skriver jag till TS här nu. Du skall själv avgöra om du vill låta din fräsiga märkesverkstad göra bytet. Eller ska mekonomen eller bosse på hörnet göra det för billigare summa.? Eller rentav låta byslynglarna göra det nästan gratis i sett till sammanhanget. Är du riktigt wild and crazy gör du det själv.

Du får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. Märkesverkstaden brukar ofta ha något lockbete som gör att man faller för det högre priset. Det kan tex vara att du får en gratis penna och får ta gratis ur godisskålen när du hämtar bilen. Samt dom kan även lova att dom kommer och hämtar dig om din bil brakar ihop och du får stå och frysa vid vägkanten. Sådan service får du knappast av tex byslynglarna.

Dock kan det ändå löna sig om du räknar på vad bärgning kostar.
Citera
2023-11-30, 12:29
Medlem
Ställde samma fråga på nätet nu om V60.. Beläggen kostar 1200kr bak å jobbet 2000kr bak. låter dyrt ju
Citera
2023-11-30, 12:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Fått in ett par där ägaren satt bromsbelägget åt fel håll. Ägaren undrar vad som skrapa så illa.

Ett annat exempel som kan krångla lite är att kolven måste tryckas tillbaka när man sätter dit nya belägg, kunder som slår in nya belägg med en hammare så de spricker. Eller när de sätter dit beläggen och de kärvar för att det ligger rostbeläggningar i utfräsningen där beläggen ska glida, sluta med att bromsen gick varm och resultera i ett hjullager byte och skiva samt nytt belägg..

Sorry jag var otydlig. Alla VERKSTÄDER oavsett timpris kan byta bromsbelägg.

Jag har bilar på flera platser i landet och uppe i Norr har jag en pensionerad mekaniker från Wist Last
som tar 200 kr i timmen, lyft inne i en gammal lagård. Fin verkstad för att vara "hemma" hos någon.
Citera
2023-11-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ställde samma fråga på nätet nu om V60.. Beläggen kostar 1200kr bak å jobbet 2000kr bak. låter dyrt ju
Å ja det är elektrisk handbroms bak.
Citera
2023-11-30, 12:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Alla har ju inte verktyg.
Känner människor som har två skruvmejslar och en skiftnyckel i byrålådan i hallen. That's it!
Och har man inga verktyg så har man sannolikt ingenstans att vara på och göra det heller.
Att ligga på hyreshusets områdesparkering och skruva är inte många sugna på.

Även om du har verktyg så kan du stöta på patrull när det gäller bromsok som tex ska skruvas.
Det finns tex bilmodeller med en central elektrisk elmotor som sitter under bilen, med två vajrar ut till bromsoken. Den centrala ställmotorn justerar du inte med något 9-volts batteri.

Nej "alla" kan inte byta bromsbelägg.

Precis på samma sätt som att jag själv är helt jäkla värdelös på att laga mat... ja i alla fall om det ska smaka gott. Alla kan inte allt. Så är det.
Citera
2023-11-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp

Det är ju det som tyvärr många inte förstår, att alla inte kan, eller att det faktiskt kan bli fel när folk försöker sig på själva för de tycker det är för dyrt att lämna in, och sen kan det sluta med ännu dyrare räkning.

Fan, det är ju inte helt ovanligt att folk inte ens klarar att sätta in en vanlig strålkastarlampa själva, inte får minsta tanke om att ta det metodiskt, hur satt den nu… och varför ser den ut som den gör på sockeln… kan det ha att göra med hur den ska monteras…?

Man ser möjliga exempel på sådana hemmamekare nästan var vecka, där nån åker runt med en strålkastare som lyser helt åt fanders med märklig ljusbild i lyktan för att lampan uppenbarligen sitter galet…..

Tänk er de personerna börja böka med sin bils bromsar…..
Citera
2023-11-30, 12:38
Medlem
Citat:
Sorry jag var otydlig. Alla VERKSTÄDER oavsett timpris kan byta bromsbelägg.

Jag har bilar på flera platser i landet och uppe i Norr har jag en pensionerad mekaniker från Wist Last
som tar 200 kr i timmen, lyft inne i en gammal lagård. Fin verkstad för att vara "hemma" hos någon.

Och du får då såklart kvitto på jobbet, för han skattar väl som han ska…?

Jodå, låga priser frestas vi väl alla av, men om det gäller svartjobb så är det inte bra för samhället på sikt.
Citera
2023-11-30, 12:48
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Dum fråga förmodligen, men är det "Volvo originaldelar" man vill ha när man byter bromsklotsar, eller hur säkerställer man kvaliteten så att säga?

Allt görs i Kina
Citera
2023-11-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Alla har ju inte verktyg.
Känner människor som har två skruvmejslar och en skiftnyckel i byrålådan i hallen. That's it!
Och har man inga verktyg så har man sannolikt ingenstans att vara på och göra det heller.
Att ligga på hyreshusets områdesparkering och skruva är inte många sugna på.

Även om du har verktyg så kan du stöta på patrull när det gäller bromsok som tex ska skruvas.
Det finns tex bilmodeller med en central elektrisk elmotor som sitter under bilen, med två vajrar ut till bromsoken. Den centrala ställmotorn justerar du inte med något 9-volts batteri.

Nej "alla" kan inte byta bromsbelägg.

Precis på samma sätt som att jag själv är helt jäkla värdelös på att laga mat... ja i alla fall om det ska smaka gott. Alla kan inte allt. Så är det.

Alltså jag är rätt övertygad om att jag känner folk som inte kan byta hjul på en bil så att alla kan byta bromsbelägg är rätt överdrivet.
Citera
2023-11-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Allt görs i Kina

Nej, allt görs inte i Kina….

Bromsdelar och andra reservdelar tillverkas i en massa länder lite överallt på jorden, men självklart med viss koncentration i länder med låga priser på arbetskraft etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in